Tűzifakereskedőket és -szállítókat ellenőrzött a Nébih Zala megyében: jó pár „ügyeskedő” horogra akadt

Tűzifakereskedőket és -szállítókat ellenőrzött a Nébih Zala megyében: jó pár „ügyeskedő” horogra akadt
2022. 10. 11., 21:48

Ismét közösen ellenőrzött a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal EUTR hatósága és a Zala Megyei Kormányhivatal közlekedési hatósága, azonban – a jogkövető fakereskedőktől és a lakosságtól kapott pontos információknak köszönhetően – ezúttal sokkal célirányosabbak voltak a hatósági rajtaütések.

A tél közeledtével keresettebb termék lett a tűzifa, ami növeli a jogsértések számát is. Bár a legtöbb tűzifakereskedő és -szállító már ismeri és betartja a szabályokat, mindig akadnak olyanok, akik kibúvókat keresnek. A Zala megyei közös hatósági ellenőrzések során néhányan rendkívül változatosan kitöltött dokumentumokkal, fakitermelési engedélyekkel, szerződésekkel igyekeztek meggyőzni az ellenőröket arról, hogy esetükben miért nem szükséges teljesen kitölteni a szállítójegyet. Próbálkozásuk sikertelen maradt: 3 szállítmány zár alá került, egy esetben a további forgalmazási tevékenységet is felfüggesztették a szakemberek, 9 delikvensnél pedig további hatósági ellenőrzés vált indokolttá.

A jogsértők sorában volt olyan tűzifaárus, akinek a rokonságát már korábban eltiltottuk a tevékenységtől, ám ez nem vette el a kedvét a megfelelő iratok nélküli szállítástól. A razzia során sikerült lefülelni olyan szállítmányokat is, amelyekről okkal feltételezhető, hogy az eladó kereskedő tudott a vevője jogszerűtlen fakereskedelmi tevékenységéről, mégis segítette azt a saját eladásaival. Ebben az esetben mind a két cég alapos kivizsgálásra számíthat.

A közlekedési hatóság szakemberei számos esetben intézkedtek a tűzifarakomány nem megfelelő rögzítése vagy túlsúly, több esetben ezek együttes fennállása miatt. Egy járművet pedig soron kívüli műszaki vizsgálatra rendeltek. Általánosságban is elmondható, hogy a lakossági tűzifaellátást végző tehergépjárművek műszaki állapota nem kielégítő Zala megyében, ráadásul a fuvarköltségek csökkentése érdekében jelentősen túlterhelik azokat, ami különösen balesetveszélyessé teszi a közlekedésüket. Ezek a mulasztások egyébként 2021 februárjától közigazgatási szabályszegésnek minősülnek, melyekhez a jogszabály jelentős mértékű bírságot rendel.

Ugyanakkor örömre adott okot, hogy az ellenőrzést végző kollégák ezúttal is jó néhány példásan kiállított irattal szállított, gondosan összerakott, a megrendelő minden igényét kielégítő szállítmánnyal találkoztak. Továbbá az ellenőrzés során egyetlen olyan szállítmányt sem állítottak meg, amelyben a tűzifa külföldre szállítását szabályozó kormányrendelet előírásait megsértették volna.

A Nébih felhívja a rönkfát és a méterfát szállítók figyelmét, hogy a képen is látható módon (menetirányra merőlegesen, keresztben) felterhelt áru esetében a nyitott, oldalfal nélküli, nem megfelelő rakoncakiosztású járműveknél az oldalirányú elmozdulás elleni védelem nem biztosítható csak feszítőhevederek alkalmazásával. Ez nem felel meg a hatályos jogszabályi előírásoknak sem! Az ilyen típusú szállítmányok mindegyikénél megállapítható volt (akár nyerges szerelvényről, akár kisteherautóról volt szó), hogy a rakományegység több helyen egyáltalán nem érintkezett a feszítő hevederrel, tehát voltak rögzítetlen rönkök a járművön. A hatóság minden ilyen balesetveszélyes szituációban a rakomány lerakását vagy lehetőség szerint annak átrakását rendeli el.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS