Ennyi millió forint kellene egy vállalkozás beindításához

2021. 05. 31., 14:15

Jellemzően több mint ötmillió forint szükséges az első pár évben egy vállalkozás beindításához és működtetéséhez – derült ki a K&H felméréséből. A vállalkozók a legtöbb pénzt termékük vagy szolgáltatásuk minőségének fejlesztésére költik, míg a plusz, külső forrásokat leginkább marketingtevékenységre, valamint digitális, innovációs fejlesztésekre fordítanák.

Sokak számára álom – vagy éppen a pandémia miatt egy lehetőség, olykor szükséglet – a saját vállalkozás indítása, amit jól mutat, hogy az OPTEN céginformációi alapján az elmúlt közel egy évben is dinamikusan emelkedett Magyarországon a cégbejegyzések száma. De vajon mekkora anyagi ráfordítás szükséges ahhoz, hogy egy ötlet megvalósuljon, egy vállalkozás beinduljon, és azt mire fordítják leginkább a cégvezetők?

Ezt mérte fel a K&H a Cápák között üzleti showműsor jelentkezői körében. A 225 vállalkozás részvételével történt felmérésből kiderült, hogy a vállalkozóknak mindössze 5 százaléka nem fektetett még anyagiakat induló vagy már meglévő vállalkozásába. A többségükre azonban nem ez jellemző. Legnagyobb arányban (45 százalék) ugyanis azok vannak, akik 5 millió forintnál is többet fordítottak ötletük megvalósítására. A vállalkozásba befektetett pénzt leginkább a termékük vagy szolgáltatásuk minőségének fejlesztésére (84 százalék), funkcióinak, tudásának, sokrétűségének bővítésére (42 százalék), valamint marketingtevékenységre (34 százalék) költötték.

Ha pedig rendelkeznének plusz külső forrással, akkor a megkérdezettek túlnyomó többsége (56 százalék) a befektetést marketingtevékenységre vagy innovációs, digitális fejlesztésre (46 százalék) költené.

Hogyan tovább befektetés nélkül?

A műsorban szereplő vállalkozók nagy része végül nem nyert tőkebefektetést, de a felmérés eredményei alapján így sem estek kétségbe. Kétharmaduk számára ugyanis rendelkezésre áll saját forrás, közel felük (46 százalék) pedig állami vagy európai uniós finanszírozású pályázatokat célozna meg, míg banki hitelhez a vállalkozások ötöde fordulna.

Összességében azonban a banki finanszírozás népszerűsége növekszik, amit az is igazol, hogy a Magyar Nemzeti Bank adatai alapján, az 5-300 millió forint közötti árbevételű, mikro kkv-k körében a hitelállomány volumene 2021. I. negyedévében közel 18 százalékkal nőtt, az előző év azonos időszakához képest. A leggyakrabban igénybe vett hiteltermék típus pedig a folyószámlahitel, átlagosan 9 millió forint összegben, mely a mindennapi működéshez szükséges likviditást biztosítja.

Te finanszíroznád?

Bár a banki hitelfelvétel minden ötödik válaszadó fejében megfordult, sokan bizonytalanok abban, hogy ehhez milyen feltételeknek kell eleget tenniük.

„Fontos, hogy a pénzintézetek többsége nem finanszíroz induló vállalkozást, általában két lezárt pénzügyi év szükséges az eredmények, valamint a banki kockázatok értékeléséhez. Ezért egyáltalán nem meglepő, hogy a hitelfelvevő cégek 13 százaléka öt, 27 százaléka 5-10 éven belül alakult, míg 59 százaléka 11 évnél hosszabb időt tudhat már maga mögött. Emellett még számos gyakorlati tudnivaló van, amire a vállalkozások támaszkodhatnak a hitelfelvétellel kapcsolatos kérdéseik során. Ezért indítottuk el a „te finanszíroznád?” videósorozatunkat, ahol a Cápák között műsorból megismert vállalkozások példáin keresztül mutatjuk be a legfontosabbakat” – mondta el az eredmények értékelése kapcsán Kökény Roland, kkv marketing és értékesítés támogatás vezető.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-01-13 20:10:00
A családi vállalkozások tulajdonosainak jelentős része tisztában van tulajdonának értékével, és többen fontolóra vették már azt is, hogy a jövőben értékesítik cégüket. Egy piaci tranzakció előkészítése rendkívül összetett és időigényes folyamat, amelyhez szükség van megfelelő szakértelemre is. A K&H szakértői szerint az előkészületeket érdemes már évekkel a tényleges eladás előtt elkezdeni.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS