Európai Parlament: a közutakon több elektromos töltőállomást, a tengereken tisztább üzemanyagokat!

2023. 07. 13., 10:22

Bővülhet az alternatív töltőállomások infrastruktúrája, könnyebb és egyszerűbb lehet a töltés, és nőhet a tisztább üzemanyagok részaránya a tengerhajózásban.

A közlekedés dekarbonizációját célzó új szabályozás az „Irány az 55%!” klímavédelmi intézkedéscsomag része, amely azt hivatott biztosítani, hogy az Európai Unió 2030-ra legalább 55 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt bocsásson ki, mint 1990-ben.

Felhasználóbarát töltőállomások

Az Európai Parlament jóvoltából úgy módosul az eredeti jogszabályjavaslat, hogy a TEN-T törzshálózat mentén legalább 60 kilométerenként kell létesíteni olyan elektromos töltőpontokat a személygépkocsik számára, amelyek kimenő teljesítménye 2026-ra eléri a 400 kilowattot, 2028-ra pedig a 600 kilowattot – olvasható a Parlament közleményében. Ami a tehergépjárműveket és a buszokat illeti, 2028-ig az EU főbb útjainak legalább a felén 120 kilométerenként kell majd elektromos töltőállomásokat biztosítani, amelyek kimenő teljesítménye – a közút jellegétől függően – 1400 és 2800 kilowatt közötti. A szabályok értelmében a tagállamoknak 2031-re a TEN-T törzshálózat mentén 200 kilométerenként nyilvános hidrogéntöltő állomások kiépítéséről is gondoskodniuk kell.

Az alternatív üzemanyaggal hajtott járműveket használók számára lehetővé kell tenni, hogy minden töltőponton eseti alapon feltölthessék járművüket, majd könnyen és kényelmesen fizethessenek (bankkártyával vagy érintésmentes eszközökkel, szerződéskötési kötelezettség nélkül). Az üzemanyagok árát pedig fel kell tüntetni kilowattórára, kilogrammra, percre vagy munkamenetre lebontva. A képviselők indítványai nyomán az Európai Bizottság 2027-re létrehoz egy uniós adatbázist az alternatív üzemanyagokról, amelyből a fogyasztók tájékozódhatnak az egyes töltőállomások árairól, a rendelkezésre állásról és a várakozási időkről.

Tisztább üzemanyagok a tengerhajózásban

A képviselők a tengeri közlekedésben használt üzemanyagok kapcsán is új szabályokat fogadtak el. A Tanáccsal folytatott tárgyalásokon sikerült elérniük, hogy a hajóknak fokozatosan csökkenteniük kelljen a fedélzeten felhasznált energia kibocsátásintenzitását (vagyis a kibocsátott üvegházhatású gázok energia-egységenkénti mennyiségét). A 2020-as szinthez képest 2025-re 2 százalékos, 2050-re pedig 80 százalékos csökkentés lesz az elvárás. Azokra az 5000 bruttó tonnatartalom feletti hajókra vonatkozik majd ez a kötelezettség, amelyek önmagukban az összes CO2-kibocsátás 90 százalékért felelősek. A fedélzeten vagy az uniós kikötők közötti közlekedés során felhasznált energia teljes mennyiségére, illetve harmadik ország joghatósága alá tartozó kikötőből vagy az EU legkülső régiójának kikötőjéből induló vagy oda érkező hajóutakon felhasznált energia felére lesz alkalmazandó.

Annak érdekében, hogy a főbb uniós kikötők rakpartjain horgonyzó konténerszállító és személyhajók ne szennyezzék nagymértékben a levegőt, a hajók teljes villamosenergia-szükségletét szárazföldi áramforrásról kell kielégíteni 2030-tól. A képviselők elérték, hogy 2034-től 2 százalék legyen a megújuló energiaforrások használatának elvárt részaránya, amennyiben az Európai Bizottság úgy találja, hogy 2031-ben a nem biológiai eredetű megújuló üzemanyagok részaránya nem éri el az 1 százalékot az energiamixben.

Az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájára vonatkozó új szabályokat 514 szavazattal, 52 ellenszavazattal és 74 tartózkodás mellett, a tengerhajózásban fenntarthatóan használható üzemanyagokra vonatkozó szabályokat pedig 555 szavazattal, 48 ellenszavazattal és 25 tartózkodás mellett fogadták el a képviselők. Ha a Tanács is zöld jelzést ad a rendeleteknek, akkor az első hat hónappal hatálybalépését követően, a második pedig 2025. január 1-jétől lesz alkalmazandó.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-20 18:05:00
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok körében két kiemelt terület rajzolódik ki a fenntarthatósági törekvésekben: az energiafelhasználás csökkentése és a munkavállalók környezetbarát munkába járásának támogatása.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS