Tovább romlottak a turisztikai cégek kilátásai 2022 végén

Tovább romlottak a turisztikai cégek kilátásai 2022 végén
2023. 01. 10., 16:12

A turizmus konjunktúra index (tki) tavaly decemberben mínusz 22 ponton állt, ami azt mutatja, hogy az ágazat szereplői továbbra is romlónak érzékelik a helyzetüket. Novemberhez képest az index értéke 7 ponttal csökkent, szeptember óta 15 ponttal romlott – derül ki a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) és a GKI Gazdaságkutató legfrissebb felméréséből.

A VIMOSZ a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen dolgozta ki az indexet, amely egy mínusz száz és plusz száz pont közötti skálán 2022. április óta havi gyakorisággal méri a konjunktúra várható alakulását az ágazatban.

A foglalkoztatott létszám alakulása decemberben az elmúlt három hónapot tekintve mínusz 9 ponton áll, ami azt mutatja, hogy lassú ütemben, de csökkent a munkaerő-kereslet a turisztikai ágazatban. A következő három hónapra vonatkozó várakozásra mínusz 8 pontot mértek, ami azt jelzi, hogy a cégek – alig lassabb ütemben – tovább csökkentik a munkaerő-állományukat.

A következő három hónapban a szállásadók 11 százaléka vár éves összevetésű növekedést a vendégéjszakák számában, 44 százalékuk stagnálásra számít, viszont az előző havi 13 százalékkal szemben 45 százalékuk vár visszaesést.

A vendéglátásban működők közül az előző havi 4 százalék után most már 10 százalék várja a vendégforgalom növekedését, míg 61 százalék stagnálást, 29 százalékuk pedig visszaesést vetít előre. Az utóbbiak aránya az előző hónapban 19 százalék volt.

A turisztikai cégek 84 százaléka az áraik, 88 százalék a működési költségek növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan. Az árnövekedés átlagosan 17 százalékot, míg a működési költségek növekedése 45 százalékot tett ki. Vagyis a cégek egyre kevésbé tudják áthárítani a költségnövekedést a fogyasztókra. Mindezt a kutatók szerint az alátámasztja alá, hogy a turisztikai érdekvédelmi szervezetek javaslatára a kormány a szektor mikro-, kis- és középvállalkozásai számára a 2023 első negyedéves energiafogyasztás növekmény felére vissza nem térítendő támogatást nyújt.

2022. decemberben a turisztikai cégek 55 százaléka jelezte, hogy a következő 3 hónapban várhatóan emelni fogja szolgáltatásának árát, 34 százalékuk nem változtat az árakon, míg 10 százalékuk jelzett csökkentést. A turisztikai cégek 47 százaléka a közelmúltban is emelt árat és a közeljövőben is emelni fog. (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS