A Nemzeti Adó- és Vámhivatal célja a szabályos adózás támogatása és nem a bírságolás – hangsúlyozta 2020-ról szóló évértékelőjében a NAV vezetője. Az ellenőrzések jelentős része támogató jellegű, a klasszikus adóvizsgálatok aránya hét százalékra csökkent. A NAV munkatársai a digitalizált információs rendszerekben ma már azt is látják, hogy melyik adózóhoz milyen eljárást kell rendelniük – mondta Sors László.
A NAV évértékelő értekezletét a pénzügyminiszter videóüzenete nyitotta. Varga Mihály úgy fogalmazott: 2020 márciusa Magyarországon is a gazdasági növekedés szinte példátlanul hosszú időszakát törte meg. Az adatok azt mutatják, hogy a gazdasági visszaesés nagyobb, gyorsabb és pusztítóbb az 1929-es nagy gazdasági világválságban tapasztaltaknál. Ami akkor három év alatt következett be – tőzsdei zuhanás, hitelpiacok befagyása, elbocsájtások, gyárleállások – most néhány hét alatt végbement. A magyar gazdaság számára ez azt jelenti, hogy a tavalyi évre 5-6 százalék közötti visszaeséssel kell számolnunk. A kormány gazdaságpolitikai elvei azonban most sem vesztették érvényüket. Továbbra is a munkahelyteremtés, a gazdasági fejlődés, a családok támogatása áll a középpontban – mondta a pénzügyminiszter.
Sors László, a NAV vezetője egyebek mellett arról beszélt, hogy a fennállásának tizedik évében járó adó- és vámhivatal nemzetközi viszonylatban is jelentős digitális fejlesztései – a gépek közötti kommunikáció, a mesterséges intelligencia alkalmazása – az állampolgárok és a vállalkozások adózásának egyszerűsítését szolgálják. Szerepük egyrészt az, hogy megkönnyítsék az évi mintegy 25 millió adózói bevallás és kötelező adatszolgáltatás folyamatát, másrészt valós idejű információkkal szolgáljanak a gazdasági eseményekről. Ugyanakkor ezek az eszközök garantálják az állam és a tisztességes vállalkozások kárára működő, súlyos gazdasági bűncselekményeket elkövető bűnszervezetek kiiktatását is.
A vállalkozások digitalizálásában is felhajtó erőként működő hivatali megoldások a járványhelyzetben is biztosítják a NAV stabil működését, ami az állami bevételek garanciája. 2020-ban az ügyfélszolgálati kapcsolatokban az elektronikus csatornák domináltak, 33 százalékkal csökkent a személyes ügyintézés és csaknem 80 százalékkal többen hívták telefonon a hivatal munkatársait, mint az előző évben.
A kormányzati adókönnyítések végrehajtásán túl, az átmeneti szabályokhoz alkalmazkodott hivatal, jelentős adatvagyona alapján szektorokra bontva képes mérni és bemutatni a gazdasági szereplők járványhelyzeti reakcióit, a bajba jutott vállalkozások nehézségeit is. A NAV által kezelt bevételekből – ami az államháztartás adó jellegű bevételeinek 94 százalékát teszi ki – pontosan látszik, hogy az áfából, a járulékokból és a szociális hozzájárulási adóból a vártnál kevesebb bevétel származott az elmúlt évben.
A gazdasági visszaesés és az adókönnyítések ellenére tavaly mintegy 2 százalékkal több volt a NAV bevétele, mint 2019-ben. Ebben a hivatal teljesítményén túl komoly szerepe volt az adópolitikának és a gazdaság szereplőinek is. 2020-ban 15 ezer 813 milliárd forint folyt be az adó- és vámhivatalhoz, ami mintegy 94 százaléka a kormány által még a járványhelyzet előtt tervezett bevételnek. 2021-ben 17 ezer milliárd forint beszedése a cél – mondta évértékelőjében Sors László, a NAV vezetője. (NAV)
Varga Mihály: az adóhivatal kimagaslóan teljesített a nehéz helyzetben is
A NAV kimagaslóan teljesített a jelenlegi nehéz helyzetben is, a munkatársak kiemelkedő szakmai tudással és elkötelezettséggel, kitartóan végezték munkájukat – jelentette ki a pénzügyminiszter a NAV 2020-ról szóló csütörtöki online évértékelőjére küldött videoüzenetében.
Varga Mihály úgy fogalmazott, az idén 10 éves hivatal kiállta a „válságtesztet”. A tárcavezető ezért köszönetet mondott a Nemzeti Adó- és Vámhivatal munkatársainak, és azt kérte: folytassák azt a munkát, amellyel néhány éven belül a NAV lehet az Európai Unió legversenyképesebb adóhivatala.
2010 óta gyökeres átalakuláson ment át az adópolitika, a 2011. január 1-én létrejött új adóhatóság az adópolitikai átalakulás jelképévé is vált. A cél az volt, hogy csökkentsék az adókat, csökkentsék a munkát terhelő adókat, a munkavállalókról és vállalkozásokról áthelyezzék az adóztatás súlypontját a fogyasztási adókra, illetve az is, hogy ügyfél-centrikussá tegyék a hivatal működését. Az eredmények közül a miniszter kiemelte: csak a jövedelmet terhelő adókból 38,5 százalékpontot „faragtak le” tíz év alatt. A munkáltatók adóterhe 27 százalékról 15,5 százalékra csökkent, a társasági adó kulcsa 19 százalék volt, most 9 százalék, amely a legalacsonyabb az EU-ban.
Az adókedvezmények rendszere is átalakult: míg 2010-ben csupán 12 milliárd forintnyi kedvezményben részesültek a gyermeket nevelők, idén már a családoknál hagyott összeg elérheti a 380 milliárd forintot. Az adócsökkentések a koronavírus-válság ellenére is folytatódnak: az új lakások áfacsökkentése 110 milliárd forintot hagy az embereknél, a szociális hozzájárulási adó mérséklése pedig mintegy 360 milliárd forint pluszpénzt jelent a munkáltatóknak 2021-ben.
A tárcavezető szerint tíz év alatt lényeges és látványos átalakuláson ment át a hatóság is, míg 2010-ben az adóhivatal legtöbbször a tömegesen végzett vagyonosodási vizsgálatok miatt szerepelt a sajtóban, most az adózással kapcsolatos hírek elsősorban a NAV szolgáltatásairól szólnak.
Emlékeztetett: 5 évvel ezelőtti évértékelőjén azt kérte, hogy Svédországhoz hasonlóan, Magyarországon is az adóhivatal legyen az egyik legnépszerűbb hatóság, segítse a cégek munkáját. Számos eredmény született e téren is a miniszter szerint, mert már a következő évben debütált az e-szja, amellyel az adóhivatal évente mintegy 5 millió embert mentesít az szja-bevallás elkészítése alól. A revizorok ellenőrzés helyett segítik a vállalkozásokat a kisebb hibák javításában, és még a végrehajtási területen is érezhető az ügyfél-centrikus szemlélet. 2018-as célkitűzés volt, hogy a NAV legyen Magyarország első papírmentes hivatala. Válaszul megjelent az online számlázás, és idén nyártól mintegy félmillió vállalkozásnak a NAV készíti el az áfabevallási-tervezetét is.
Az első papírmentes hivatal címe felé vezető út vége felé jár a hivatal, hiszen a cégek szinte minden adóügyüket elektronikusan intézik. Az EU-ban példaértékű módon még az ellenőrzés is lehet papírmentes. Elérték, hogy a lakosság jelentős része ügyfélkapun keresztül intézi adóügyeit. (MTI)
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.