Fennáll-e a szálloda felelőssége a vendég saját dolgaiért?

Fennáll-e a szálloda felelőssége a vendég saját dolgaiért?
2022. 07. 26., 11:27

A nyári szabadságolások idején a szállodák és a vendéglátóipari helyiségek forgalma is megnövekszik. A vendégek sok esetben értékes dolgokat visznek magukkal a pihenésük során. Mind a vendég, mind a vendéglátó számára kellemetlen, ha a szabadság ideje alatt a vendég értéktárgyai elvesznek vagy károsodnak. Fennáll-e a szálloda felelőssége a vendég magával vitt dolgaiért? A legfontosabb tudnivalókat dr. Szabó Gergely ügyvéd foglalta össze.

A szálloda felelőssége a vendég dolgaiért

Előfordulhat, hogy a vendég által a szállodába magával vitt dologban kár keletkezik, vagy a dolgot ellopják. A szálloda általános felelőssége a dolgokban esett károkra vonatkozik. Ide tartoznak például a ruhaneműk, a mobiltelefon, a napszemüveg. Külön szabályok vonatkoznak viszont a készpénzre és a jelentős értékű értéktárgyakra, például a nagy értékű ékszerekre.

A szálloda a vendég dolgaiban bekövetkezett kárért az általános szabály szerint két esetben felel:

– ha a vendég a dolgot a szállodában kijelölt, illetve általában erre rendelt helyen vagy a szobájában helyezte el, vagy

– olyan dolgokért, amelyeket vendég a szálloda olyan alkalmazottjának adott át, akit dolgai átvételére jogosultnak tarthatott.

Fontos, hogy a szálloda letéti felelőssége csak a vendégek dolgaira terjed ki, tehát azon személyekre, akik a szállodában megszállnak. A vendéghez érkező látogató már nem minősül a szálloda vendégének.

A Polgári Törvénykönyv a vendég dolgaiban bekövetkezett kárért való felelősség legmagasabb összegét a napi szobaár összegének ötvenszeresében korlátozza. A szálloda vállalhat ennél magasabb összegű felelősséget is, de a törvényi korlátnál szűkebb felelősségre vonatkozó megállapodás semmis, még akkor is, ha ebbe a vendég is beleegyezett.

A szálloda felelőssége a szobában hagyott tárgyakért

A szálloda felelőssége fennáll, ha a dolgot a vendég a szállodai szobájában vagy a kijelölt, illetve általában erre rendelt helyen helyezte el. Ilyen hely lehet például az öltözői szekrény, kabin, gépjármű esetén a szálloda őrzött parkolója.

Nem felel viszont a szálloda például az úszómedence mellett vagy a mosdóban felejtett tárgyakért.

A szállodai alkalmazottra bízott tárgyak esete

A felelősség másik esete, ha a szálloda olyan alkalmazottjának adta át a dolgot a vendég, akit dolgai átvételére jogosultnak tarthatott. Ilyen lehet például a vendég járművének kipakolásában, a csomagoknak a szállodai szobába való felvitelében segédkező alkalmazott.

Készpénzért, értékpapírért, értéktárgyakért való felelősség

Az általánostól eltérő szabályok vonatkoznak a vendég által a szállodába bevitt készpénzért, értékpapírért és más értéktárgyért való felelősségre. Értéktárgynak minősülnek ebben a tekintetben a szokásosnál jelentősebb értékkel bíró ingóságok. Például nagyobb értékű ékszerek, műtárgyak, és a bírói gyakorlat ide sorolja a gépjármű kulcsát is.

A vendég készpénzéért, értékpapírjáért, értéktárgyaiért a szálloda letéti felelőssége nem áll fenn önmagában azért, mert például a vendég az ilyen dolgot a szobájában elhelyezte. A készpénzért, értékpapírért és más értéktárgyakért a szálloda csak akkor felel, ha a dolgot megőrzésre átvette, vagy a vendég a dolgot megőrzésre át kívánta adni, de a szálloda az átvételt megtagadta.

Amennyiben a szálloda e dolgokat megőrzésre átvette vagy a megőrzésre átvételt megtagadta, akkor e dolgokért való felelősségének nincs összegszerű felső határa. Így tehát ebben az esetben nem érvényesül a napi szobaár ötvenszeresének megfelelő korlát.

Éttermek, kávéházak, színházak felelőssége

A kávéházak, éttermek, színházak, fürdők, és a nyilvánosság számára nyitva álló hasonló intézmények, ill. a ruhatár felelőssége a látogatók dolgaiért a szálloda felelősségéhez hasonlóan alakul, azonban néhány jelentős eltéréssel.

A fenti intézmények felelőssége az olyan dolgokra terjed ki, amelyeket a látogatók ezen intézményekbe rendszerint magukkal szoktak vinni. Ezért nem terjed ki például az étterem felelőssége a vendég által bevitt nagy mennyiségű készpénzre, nagy értékű ékszerre.

Abban az esetben, ha megfelelő hely áll a látogatók rendelkezésére dolgaik megőrzése céljából, akkor az intézmény csak az itt elhelyezett dolgokban esett kárért tartozik felelősséggel. Megfelelőnek tekinthető hely például az őrzött ruhatár, a zárható szekrény, az értékmegőrző. Ha a látogató a megfelelő megőrzési helyen a dolgait annak ellenére nem helyezte el, hogy erre lehetősége lett volna, az e dolgokban esett kárért az intézmény nem felelős. Ha például a színháznak megfelelő őrzött ruhatára van, akkor nem felel a látogató által a székén elhelyezett és ellopott kabátért.

 

dr. Szabó Gergely
ügyvéd, irodavezető partner
Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2022. 11. 30., 16:10
Küldetésünk alapja, hogy a létrehozott üzleti kultúra utánunk is fennmarad. Ezt bontjuk le 5 éves periódusokra, melyeket éves terveken keresztül valósítunk meg – mondta az Üzletemnek Avidor András nemzetközi franchise és networking szakértő, a BNI Magyarország vezetője.
2022. 11. 24., 16:35
További intézkedésekre is szükség lesz a turisztikai és vendéglátó szektor kilátástalannak tűnő helyzetének enyhítésére – mondja Duska Sándor, a VOSZ Idegenforgalmi, Szálláshely-szolgáltatók és Vendéglátó-ipari szekciójának vezetője.
2022-12-05 15:13:56
Az energiaárak rendkívüli növekedése, a rekordmagas infláció és az általános gazdasági bizonytalanság szinte minden szektoron nyomot hagy. Míg a munkaerőpiacon egyelőre nem tapasztalni jelentős változásokat, kérdés, hogy ez meddig maradhat így.
2022-12-05 14:13:00
December 2-án az EU három intézménye és több mint 500 európai polgár közösen értékelte az Európa jövőjéről szóló konferencia eredményeképp hozott intézkedéseket.
2022-12-05 13:13:00
Idén december 5–18. között rendelte el a téli szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzést dr. Nobilis Márton, az Agrárminisztérium élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkára. Az egész országra kiterjedő kéthetes ellenőrzéssorozat idején a szakemberek fokozott jelenléte várható az élelmiszerlánc minden területén.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 11. 29., 23:30
epizód: 2022 / 12   |   hossz: 24:09
Étvágygerjesztő sikertörténetet tálalunk fel a vendéglátóiparból. Az encsi Anyukám mondta titkát elsősorban nem az olaszos hangulatban, hanem a hazai alapanyagokban, a család- és vendégszeretetben kereshetjük. Dudás Szabolcs, az étterem egyik vezetője arról is beszél, hogy miként lett a főzés szeretetéből, átgondolt stratégiával, üzleti vállalkozás. A sztori 1995-ben egy olaszországi pizzakóstolós utazással kezdődött, és ma már a kiváló helyeknek járó Bib Gourmand-díjnál tart.
A bérrendezés akkor észszerű, ha a vállalkozások megmaradnak és meg tudják tartani a munkahelyeket is – mondja Perlusz László. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára szerint a vállalkozások „jövőállóságát” nagyszabású állami programokkal lehetne biztosítani.
2022. 10. 11., 06:36
epizód: 2022 / 10   |   hossz: 21:36
A válság mélyülésével egyre nagyobb szükség lehet a KAVOSZ Zrt. által kínált Széchenyi Hitel MAX-ra, amely a mikro-, kis- és középvállalkozások számára, de még a kezdők előtt is nyitott opció – hangsúlyozta Krisán László. A KAVOSZ vezérigazgatójával tovább elemeztük a válságból kivezető európai, illetve magyarországi utakat.

  Rovathírek: GUSTO

A sztori 1995-ben egy olaszországi pizzakóstolós utazással kezdődött, és ma már a kiváló helyeknek járó Bib Gourmand-díjnál tart.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS