Ön is kapott már NAV-figyelmeztetést online számlahibák miatt?

2022. 01. 16., 13:45

Az adóhatóság levélben keresi meg azokat a társaságokat és fejlesztő cégeket, ahol hibás adatszolgáltatásokat tapasztal. A javítás azonban nehézségekbe ütközik, mert a NAV csupán a hibaüzenetekre hívja fel a figyelmet, számlaszámokat nem közöl – írja az RSM Hungary szakértője.

A hibás online számla XML nemcsak a kötelező adatszolgáltatást veszélyezteti, hanem az áfakiutalás alapja is – kezdi friss bejegyzését Budai Mátyás, az RSM Hungary adóüzletágának menedzsere. A javítást megnehezíti, hogy az adóhatóság az érintett számlákról nem tájékoztat, csak a hibaüzenetekre hívja fel a figyelmet. Az adatszolgáltatásban és a nyilvántartásban szereplő adateltérések kiszűrése, illetve a hibajavítás automatizált, szoftveres megoldással a leggyorsabb és legbiztosabb.

Az online számla – vagy éppen az online pénztárgép és az EKAER – adatszolgáltatási kötelezettség miatt hatalmas, valós idejű adatmennyiség áll a NAV rendelkezésére, melynek következtében nemcsak az adózói magatartásról lesz pontosabb a kép, hanem az ellenőrzések hatékonysága is egyre javul. Igaz, az elmúlt időszakban az adóellenőrzések helyett inkább a hibák javítására lehetőséget adó jogkövetési vizsgálatok kerültek előtérbe. 

 „Támogató Adóhatóság”

Részben a „támogató adóhatóság” imázsnak tudható be az is, hogy a NAV most levélben kéri a társaságokat a hibás online számlák javítására.

Az értesítők szerint az adóhatóság általában egy hónapos időtartamot vizsgál; konkrét számlaszámokat nem közöl, csupán az érintett számlák darabszámát jelzi, és a jellemzően súlyos, az adatszolgáltatás befogadását ellehetetlenítő hibákra hívja fel az adózók figyelmét. Ez az jelenti, hogy az adott társaság számlázóprogramja vagy adatszolgáltató modulja korábban megkísérelte ugyan az adatszolgáltatást, de az adóhatóság súlyos számlahiba miatt azt elutasította.

Számlahiba: technikai és gyakorlati jellegű egyaránt

A számlahibák javítása nemcsak a számlánként akár 500 ezer forintos bírság miatt fontos, hanem azért is, mert a mulasztásból eredő adóhatósági ellenőrzés jelentős erőforrásokat emészt fel. Ráadásul a helyes számla-XML az áfakiutalás vagy papírmentes és így költségcsökkentő e-számlázás alapja.

Amellett, hogy a leggyakoribb számlahibák általában technikai jellegűek, érdemes a társaság számlázási gyakorlatát is áttekinteni.

Egy egyszerű példát említve, amennyiben a partnertörzsben egy magyar partner adószámának törzsszámát 7 karakterrel rögzítik 8 helyett, akkor az adatszolgáltatás helytelen lesz a karakterszám elvárás miatt, így az adóhatóság azt visszautasítja. A kötelező adat hiánya szintén elutasított jelentést eredményez: például ha módosító számlát eredeti számla-hivatkozás nélkül jelentik.

Hibaüzenet nélkül is lehet gond

Habár az adóhatóság a súlyos hibaüzenetekről küld összefoglaló értesítést, arról sem szabad megfeledkezni, hogy az adatszolgáltatásokat figyelmeztető üzenetek is kísérhetik, sőt, mivel a NAV nem ismeri a konkrét számla tartalmát, könnyen előfordulhat az is, hogy a hiba nélkül befogadott adatszolgáltatás mégis hibás, mert tartalmában nem egyezik a számlával.

A leggyakoribb probléma az, hogy a vállalatirányítási rendszerben lévő adat eltér az adatszolgáltatásban lévő adattól, például a teljesítés dátuma nem egyezik meg, és eltérő adat szerepel a számlaképen és az adatszolgáltatásban .

A NAV értesítésben szereplő hibaüzenetek javításán túl érdemes tehát az adatszolgáltatást és a nyilvántartást átfogóan ellenőrizni, mert nemcsak a súlyos hibával érintett és hiányzó adatszolgáltatás jár bírságkockázattal, hanem az adateltérésből fakadó számlajelentés is.

A helyes számla-XML az áfafizetés alapja

Ráadásul bizonyos hibák, eltérések nemcsak a helyes adatszolgáltatást veszélyeztetik: a NAV az adatszolgáltatások alapján bevallási tételeket is kalkulál, melyeket a beadott áfabevallásokkal vet össze. Így például az említett teljesítési dátum vagy akár egy áfa-összeg eltérés további megkereséseket és adóvizsgálatokat eredményezhet, akár egy áfakiutalás vagy átvezetési kérelem esetén is.

Kevés idő van az újabb NAV vizsgálatokig

A korábban kiküldött értesítőkben szerepel, hogy az adóhatóság 2022. januárjában újra vizsgálni fogja az adatszolgáltatásokat, a NAV tehát nyomon követi, hogy a számlahibák javítása megtörtént-e. Így már nem sok idő van hátra az újabb megkeresésekig.

Míg a számlahibák manuális javítása jelentős erőforrásokat igényel, addig az automatizált szoftveres megoldással gyorsan felfedezhetők és korrigálhatók az eltérések, így mind a NAV ellenőrzések esélye, mind pedig a bírságkockázat jelentősen mérsékelhető.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 11. 29., 23:30
epizód: 2022 / 12   |   hossz: 24:09
Étvágygerjesztő sikertörténetet tálalunk fel a vendéglátóiparból. Az encsi Anyukám mondta titkát elsősorban nem az olaszos hangulatban, hanem a hazai alapanyagokban, a család- és vendégszeretetben kereshetjük. Dudás Szabolcs, az étterem egyik vezetője arról is beszél, hogy miként lett a főzés szeretetéből, átgondolt stratégiával, üzleti vállalkozás. A sztori 1995-ben egy olaszországi pizzakóstolós utazással kezdődött, és ma már a kiváló helyeknek járó Bib Gourmand-díjnál tart.
A bérrendezés akkor észszerű, ha a vállalkozások megmaradnak és meg tudják tartani a munkahelyeket is – mondja Perlusz László. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára szerint a vállalkozások „jövőállóságát” nagyszabású állami programokkal lehetne biztosítani.
2022. 10. 11., 06:36
epizód: 2022 / 10   |   hossz: 21:36
A válság mélyülésével egyre nagyobb szükség lehet a KAVOSZ Zrt. által kínált Széchenyi Hitel MAX-ra, amely a mikro-, kis- és középvállalkozások számára, de még a kezdők előtt is nyitott opció – hangsúlyozta Krisán László. A KAVOSZ vezérigazgatójával tovább elemeztük a válságból kivezető európai, illetve magyarországi utakat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS