Ha költségvetési hiányról van szó, Magyarország rendkívül jól teljesít

2024. 04. 22., 12:10

GDP-arányosan csak Olaszország „ért el” a magyarországinál nagyobb költségvetési hiányt 2023-ban az Európai Unió tagállamai közül.

Négy EU-tagállam ért el költségvetési többletet 2023-ban: a kormány bevételei Cipruson és Dániában a GDP 3,1 százalékával, Írországban 1,7 százalékával, Portugáliában 1,2 százalékával haladták meg a kiadások összegét – derül ki az Eurostat összesítéséből. A többi tagállam deficittel zárta az évet. A legnagyobb, 7,4 százalékos GDP-arányos hiány az olasz kormány „érdeme”, Magyarország 6,7 százalékkal volt a második legrosszabb gazdálkodó, a harmadik legnagyobb pedig a 6,6 százalékos romániai deficit.

A költségvetési deficit Magyarországon 2020-ban, 2021-ben, 2022-ben és 2023-ban is meghaladta a GDP 6 százalékát (az adatok rendre: mínusz 7,6 százalék, mínusz 7,2 százalék, mínusz 6,2 százalék, mínusz 6,7 százalék). Erre a „bravúrra” csak Olaszország és Románia volt képes. A tagállamok költségvetéseiből számított „uniós deficit” 2020-ban 6,7 százalékos volt, 2021-ben 4,7, 2022-ben 3,4, 2023-ban pedig 3,5 százalékos.


A hiányt természetesen hitelből kellett pótolni, amit az államadósság jelentős növekedése mutat: a magyar államadósság 2020 végén 38 393 milliárd forint volt, 2023 végén viszont már 55 134 milliárd forint, ami 44 százalékos növekedést jelent. GDP-arányosan ez a mutató ugyanakkor csökkent: 79,3 százalékról 73,5 százalékra. (GDP-arányosan az uniós adósságráta is mérséklődött, 90,0 százalékról 81,7 százalékra.)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 03. 28., 12:35
2024-ben is magas volt a szabadalmi aktivitás, közel 200 ezer szabadalmi bejelentést tettek az Európai Szabadalmi Hivatalhoz.
2025-03-28 17:05:00
2025-ben már nemcsak az újépítésű, hanem a felújított, használt lakásokért is elkérhetik a tulajdonosok az 1 millió forint körüli négyzetméterárat.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS