Március első felében még alig csökkent a GKI konjunktúraindexe

2020. 03. 23., 13:00

Márciusban meglepően kevéssé csökkent a GKI konjunktúraindexe, az üzleti várakozások kissé romlottak, a fogyasztóiak változatlanok maradtak – közölte a GKI Gazdaságkutató Zrt.

Mindez a GKI szerint összefügg azzal, hogy az EU támogatásával végzett felmérésre a szokásos időpontban, a fogyasztók esetében március 1. és 8., a vállalkozások esetében március 5. és 13. között került sor, vagyis jellemzően a járvány miatt március 11-én bejelentett vészhelyzet előtt.

Ugyanakkor az üzleti várakozások hat és fél év óta először így is a negatív tartományba kerültek, vagyis valamivel több cég látta gazdaságilag rosszabbnak, mint jónak a jövőt. A magyar gazdaság jövőjének megítélése viszont nagyon jelentősen, a 2008 októberihez hasonló mértékben zuhant.

Az üzleti szférán belül minden ágazat várakozásai romlottak, a szolgáltatásoké azonban csak hibahatáron belül.

Az iparban márciusban a februári korrekció után, a januári alá csökkent a bizalmi index. Az elmúlt időszak termelésének megítélése javult, a termelési kilátásoké viszont látványosan rosszabb lett. A készletekről, valamint a rendelésállományokról alkotott vélemény - beleértve az exportot is - kissé kedvezőbb lett. Az építőipari várakozások márciusban számottevően, 38 havi mélypontjukra estek. A magas- és mélyépítő cégek is borúlátóbbá váltak. Egyaránt romlott az előző háromhavi termeléssel és rendelésállománnyal kapcsolatos elégedettség.

Márciusban a kereskedelmi bizalmi index gyorsuló ütemben csökkent. Az eladási pozíció megítélése közepes, a rendelésállományé kis mértékben romlott, a készleteké kissé javult. A szolgáltatói bizalmi index márciusban alig mérséklődött, de az általános üzletmenet, az előző és a következő időszak forgalmának megítélése egyaránt romlott. A turisztikai cégek viszont nagyon pesszimisták lettek.

A foglalkoztatási szándék főleg az iparban, de az építőiparban is jelentősen, a kereskedelemben kissé gyengült, a szolgáltató cégeknél viszont erősödött. Összességében a létszám emelését és csökkentését tervező vállalkozások aránya azonos, de ezen belül az iparban és az építőiparban a mérséklést tervezők vannak kissé többen. A lakosság munkanélküliségtől való félelme kissé erősödött.

Az áremelési törekvés a szolgáltató cégeknél lendületet kapott, az építőiparban nem változott, az iparban és a kereskedelemben kissé enyhült, s érzékelhetően visszafogottabb lett a lakosság inflációs várakozása is. A magyar gazdaság jövőjének megítélése márciusban drámaian romlott, főleg a szolgáltató és ipari cégeknél, a fogyasztók körében viszont (március elején) még kissé javult.

A GKI fogyasztói bizalmi index február után márciusban is változatlan, meglehetősen optimista maradt. A lakosság saját pénzügyi helyzetét kissé rosszabbnak, megtakarítási képességét viszont jobbnak látta, mint februárban. (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024. 12. 11., 09:11
Sorjáznak az akciós autók akciós THM-mel a kereskedőknél. A lízingcégek is gyakran nyújtanak 0 százalékos vagy 2–5 százalék közötti THM-mel finanszírozást, de csak speciális feltételekkel, ezért mindenképpen érdemes összevetni a finanszírozási lehetőségeket a kocsivásárlási döntés előtt – derül ki a Bank360.hu összeállításából.
2024-12-11 20:11:00
A Design Terminal és a Nemzeti Tehetség Központ szervezésében immár negyedik alkalommal indul el a START program, amely a fiatalok vállalkozóvá válását támogatja szakmai képzéssel, mentorációval és akár 3–5 millió forint értékű díjazással.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS