Védettségi igazolvány: valóban egyenlők az esélyek?

2021. 03. 26., 10:00

A koronavírussal kapcsolatos védettségi igazolvány körül egyelőre még észrevehető a zűrzavar. Sokak számára tisztázatlan, hogy mikor és ki kapja, kinek küldik, kinek nem? Mi a célja, mire és ki használhatja? Kinek mennyibe kerül, és miért? A kérdéseket dr. Kocsis Ildikó ügyvéd veszi sorra.

A jogszabályalkotás igen összetett feladat, melynek során sok szempontra kell(ene) odafigyelni. Nem állítom, nem állíthatom, hogy ez minden esetben tökéletesen sikerül – kezdi az Érthető Jog friss bejegyzését dr. Kocsis Ildikó ügyvéd. A cél mindenképpen az kell, hogy legyen, hogy a jogszabályok, bármilyen körülmények között is szülessenek, valódi problémákra valódi megoldást adjanak, valamint biztonságot, stabilitást nyújtsanak a társadalom számára. Amit mindenképpen kerülni kell, az nem csupán a meggondolatlan jogi szabályozás, de a felesleges, megoldás helyett több problémát generáló jogszabályok létrehozása.

Mi a védettségi igazolvány alapja?

Ahhoz, hogy az új igazolvánnyal kapcsolatos kérdésekre választ találjunk, nem csak azt kell ismerni, hogy mi és hogyan szabályozza a védettségi igazolványt, de azon sem árt eltöprengeni, hogy mi a szabályozás alapja.

A védettségi igazolványt a koronavírus elleni védettség igazolásáról szóló 60/2021. (II. 12.) Korm. rendelet alkotta meg.

A rendelet elején olvashatjuk, hogy a Kormány a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 51/A. §-ára figyelemmel alkotta meg a szabályozást. De mit is mond ki ez a bizonyos 51/A. szakasz?

Ez a bizonyos 51/A. § úgy rendelkezik, hogy „A Kormány az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető tömeges megbetegedést okozó humánjárvány megelőzése, illetve következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében kihirdetett veszélyhelyzetben – a 21-24. alcímben meghatározott rendkívüli intézkedéseken és szabályokon túl – az állampolgárok élet-, egészség-, személyi-, vagyon- és jogbiztonságának, valamint a nemzetgazdaság stabilitásának garantálása érdekében rendeletével egyes törvények alkalmazását felfüggesztheti, törvényi rendelkezésektől eltérhet, és egyéb rendkívüli intézkedéseket hozhat.”

Tehát a veszélyhelyzetben olyan rendkívüli intézkedések meghozatala lehet megalapozott, ami az állampolgárok biztonságát, valamint a nemzetgazdaság stabilitását segíti elő, azt szolgálja.

Mi az, ami biztonságot, stabilitást jelenthet?

A biztonságot, stabilitást a megfelelően átgondolt, egyértelmű céllal rendelkező intézkedés, jogszabály adhatja meg. Ami megoldást nyújt egy létező vagy esetleg jövőben bekövetkező, de már előrelátható problémára. Mindezt úgy, hogy lehetőleg ne hozzon létre újabb problémákat. Vagyis nem megfelelő az az eszköz, intézkedés, szabályozás, amiről nem lehet tudni, hogy mire jó? Nem lehet tudni, hogy valójában mi a célja, mit segít elő pozitív, előremutató módon, nem pedig még nagyobb zűrzavart keltve.

Mi a védettségi igazolvány célja?

A rendelet azt mondja ki, hogy „A koronavírus elleni védettség igazolására alkalmas az e rendelet szerinti hatósági igazolvány.”

A rendelet szerint tehát a megfelelő védettség igazolása lenne a cél. Az azonban már hiányzik a szabályozásból, hogy mikor, milyen körülmények között lehet, illetve kell igazolni a védettséget? Ki kérheti számon? Mire jogosít, illetve kötelez?

Gondoljunk csak a jogosítványra. Mi értelme lenne a jogosítványnak, ha ahhoz nem kapcsolódna semmilyen jog, illetve kötelezettség? Ha nem tudnánk, hogy ki, mikor kérheti el, mikor kell bemutatnunk, rendelkeznünk vele, mit tehetünk és mit nem, stb.

Ki jogosult a védettségi igazolványra?

Védettségi igazolványra jogosult az, aki

  • koronavírus elleni védőoltást kapott,
  • igazoltan átesett a koronavírus-fertőzésen,
  • szintén átesett a fertőzésen, azonban ezt hivatalosan nem tartják nyilván, mert a személy nem került be az ellátórendszerbe, ám megfelelő vizsgálattal igazolja, hogy szervezetében a koronavírus elleni ellenanyag jelen van.

A védettségi igazolvánnyal kapcsolatos rendeletet elérheted itt.

Mit szabályoz a rendelet és mit nem?

Ahogy már jeleztem, maga a védettségi igazolványról szóló rendelet nem szól arról, hogy valójában mire használható, milyen jogok és kötelezettségek társulnak az igazolványhoz.

A rendelet tulajdonképpen kimerül a technikai adatokra vonatkozó előírásokban. Például, hogy mi szerepel az igazolványon, meddig érvényes, ki állítja ki stb. Azt is előírja, hogy az igazolványon szerepelnie kell a következő feliratnak: „Az igazolványhoz kapcsolódó jogosultságok a koronavirus.gov.hu internetes oldalon ellenőrizhetők.”

Egyelőre azonban a koronavirus.gov.hu oldal nem ad további tájékoztatást a jogosultságok tekintetében, hiszen erre vonatkozó jogszabály jelenleg nincs.

Kinek mennyibe kerül a védettségi igazolvány és miért?

A technikai szabályok közt szó van a költségekről is.

A rendelet alapján, ahogyan már jeleztem, három csoportba sorolhatjuk az igazolványra jogosultakat.

Az első két csoport esetén a védettségi igazolvány ingyenes. Ők azok, akik

  • oltást kaptak, illetve
  • az egészségügyi ellátórendszerbe bekerülve gyógyultak fel a fertőzésből.

Nekik tehát nem kell fizetni az igazolvány kiállításáért.

A harmadik csoport, akik igazolják, hogy átestek a fertőzésen, hiszen az ellenanyag jelenléte kimutatható, szintén jogosultak a védettségi igazolványra. Ez esetükben azonban már nem ingyenes. Nekik a rendelet alapján „3000 forint igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni, amelyből 2000 forint a védettségi igazolvány előállítási költsége”.

A kérdés már csak az, hogy miért. Mi indokolja, hogy a védettség igazolása bizonyos esetekben ingyenes, más esetben díjköteles? Miért kell annak fizetnie, aki úgy esett át a fertőzésen, hogy mindeközben nem terhelte a hivatalos egészségügyi ellátórendszert? Miért kell fizetnie, ha úgy szerzett védettséget, hogy ez nem került további adóforintokba az oltás biztosításával? Miért indokolt ez a különbségtétel?

Ha esetleg valaki rendelkezik a kérdésre megfelelően alátámasztott jogi magyarázattal, örömmel venném, ha ezt megosztaná velem is. Tanulni ugyanis soha nem szégyen.

 

dr. Kocsis Ildikó
ügyvéd
Érthető Jog

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 05., 13:55
A vállalkozások visszajelzéseit figyelembe véve módosulnak a GINOP Plusz kkv technológiai hitelprogramok feltételei a rendelkezésre álló források felhasználásának növelése érdekében, a változtatással több vállalkozás számára teszik elérhetővé a támogatást – jelentette be Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium kis- és középvállalkozások fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára.
2025. 02. 04., 13:15
A rugalmas munkakörülmények, 600–800 ezer forintos kezdőbér – ezek a fiatal diplomások legfontosabb igényei a munkaadókkal szemben. 2025 a fordulat éve a munkaerőpiacon, amely komoly kihívásokat tartogat mind a munkáltatói, mind pedig a munkavállalói oldalon. A friss tendenciákat Orbán Balázs, a március 11–12-i Műegyetemi Állásbörze főszervezője foglalta össze.

  Rovathírek: HIPA

A beruházásösztönzésben is ki kell használni, hogy rendkívül Magyarország-barát az új washingtoni adminisztráció, és a legnagyobb amerikai cégeket is ösztönözni kell magyarországi befektetésekre – hívta fel a figyelmet Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 01. 17., 08:20
epizód: 2025 / 2   |   hossz: 24:49
A kiskorú gyermeket nevelő szülők adóalapját csökkentő családi kedvezmény mértéke 2025. július 1-jétől 50 százalékkal nő, így a kétgyerekes családok az év második felében már nem havi 40 ezer, hanem 60 ezer forint adót és járulékot takarítanak meg. Nem mindegy azonban, hogy mikor és hogyan nyilatkoznak erről a dolgozók, miközben a munkáltatóknak is érdemes odafigyelni az ezzel kapcsolatos változásokra. A legfontosabb tudnivalókról Honyek Pétert, a PwC Magyarország személyi jövedelemadóval foglalkozó területének igazgatóját kérdeztük.
Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A Nemzetközi Atomenergia Ügynökség és az ukrán hatóságok tájékoztatása alapján az elmúlt két hónapban sem csökkent az ukrán energia-infrastruktúrát ért támadások száma. A támadások közvetlenül nem érintik az ukrajnai atomerőművek nukleáris biztonságát, azonban megzavarhatják működésüket.