Európai Parlament: a közutakon több elektromos töltőállomást, a tengereken tisztább üzemanyagokat!

2023. 07. 13., 10:22

Bővülhet az alternatív töltőállomások infrastruktúrája, könnyebb és egyszerűbb lehet a töltés, és nőhet a tisztább üzemanyagok részaránya a tengerhajózásban.

A közlekedés dekarbonizációját célzó új szabályozás az „Irány az 55%!” klímavédelmi intézkedéscsomag része, amely azt hivatott biztosítani, hogy az Európai Unió 2030-ra legalább 55 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt bocsásson ki, mint 1990-ben.

Felhasználóbarát töltőállomások

Az Európai Parlament jóvoltából úgy módosul az eredeti jogszabályjavaslat, hogy a TEN-T törzshálózat mentén legalább 60 kilométerenként kell létesíteni olyan elektromos töltőpontokat a személygépkocsik számára, amelyek kimenő teljesítménye 2026-ra eléri a 400 kilowattot, 2028-ra pedig a 600 kilowattot – olvasható a Parlament közleményében. Ami a tehergépjárműveket és a buszokat illeti, 2028-ig az EU főbb útjainak legalább a felén 120 kilométerenként kell majd elektromos töltőállomásokat biztosítani, amelyek kimenő teljesítménye – a közút jellegétől függően – 1400 és 2800 kilowatt közötti. A szabályok értelmében a tagállamoknak 2031-re a TEN-T törzshálózat mentén 200 kilométerenként nyilvános hidrogéntöltő állomások kiépítéséről is gondoskodniuk kell.

Az alternatív üzemanyaggal hajtott járműveket használók számára lehetővé kell tenni, hogy minden töltőponton eseti alapon feltölthessék járművüket, majd könnyen és kényelmesen fizethessenek (bankkártyával vagy érintésmentes eszközökkel, szerződéskötési kötelezettség nélkül). Az üzemanyagok árát pedig fel kell tüntetni kilowattórára, kilogrammra, percre vagy munkamenetre lebontva. A képviselők indítványai nyomán az Európai Bizottság 2027-re létrehoz egy uniós adatbázist az alternatív üzemanyagokról, amelyből a fogyasztók tájékozódhatnak az egyes töltőállomások árairól, a rendelkezésre állásról és a várakozási időkről.

Tisztább üzemanyagok a tengerhajózásban

A képviselők a tengeri közlekedésben használt üzemanyagok kapcsán is új szabályokat fogadtak el. A Tanáccsal folytatott tárgyalásokon sikerült elérniük, hogy a hajóknak fokozatosan csökkenteniük kelljen a fedélzeten felhasznált energia kibocsátásintenzitását (vagyis a kibocsátott üvegházhatású gázok energia-egységenkénti mennyiségét). A 2020-as szinthez képest 2025-re 2 százalékos, 2050-re pedig 80 százalékos csökkentés lesz az elvárás. Azokra az 5000 bruttó tonnatartalom feletti hajókra vonatkozik majd ez a kötelezettség, amelyek önmagukban az összes CO2-kibocsátás 90 százalékért felelősek. A fedélzeten vagy az uniós kikötők közötti közlekedés során felhasznált energia teljes mennyiségére, illetve harmadik ország joghatósága alá tartozó kikötőből vagy az EU legkülső régiójának kikötőjéből induló vagy oda érkező hajóutakon felhasznált energia felére lesz alkalmazandó.

Annak érdekében, hogy a főbb uniós kikötők rakpartjain horgonyzó konténerszállító és személyhajók ne szennyezzék nagymértékben a levegőt, a hajók teljes villamosenergia-szükségletét szárazföldi áramforrásról kell kielégíteni 2030-tól. A képviselők elérték, hogy 2034-től 2 százalék legyen a megújuló energiaforrások használatának elvárt részaránya, amennyiben az Európai Bizottság úgy találja, hogy 2031-ben a nem biológiai eredetű megújuló üzemanyagok részaránya nem éri el az 1 százalékot az energiamixben.

Az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájára vonatkozó új szabályokat 514 szavazattal, 52 ellenszavazattal és 74 tartózkodás mellett, a tengerhajózásban fenntarthatóan használható üzemanyagokra vonatkozó szabályokat pedig 555 szavazattal, 48 ellenszavazattal és 25 tartózkodás mellett fogadták el a képviselők. Ha a Tanács is zöld jelzést ad a rendeleteknek, akkor az első hat hónappal hatálybalépését követően, a második pedig 2025. január 1-jétől lesz alkalmazandó.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-12-03 13:10:00
December 3-án, az „Adakozó Kedd” (Giving Tuesday) napján a Jalsovszky Ügyvédi Iroda és a Bridge Budapest különleges útmutatót tett közzé.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.
Bár a magyarok európai összehasonlításban is tudatosan kötnek lakásbiztosítást, akadnak fontos apróságok a szerződésekben, amelyeket kifelejtenek. A kisebb, de baj esetén drága hibákra a hazai árvizek során keletkezett károk még jobban ráirányították a figyelmet. Árvízre továbbra sem, vagy csak szigorú kikötések mentén lehet biztosítást találni, viszont más természeti katasztrófák kapcsán nagyot menthet egy jó szerződés – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor ebben az epizódban tisztázza a természeti katasztrófákból eredő károk közötti fontos különbségeket és elmondja, mit nem kellene kifelejteni a szerződésekből, hogy nagyobb biztonságban tudjuk ingó és ingatlan vagyonunkat.

  Rovathírek: GUSTO

Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS