Ki téríti vissza a befizetett díjat, ha a Covid19-járvány miatt az utas felmondta a szerződést, az utazásszervező pedig fizetésképtelenné vált?

2024. 08. 01., 15:40

Az utazásszervező fizetésképtelenségével szembeni biztosíték arra az esetre is vonatkozik, amikor az utazó elháríthatatlan és rendkívüli körülmények miatt eláll az utazástól – mondta ki friss ítéletében az Európai Unió Bírósága.

Az ügy

2020-ban Ausztriában és Belgiumban egyes utazók a Covid19-világjárvány miatt felmondták a Gran Canariára, illetve a Dominikai Köztársaságba irányuló utazási csomagra vonatkozó szerződéseiket. Az utazásszervezőik fizetésképtelenné válását követően ezen utazásszervezők biztosítóitól kérték a már befizetett összegek visszatérítését.

A biztosítók azzal az indokkal tagadták meg ezen összegek visszafizetését, hogy kizárólag az utazásnak a szervező fizetésképtelensége miatti nemteljesítésének kockázatát fedezik. Márpedig a jelen ügyben az utazásokat az utazók elállása következtében nem teljesítették. Az utazásszervező fizetésképtelensége csak később következett be.

Az e jogvitákban eljáró osztrák és belga bíróságok az utazási csomagokról szóló irányelv értelmezését kérték a Bíróságtól. Ez az irányelv előírja, hogy a tagállamoknak biztosítaniuk kell, hogy az utazásszervezők biztosítékot nyújtsanak arra, hogy visszafizetik az utazók által befizetett teljes összeget, amennyiben az érintett szolgáltatások teljesítésére fizetésképtelenségük miatt nem kerül sor.

Az ítélet

A Bíróság azt válaszolja, hogy az utazóknak az utazásszervező fizetésképtelenségével szemben nyújtott biztosíték arra az esetre is vonatkozik, amikor az utazó elháríthatatlan és rendkívüli körülmények miatt törli az utazást, és az utazásszervező e felmondást követően fizetésképtelenné válik. Ezt a biztosítékot illetően nem indokolt eltérően kezelni azokat az utazókat, akiknek az utazási csomagja az utazásszervező fizetésképtelensége miatt nem teljesíthető, valamint azokat az utazókat, akik elháríthatatlan és rendkívüli körülmények miatt törölték az utazási csomagjukat.

Az irányelv konkrétan azt írja elő, hogy az utazó jogosult a rendkívüli és elháríthatatlan körülmények miatti felmondás esetén a befizetett teljes összeg visszatérítésére. E jogot megfosztaná hatékony érvényesülésétől, ha abban az esetben, amikor az utazásszervező e felmondást követően válik fizetésképtelenné, az ilyen fizetésképtelenséggel szembeni biztosíték nem terjedne ki a megfelelő visszafizetési követelésekre – olvasható a Bíróság összefoglalójában.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS