Veszélyes tűzifát vásárolni a közösségi média felületeiről

2022. 03. 29., 13:29

2021-ben az előző évinek csaknem az ötszörösét, azaz összesen 12 ezer darab fatermék – elsősorban tűzifa – eladását célzó hirdetést ellenőriztek a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) EUTR szakemberei. A hirdetések túlnyomó részét a közösségi média csatornáin tették közzé, ezek 84 százaléka bizonyult jogszerűtlennek. Az egyéb sajtóorgánumokon publikált hirdetések esetében ez az arány „mindössze” 24 százalék volt.

A Nébih faanyagkereskedelmi láncban végzett ellenőrzéseinek célja a fogyasztók átverésének megelőzése és a jogkövető faanyagkereskedők tevékenységének támogatása. A közösségi média felületein megjelenő, rendkívül nagy arányban jogsértőnek bizonyuló hirdetések miatt kötelességünk folyamatosan felhívni a tűzifát, faanyagot vásárlók figyelmét a körültekintő és elővigyázatos vásárlás fontosságára.

A jogsértések jellegét tekintve sajnos egyre gyakoribb – 93 hirdetésben fordult elő – a hamis EUTR technikai azonosítószám megadása. Az azonosítószám lényege, hogy igazolja a faanyagkereskedő jogszerű működését, adott esetben utólag is lehetővé tegye a számonkérését. A tisztességes kereskedelmi gyakorlat érdekében egyre több hirdetési fórumon már csak ennek megjelölésével lehet feladni a hirdetést, hiszen tudott, hogy a Nébih éppen az EUTR technikai azonosítószámaik alapján tartja nyilván a faanyagkereskedőket. A Nébih a nyilvántartásba vett faanyagkereskedelmilánc-szereplők adatait kereshető formában közzéteszi, így bárkinek könnyű kiszűrnie, ha valaki hamis EUTR azonosítóval hirdet.

A hatóság a látókörébe kerülő súlyos jogsértések esetén természetesen haladéktalanul kezdeményezi az ominózus hirdetések mielőbbi törlését, amit a szolgáltatók rövid időn belül el is végeznek. Emellett a jogszerűtlen hirdetésekben szereplő adatokat a Nébih egy ún. „feketelistán” is közzéteszi, amelyre ez idáig 209 telefonszám került. A csalókhoz köthető telefonszámok kereshető formátumban megtalálhatóak a hivatal honlapján, amit mindenképpen érdemes átnézni a rendelés előtt, hiszen a csalók gyakran újra és újra használják ezeket a telefonszámokat!

A tűzifa bizalmi termék, annak minősége, fafaja, mennyisége elsősorban az eladója által ismert pontosan, csak megfelelő gyakorlattal rendelkező ember tudja magabiztosan ellenőrizni. Aki már a hirdetése során megtévesztéshez folyamodik, egészen biztosan másban is átveri a vásárlót, ezért vevőként nagyon fontos odafigyelni az alábbi alapszabályokra:

1.    Vásároljon ismert kereskedőtől! 
2.    Ellenőrizze a kereskedő EUTR azonosító számát! 
3.    Nézze meg a Nébih feketelistáját! 
4.    Tűzifát csak szállítójeggyel vegyen át! 
5.    Lerakodás előtt alaposan nézze meg a kiszállított fát! 
6.    Soha ne utaljon előre pénzt, főleg ismeretlen hirdetőknek!

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS