Fennáll-e a szálloda felelőssége a vendég saját dolgaiért?

Fennáll-e a szálloda felelőssége a vendég saját dolgaiért?
2022. 07. 26., 11:27

A nyári szabadságolások idején a szállodák és a vendéglátóipari helyiségek forgalma is megnövekszik. A vendégek sok esetben értékes dolgokat visznek magukkal a pihenésük során. Mind a vendég, mind a vendéglátó számára kellemetlen, ha a szabadság ideje alatt a vendég értéktárgyai elvesznek vagy károsodnak. Fennáll-e a szálloda felelőssége a vendég magával vitt dolgaiért? A legfontosabb tudnivalókat dr. Szabó Gergely ügyvéd foglalta össze.

A szálloda felelőssége a vendég dolgaiért

Előfordulhat, hogy a vendég által a szállodába magával vitt dologban kár keletkezik, vagy a dolgot ellopják. A szálloda általános felelőssége a dolgokban esett károkra vonatkozik. Ide tartoznak például a ruhaneműk, a mobiltelefon, a napszemüveg. Külön szabályok vonatkoznak viszont a készpénzre és a jelentős értékű értéktárgyakra, például a nagy értékű ékszerekre.

A szálloda a vendég dolgaiban bekövetkezett kárért az általános szabály szerint két esetben felel:

– ha a vendég a dolgot a szállodában kijelölt, illetve általában erre rendelt helyen vagy a szobájában helyezte el, vagy

– olyan dolgokért, amelyeket vendég a szálloda olyan alkalmazottjának adott át, akit dolgai átvételére jogosultnak tarthatott.

Fontos, hogy a szálloda letéti felelőssége csak a vendégek dolgaira terjed ki, tehát azon személyekre, akik a szállodában megszállnak. A vendéghez érkező látogató már nem minősül a szálloda vendégének.

A Polgári Törvénykönyv a vendég dolgaiban bekövetkezett kárért való felelősség legmagasabb összegét a napi szobaár összegének ötvenszeresében korlátozza. A szálloda vállalhat ennél magasabb összegű felelősséget is, de a törvényi korlátnál szűkebb felelősségre vonatkozó megállapodás semmis, még akkor is, ha ebbe a vendég is beleegyezett.

A szálloda felelőssége a szobában hagyott tárgyakért

A szálloda felelőssége fennáll, ha a dolgot a vendég a szállodai szobájában vagy a kijelölt, illetve általában erre rendelt helyen helyezte el. Ilyen hely lehet például az öltözői szekrény, kabin, gépjármű esetén a szálloda őrzött parkolója.

Nem felel viszont a szálloda például az úszómedence mellett vagy a mosdóban felejtett tárgyakért.

A szállodai alkalmazottra bízott tárgyak esete

A felelősség másik esete, ha a szálloda olyan alkalmazottjának adta át a dolgot a vendég, akit dolgai átvételére jogosultnak tarthatott. Ilyen lehet például a vendég járművének kipakolásában, a csomagoknak a szállodai szobába való felvitelében segédkező alkalmazott.

Készpénzért, értékpapírért, értéktárgyakért való felelősség

Az általánostól eltérő szabályok vonatkoznak a vendég által a szállodába bevitt készpénzért, értékpapírért és más értéktárgyért való felelősségre. Értéktárgynak minősülnek ebben a tekintetben a szokásosnál jelentősebb értékkel bíró ingóságok. Például nagyobb értékű ékszerek, műtárgyak, és a bírói gyakorlat ide sorolja a gépjármű kulcsát is.

A vendég készpénzéért, értékpapírjáért, értéktárgyaiért a szálloda letéti felelőssége nem áll fenn önmagában azért, mert például a vendég az ilyen dolgot a szobájában elhelyezte. A készpénzért, értékpapírért és más értéktárgyakért a szálloda csak akkor felel, ha a dolgot megőrzésre átvette, vagy a vendég a dolgot megőrzésre át kívánta adni, de a szálloda az átvételt megtagadta.

Amennyiben a szálloda e dolgokat megőrzésre átvette vagy a megőrzésre átvételt megtagadta, akkor e dolgokért való felelősségének nincs összegszerű felső határa. Így tehát ebben az esetben nem érvényesül a napi szobaár ötvenszeresének megfelelő korlát.

Éttermek, kávéházak, színházak felelőssége

A kávéházak, éttermek, színházak, fürdők, és a nyilvánosság számára nyitva álló hasonló intézmények, ill. a ruhatár felelőssége a látogatók dolgaiért a szálloda felelősségéhez hasonlóan alakul, azonban néhány jelentős eltéréssel.

A fenti intézmények felelőssége az olyan dolgokra terjed ki, amelyeket a látogatók ezen intézményekbe rendszerint magukkal szoktak vinni. Ezért nem terjed ki például az étterem felelőssége a vendég által bevitt nagy mennyiségű készpénzre, nagy értékű ékszerre.

Abban az esetben, ha megfelelő hely áll a látogatók rendelkezésére dolgaik megőrzése céljából, akkor az intézmény csak az itt elhelyezett dolgokban esett kárért tartozik felelősséggel. Megfelelőnek tekinthető hely például az őrzött ruhatár, a zárható szekrény, az értékmegőrző. Ha a látogató a megfelelő megőrzési helyen a dolgait annak ellenére nem helyezte el, hogy erre lehetősége lett volna, az e dolgokban esett kárért az intézmény nem felelős. Ha például a színháznak megfelelő őrzött ruhatára van, akkor nem felel a látogató által a székén elhelyezett és ellopott kabátért.

 

dr. Szabó Gergely
ügyvéd, irodavezető partner
Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-18 21:10:59
A Budapesti Corvinus Egyetem közös kutatást indít az OPTEN-nel és a Grémium az Utódlásért Egyesülettel a hazai családi és nem családi tulajdonban lévő magánvállalatok professzionalizációjának feltérképezésére.
2024-03-18 20:10:44
Megszűnt az újraengedélyezési eljárás, és automatikusan határozatlan idejűvé vált az engedély minden olyan termésnövelő anyag esetében, amely 2024. január 1-én érvényes engedélyokirattal rendelkezett. Lényeges változás továbbá, hogy az idei évben gyártott tételeken már nem kötelező feltüntetni az engedély hatályát.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS