Az Európai Bizottság 2027. április 4-ig meghosszabbította annak lehetőségét, hogy a tagállamok működési támogatást nyújthassanak egyes regionális repülőterek számára a repülőtereknek és a légitársaságoknak nyújtott állami támogatásokról szóló 2014. évi iránymutatás alapján. Az iránymutatás többi része változatlan és továbbra is alkalmazandó.
A repülőtereknek és a légitársaságoknak nyújtott állami támogatásról szóló 2014. évi iránymutatás lehetővé teszi a tagállamok számára, hogy bizonyos feltételek mellett működési támogatást nyújtsanak az évi 3 millió főnél kisebb utasforgalmat lebonyolító regionális repülőtereknek, hogy képessé váljanak költségeik fedezésére – emlékeztet a Bizottság közleménye.d Az iránymutatás tízéves átmeneti időszakot határozott meg, amely alatt az ilyen támogatás a belső piaccal összeegyeztethetőnek nyilvánítható. Az átmeneti időszak 2024. április 4-én járt volna le.
Az iránymutatás azt is lehetővé teszi a tagállamok számára, hogy kedvezőbb rendszer keretében (azaz magasabb támogatási intenzitás mellett) működési támogatást nyújtsanak a legfeljebb évi 700 000 fős utasforgalmat lebonyolító repülőtereknek, amelyek számára nagyobb kihívást jelent a költségeik fedezése. Az Európai Bizottság ezt az eredetileg 5 évre előirányzott lehetőséget már 2018-ban meghosszabbította az átmeneti időszak végéig, azaz 2024 áprilisáig.
Az iránymutatás 2014. évi elfogadása óta az európai légi közlekedési ágazat súlyos válsággal szembesült a koronavírus-világjárvány, valamint a terjedésének megfékezése érdekében bevezetett egészségügyi és utazási korlátozások miatt. Az ágazat helyzetét tovább rontotta az Oroszország Ukrajna elleni agresszív háborúja következtében kialakult energiaválság, ami a repülőtér-üzemeltetők energiaköltségeinek jelentős növekedésével járt. A csökkenő bevételekkel és a növekvő költségekkel különösen a regionális repülőterek szembesülnek, ami negatív hatással van a jövedelmezőségükre. Ilyen körülmények mellett fennáll a veszélye annak, hogy egyes regionális repülőtereket be kell zárni, ami viszont megzavarhatja az összeköttetést az EU egészében.
E rendkívüli körülményekre tekintettel a Bizottság úgy döntött, hogy 2027. április 4-ig három évvel meghosszabbítja azt az átmeneti időszakot, amely alatt a tagállamok támogatást nyújthatnak a regionális repülőterek számára azok működési költségeinek fedezése céljából. Ez lehetővé teszi a tagállamok számára, hogy támogatást nyújtsanak a regionális repülőterek számára, hogy azok fedezni tudják költségeiket és jövedelmezővé váljanak. A Bizottság a legfeljebb évi 700 000 fős utasforgalmat lebonyolító repülőterekre vonatkozó kedvező rendszert szintén 2027. április 4-ig hosszabbítja meg.
2022-ben a Bizottság véleményezési felhívást tett közzé, amelyben felkérte az összes érdekelt felet, hogy tegyék meg észrevételeiket a regionális repülőterek helyzetének kezelését célzó kezdeményezésével kapcsolatban. A konzultációra válaszolók többsége rámutatott arra, hogy a meghosszabbításra azért van szükség, mert ellensúlyozni kell a koronavírus-világjárványnak a regionális repülőterek költségfedező képességére gyakorolt hatását. A nyilvános konzultációra adott válaszok itt találhatók meg.
A Bizottság 2023 májusa és 2023 júniusa között nyilvános konzultációt folytatott, amelynek keretében felkérte az összes érdekelt felet, hogy tegyék meg észrevételeiket a repülőtereknek és a légitársaságoknak nyújtott állami támogatásról szóló 2014. évi iránymutatás alkalmazásának meghosszabbítására irányuló javaslattervezetével kapcsolatban.
Ruprecht Lászlóval, a Stílusos Vidéki Éttermiség elnökével beszélgettünk egyebek között arról, miért érdemes ellátogatni szeptember 14-15-én Tatára, a SVÉT legnagyobb rendezvényére.
2024. szeptember 16. és 20. között tartják Bécsben a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség közgyűlésének 68., éves rendes ülését, amelyet követően 17–18-án tudományos fórumot is tartanak az élelmezésbiztonságról.