Az Európai Unió és a Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetsége (ASEAN) átfogó légiközlekedési megállapodást írt alá, amely több légiközlekedési lehetőséget nyit meg és javítja a két térség közötti közvetlen összeköttetést, miközben korszerűsíti az érintett járatokra vonatkozó szabályokat és szabványokat.
A megállapodás azonnal alkalmazandó. A megállapodás a nemzetközi légiközlekedési megállapodások új generációjának legújabb példája, mivel olyan globális referenciaértékeket határoz meg, amelyek a két térség mind a 37 országát kötelezik a tisztességes versenyre, valamint a szociális és környezetvédelmi feltételek javítására. Az aláírás új lehetőségeket jelent a fogyasztók, a légitársaságok és a repülőterek számára mind Európában, mind az ASEAN-országokban (Brunei Darussalam Állam, Kambodzsa, Indonézia, Laoszi Népi Demokratikus Köztársaság, Malajzia, Mianmar, Fülöp-szigetek, Szingapúr, Thaiföld és Vietnam).
Adina Vălean, a közlekedésért felelős biztos így nyilatkozott: „Ez az első blokkok közötti légiközlekedési megállapodás, amely új szintre emeli az EU–ASEAN légiközlekedési partnerséget. Támogatni fogja a légi közlekedési ágazat Covid19 utáni talpraállását, és helyreállítja az olyannyira szükséges összeköttetést, amely mintegy 1,1 milliárd ember javát szolgálja, lehetővé téve a vállalkozások, a kereskedelem, az idegenforgalom és az emberek közötti kapcsolatok elmélyülését. A megállapodás több mint 140 kétoldalú légiközlekedési megállapodás helyébe lép, egységes szabályrendszert biztosít, és csökkenti a bürokráciát. Emellett új alapot biztosít számunkra ahhoz, hogy közösen dolgozhassunk a gazdasági, társadalmi és környezeti szempontból fenntartható légi közlekedés iránti közös elkötelezettségünk jegyében.”
Az ASEAN globális gazdasági hatalom, és gyorsan növekvő légiközlekedési piaccal rendelkezik. 2019-ben ez volt az EU kilencedik legnagyobb uniós teherszállítási piaca, és a 16. legnagyobb személyszállítási piac, több mint 8 millió utassal. Az Európa és Ázsia közötti légi szolgáltatások modern keretrendszerének bevezetése amellett, hogy lehetőségeket nyit meg, magas színvonalat is biztosít, ezért befektetést jelent a jövőbe.
A megállapodás egyenlő versenyfeltételeket biztosít, és várhatóan új légiközlekedési lehetőségeket és gazdasági előnyöket teremt mindkét fél számára:
– A megállapodás több mint 140 kétoldalú légiközlekedési megállapodás helyébe lép, ezáltal egységes szabályrendszert biztosít, és csökkenti a bürokráciát. Azok az uniós tagállamok, amelyek nem kötöttek kétoldalú megállapodást az ASEAN-államokkal, mostantól korszerű jogi keretek között működhetnek velük együtt.
– Valamennyi uniós légitársaság üzemeltethet közvetlen járatokat az EU bármely repülőteréről az ASEAN-államok bármely repülőterére, és fordítva ugyanez vonatkozik az ASEAN légitársaságaira is. Ez segíteni fogja az EU és az ASEAN légitársaságait abban, hogy versenyezzenek a jövedelmező EU–ASEAN piacot megcélzó versenytársakkal.
– A légitársaságok heti 14 személyszállítási szolgáltatást kínálhatnak az egyes uniós tagállamokba vagy tagállamokból, valamint korlátlan áruszállítási szolgáltatást a két térségen keresztül és azon túl bármely harmadik országba (az úgynevezett „ötödik szabadságjog szerinti forgalmi jogok” alapján).
– A megállapodás korszerű és tisztességes versenyfeltételeket határoz meg a piaci torzulások kezelése érdekében.
Mindkét fél elismerte a környezetvédelmi és a szociális kérdések fontosságát is, és megállapodtak abban, hogy együttműködnek e területeken, és javítják szociális és munkaügyi jogszabályaikat és politikáikat.
Az Európai Bizottság 2016-ban kapott felhatalmazást a Tanácstól arra, hogy uniós szintű légiközlekedési megállapodásról tárgyaljon az ASEAN-nal. A tárgyalások 2021 júniusában zárultak le. Hasonló átfogó uniós légi közlekedési megállapodások más partnerországokkal is születtek már: az Egyesült Államokkal, Kanadával, Katarral, a Nyugat-Balkánnal, Marokkóval, Grúziával, Jordániával, Moldovával, Izraellel, Ukrajnával és Örményországgal – emlékeztet az Európai Bizottság közleménye.
A HIPA munkáját és hazánk befektetési környezetét negyedik alkalommal ismerték el az Annual Investment Meeting éves kongresszusán Dubajban, idén már Európa legjobb befektetési ügynökségeként.
A paksi atomerőmű bővítésének keretében megkezdődött a hatodik blokkhoz szükséges reaktortartály gyártása Oroszországban, és ezzel párhuzamosan az ötödik blokk turbinájának első elemeit is gyártani kezdték Franciaországban – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.