Légi közlekedés: megszületett az EU–ASEAN megállapodás, 1,1 milliárd ember érint

2022. 10. 18., 15:17

Az Európai Unió és a Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetsége (ASEAN) átfogó légiközlekedési megállapodást írt alá, amely több légiközlekedési lehetőséget nyit meg és javítja a két térség közötti közvetlen összeköttetést, miközben korszerűsíti az érintett járatokra vonatkozó szabályokat és szabványokat.

A megállapodás azonnal alkalmazandó. A megállapodás a nemzetközi légiközlekedési megállapodások új generációjának legújabb példája, mivel olyan globális referenciaértékeket határoz meg, amelyek a két térség mind a 37 országát kötelezik a tisztességes versenyre, valamint a szociális és környezetvédelmi feltételek javítására. Az aláírás új lehetőségeket jelent a fogyasztók, a légitársaságok és a repülőterek számára mind Európában, mind az ASEAN-országokban (Brunei Darussalam Állam, Kambodzsa, Indonézia, Laoszi Népi Demokratikus Köztársaság, Malajzia, Mianmar, Fülöp-szigetek, Szingapúr, Thaiföld és Vietnam).

Adina Vălean, a közlekedésért felelős biztos így nyilatkozott: „Ez az első blokkok közötti légiközlekedési megállapodás, amely új szintre emeli az EU–ASEAN légiközlekedési partnerséget. Támogatni fogja a légi közlekedési ágazat Covid19 utáni talpraállását, és helyreállítja az olyannyira szükséges összeköttetést, amely mintegy 1,1 milliárd ember javát szolgálja, lehetővé téve a vállalkozások, a kereskedelem, az idegenforgalom és az emberek közötti kapcsolatok elmélyülését. A megállapodás több mint 140 kétoldalú légiközlekedési megállapodás helyébe lép, egységes szabályrendszert biztosít, és csökkenti a bürokráciát. Emellett új alapot biztosít számunkra ahhoz, hogy közösen dolgozhassunk a gazdasági, társadalmi és környezeti szempontból fenntartható légi közlekedés iránti közös elkötelezettségünk jegyében.”

Szorosabb kapcsolatok és egyenlő versenyfeltételek

Az ASEAN globális gazdasági hatalom, és gyorsan növekvő légiközlekedési piaccal rendelkezik. 2019-ben ez volt az EU kilencedik legnagyobb uniós teherszállítási piaca, és a 16. legnagyobb személyszállítási piac, több mint 8 millió utassal. Az Európa és Ázsia közötti légi szolgáltatások modern keretrendszerének bevezetése amellett, hogy lehetőségeket nyit meg, magas színvonalat is biztosít, ezért befektetést jelent a jövőbe.

A megállapodás egyenlő versenyfeltételeket biztosít, és várhatóan új légiközlekedési lehetőségeket és gazdasági előnyöket teremt mindkét fél számára:

– A megállapodás több mint 140 kétoldalú légiközlekedési megállapodás helyébe lép, ezáltal egységes szabályrendszert biztosít, és csökkenti a bürokráciát. Azok az uniós tagállamok, amelyek nem kötöttek kétoldalú megállapodást az ASEAN-államokkal, mostantól korszerű jogi keretek között működhetnek velük együtt.

– Valamennyi uniós légitársaság üzemeltethet közvetlen járatokat az EU bármely repülőteréről az ASEAN-államok bármely repülőterére, és fordítva ugyanez vonatkozik az ASEAN légitársaságaira is. Ez segíteni fogja az EU és az ASEAN légitársaságait abban, hogy versenyezzenek a jövedelmező EU–ASEAN piacot megcélzó versenytársakkal.

– A légitársaságok heti 14 személyszállítási szolgáltatást kínálhatnak az egyes uniós tagállamokba vagy tagállamokból, valamint korlátlan áruszállítási szolgáltatást a két térségen keresztül és azon túl bármely harmadik országba (az úgynevezett „ötödik szabadságjog szerinti forgalmi jogok” alapján).

– A megállapodás korszerű és tisztességes versenyfeltételeket határoz meg a piaci torzulások kezelése érdekében.

Mindkét fél elismerte a környezetvédelmi és a szociális kérdések fontosságát is, és megállapodtak abban, hogy együttműködnek e területeken, és javítják szociális és munkaügyi jogszabályaikat és politikáikat.

Az Európai Bizottság 2016-ban kapott felhatalmazást a Tanácstól arra, hogy uniós szintű légiközlekedési megállapodásról tárgyaljon az ASEAN-nal. A tárgyalások 2021 júniusában zárultak le. Hasonló átfogó uniós légi közlekedési megállapodások más partnerországokkal is születtek már: az Egyesült Államokkal, Kanadával, Katarral, a Nyugat-Balkánnal, Marokkóval, Grúziával, Jordániával, Moldovával, Izraellel, Ukrajnával és Örményországgal – emlékeztet az Európai Bizottság közleménye.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 22., 09:05
A társadalmi egyeztetésre bocsátott törvénytervezet alapján eddig példa nélküli felhatalmazást kapnak az önkormányzatok a betelepülések szabályozására, ami a helyi és környékbeli lakóingatlan-piacokra is hatással lehet – olvasható az ingatlan.com elemzésében, amely a várhatóan július 1-től életbe lévő jogszabály lehetséges lakáspiaci hatásait mutatja be.
2025-04-23 09:05:00
A munkaviszony a munkaszerződés megkötésével jön létre. A Munka Törvénykönyve meghatározza a munkaszerződés azon tartalmát, amelyben a feleknek minimálisan meg kell állapodniuk. Mit kell tartalmaznia a munkaszerződésnek ahhoz, hogy az valóban létrejöjjön? A legfontosabb tudnivalókat dr. Szabó Gergely ügyvéd foglalta össze.
2025-04-22 23:05:00
Tájékoztató kampányt indított a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara Erdészeti Szakértői Hálózata. Az „Erdőgazdálkodás változó környezetben: eszmecsere a lehetőségekről és a kihívásokról” című rendezvénysorozat célja, hogy segítse az EU Közös Agrárpolitika erdészeti támogatásainak hatékony felhasználását, valamint fórumot teremt a klímaváltozás erdőkre és az erdészeti ágazatra gyakorolt hatásainak megvitatására.
2025-04-22 22:40:04
A tengerészeti iparág referenciaeseményét, a Maritime Business Weeket 2025. május 20-23. között rendezik meg a Konstancai Ipari, Kereskedelmi, Hajózási és Mezőgazdasági Kamara szervezésében.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 04. 21., 20:15
epizód: 2025 / 8   |   hossz: 27:33
Bár a dolgozók nem kizárólag a bér miatt állnak tovább a munkahelyükről, kár lenne tagadni, hogy a nem versenyképes fizetés a legfőbb oka annak, ha új állás után néznek. Sinka Judit, a Jobtain Munkaerő-kölcsönző HR vezetője ebben az epizódban elárulja, hogy a felméréseik szerint hazánkban mennyivel nő a bérigény, és hogy van-e realitása a fizetések emelkedésének a 2025-re várható gazdasági körülmények, illetve a várható infláció mellett. A szakértő arra is választ ad, hogy a magasabb béren kívül még milyen módszerekkel lehet megtartani a tehetséges dolgozókat.
Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.
Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A paksi atomerőmű bővítésének keretében megkezdődött a hatodik blokkhoz szükséges reaktortartály gyártása Oroszországban, és ezzel párhuzamosan az ötödik blokk turbinájának első elemeit is gyártani kezdték Franciaországban – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.