Onlineszámla-adatszolgáltatás: indulnak az ellenőrzések!

2019. 01. 30., 18:32

A NAV honlapján nemrégiben közzétette, hogy a számlázó programokkal kiállított számlákra vonatkozó online adatszolgáltatási kötelezettség teljesítését ellenőrzés alá vonja – hívja fel a figyelmet a Mazars.

A NAV tájékoztatása szerint január 21-től kockázatelemzés alapján vizsgálatokat indítanak azoknál az adózóknál, akik a rendelkezésre álló adatok alapján a 100 000 forint feletti áfatartalommal rendelkező értékesítéseikről nem teljesítették adatszolgáltatási kötelezettségüket – kezdi friss bejegyzését H. Nagy Dániel, a Mazars szakértője.

A közlemény kiemeli azt is, hogy első körben az a mintegy másfélezer vállalkozás számíthat biztosan a revizorok fokozott érdeklődésére, amely a tételes adatszolgáltatás szerint 1 millió forint feletti áfa eltéréssel rendelkezik, vagy belföldi beszerzését jelentős részben kényszertörlés alatt álló adózókkal bonyolította.

Ez azt jelenti, hogy a NAV figyelemmel kíséri és elemzi az ügyleteket. Kontroll adatként felhasználja például a vevő bevallásában szereplő tételes adatszolgáltatást a 100 000 forint feletti áfatartalommal rendelkező számlákról. Az eladó ezek alapján könnyen lebukik, ha az online számla adatszolgáltatási kötelezettségét nem teljesíti!

Tekintettel arra tehát, hogy a NAV kiemelt figyelmet fordít az online adatszolgáltatásra, még mindig nem késő segítséget kérni, esetleg alternatív megoldást keresni, ha adatszolgáltatásunk nem, vagy megítélésünk szerint hibásan működik. Mint azt már mindenki nagyon jól tudja, a tét óriási: a nem megfelelő adatszolgáltatás számlánként 500 000 forint mulasztási bírsággal is sújtható.

Noha július 1-je után az adóhatóság nem lépett fel azonnal a törvény teljes szigorával a mulasztókkal szemben, a hivatkozott tájékoztatás is mutatja, hogy az érintettek nem lehetnek nyugodtak. Így azok a cégek, amelyek határidőre nem készültek el, vagy házon belüli megoldást találnak, vagy alternatív megoldások után néznek.

De mik ezek az alternatív lehetőségek?

Saját számlázó szoftver helyett használható a NAV Online Számlázó programja, méghozzá ingyenesen. Ez azonban elsősorban a mikro- és kisvállalkozások általános számlázási igényeinek felel meg.

Másrészt beszerezhető olyan külső szoftver, illetve webes számlázási megoldás, mely eleget tud tenni az adatszolgáltatásnak. Azaz lecserélhető a jelenleg használt számlázó rendszer, viszonylag gyorsan és nem is túl magas költségek mellett.

Azonban a nagyobb cégek integrált vállalatirányítási és könyvelési folyamataiba nem illeszthető be egy ilyen olcsó netes számlázó megoldás. Egyes cégek ezért minden bizonnyal „árnyékszámlázást” végeznek. Ennek lényege, hogy valamilyen külső szoftverrel kiállítanak egy számlát, de csak azért, hogy a NAV elvárásainak megfeleljenek, és az adatszolgáltatás megtörténjen. Ezzel párhuzamosan pedig, könyvelési célból „házon belül” továbbra is az integrált rendszerből állítanak elő egy másik számlát. Ez azt a veszélyt rejti magában, hogy az adóhatóság ugyanazon ügylet kettős számlázását kifogásolhatja, főleg, ha utóbbi bizonylatot küldik ki a vevőjüknek.

Fontos felhívni a figyelmet, hogy elvileg az az adózó is büntethető, aki folyamatosan üzemzavarra hivatkozik, és ezért kézzel tölti fel a számlákat, mert a számlázó programja valójában még nem tudja az adatszolgáltatás funkciót.

Valójában a leginkább működőképes lehetőség, ha a társaság „kiszervezi” a számlázást olyan adótanácsadónak, könyvelési szolgáltatónak, aki felkészült az online számlázásra. Erre az Áfa törvény lehetőséget ad: írásos meghatalmazás alapján a számla kiállítását más személy számára át lehet adni. Ez a megoldás jogszerű és viszonylag gyors megoldást ad – akár csak átmenetileg, a saját rendszer felkészítéséig – a problémára.

Végül pedig, nyilván nincs gondja az online számlázással, akinek nincsenek 100 000 forint áfát elérő ügyletei. Az ügyletek szétdarabolása azonban nem javasolható, mert kivívtatja a hatóság nemtetszését is. Nagyobb cégek esetén a saját számlázó rendszer költséges és hosszadalmas fejlesztése vagy egy külső konverter szoftver üzembe állítása adhat megnyugtató megoldást.

Ha az elmúlt időszakban nem történt semmilyen adatszolgáltatás, annak ellenére, hogy a társaság kötelezett volt erre, mindenképpen javasolt mind egy adótanácsadó, mind pedig egy IT tanácsadó felkeresése!

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS