Fabók György: Az OTP Bank számára a jövőben is kiemelt fókuszt kap a pénzügyi digitalizáció

Fabók György: Az OTP Bank számára a jövőben is kiemelt fókuszt kap a pénzügyi digitalizáció
2023. 12. 27., 20:10

Az OTP Csoportnál minden vállalkozás megtalálja a maga számára ideális és személyre szabott elektronikus fizetési formát, hiszen nemcsak POS-terminállal tudjuk kiszolgálni az érdeklődőket, hanem 2022. májusa óta elérhető a SimpleBusiness mobilalkalmazás. 2024-ben újabb fejlesztés várható az azonnali fizetési ökoszisztémában, valamint újdonság a kereskedőket érintő e-nyugta – mondta Fabók György, az OTP Bank kártyaelfogadási területének értékesítési vezetője.

– Milyen ma az elektronikus fizetési piac, mik a legfrissebb e-fizetési adatok, forgalom, tranzakciószám?

– A Magyar Nemzeti Bank legutóbbi statisztikái alapján Magyarországon 2022. év végéhez képest a fizetési tranzakciók száma 9 százalékkal, a vásárlási volumen pedig 10 százalékkal nőtt, amely 98 százalékban érintéses módon történt. Bár a számok szerényebb növekedést mutatnak az azt megelőző évhez képest, de jól szemlélteti, hogy továbbra is népszerű az elektronikus fizetés. Külföldön is szívesen használjuk bankkártyánkat, hiszen a külföldön lebonyolított tranzakciók száma 15 százalékkal, értéke 14 százalékkal növekedett. A jegybank 2023. harmadik negyedévére vonatkozó adatai[1] szerint a belföldi kártyás vásárlások darabszáma átlépte a 425 milliót, értéke átlépte a 3736 milliárd forintot, ami 2022. azonos időszakához mérten 9 százalékos bővülést jelent. A kártyaelfogadó helyek száma szintén tovább bővült: 2023. szeptember végére már több, mint 150 ezer elfogadóhelyen mintegy 250 ezer POS-terminál üzemelt.

– Melyek a jelenlegi elektronikus fizetési piacot leginkább mozgató tényezők?

– Az elmúlt 3 évben több külső tényező is befolyásolta az elektronikus fizetési piacot, említsük csak meg rögtön a pandémiát és a Covid okozta megváltozott vásárlói és fizetési szokásokat. Ezt követte 2021. januárjában az elektronikus fizetési törvény, amely kötelezővé tette az online pénztárgéppel rendelkező vállalkozások esetén az elektronikus fizetést, majd 2022-ben berobbantak az állami transzferek, ezt követően pedig az infláció. Ez utóbbi egyértelműen megmutatkozik az elektronikus vásárlások értékének meredek növekedésében, amely mellett a fizetési tranzakciók darabszáma lassabb emelkedést mutat, azaz többet fizetünk a pénztárnál. Ki kell még emelni, hogy a turisztika ismételt fellendülésével a külföldi látogatók is több pénzt költenek hazánkban. Napjainkban egyéb külső hatások vagy extra tényezők nem befolyásolják a piacot, így egy normál, organikus növekedési pálya figyelhető meg. A vásárlók körében mostanra alap szolgáltatásnak számít az elektronikus fizetési lehetőség, egyre nagyobb számban és arányban keresik és igénylik a bankkártya elfogadó helyeket.

– Milyen hatással van az elektronikus fizetési piacra az infláció?

– Az infláció egyik hatása az, hogy a vásárlások értéke növekszik, egyre kevesebb a kisösszegű tranzakció. Korábban a párszáz forintos vásárlásokat inkább készpénzzel fizették ki, jellemzően 500 vagy 1000 forint felett preferálták az elektronikus fizetést, már azonban ebből egyre kevesebb van. Az infláció másik hatása a vásárlási szokásokat illetően, hogy a szórakozás és a luxus célú vásárlások csökkennek és egyre inkább áttolódnak a megélhetési vásárlásokra, például élelmiszer, benzin, gyógyszer.

– Tovább bővül-e az elektronikus fizetési piac és POS-terminálos elfogadóhelyek száma? Van-e még tere a bővülésnek?

– Vásárlói oldalról továbbra is jelentős azok aránya, akik vagy egyáltalán nem használnak elektronikus fizetést, vagy éppen van bankkártyájuk, de csak arra használják, hogy az ATM-ből készpénzt vegyenek fel. Tehát van tere a fejlődésnek. Őket különböző csatornákon szeretnénk megszólítani azzal a könnyen befogadható üzenettel, hogy az elektronikus fizetés nemcsak átlátható, de gyors, kényelmes és egyszerű. Kereskedői oldalon pedig meg még mindig sok az olyan szegmens, ahol nem elterjedt a kártyás fizetés, ilyen például a szépségipar. Itt elsősorban az lehet a visszatartó erő, hogy úgy vélik, egy terminál fenntartása drága, vagy sokba kerül. Fontos kiemelni, hogy az OTP Csoportnál minden vállalkozás megtalálja a maga számára ideális és személyre szabott elektronikus fizetési formát, hiszen nemcsak POS-terminállal tudjuk kiszolgálni az érdeklődőket, hanem 2022. májusa óta elérhető a SimpleBusiness mobilalkalmazás, amivel egyrészt terminállá alakíthatjuk a mobiltelefonunkat. Másrészt többféle elektronikus fizetési lehetőség is felkínálható a vásárlók számára, mint például a QR kódos vagy az azonnali fizetés.

– Mi indokolja vásárlói és kereskedői oldalról, hogy egyre népszerűbb az e-fizetés?

– Vásárlói oldalról mindenképp ki kell emelnem az elektronikus fizetés okozta kényelmet, szabadságot és biztonságot. Hiszen ez esetben nem kell attól tartanunk, hogy nincs elegendő készpénz nálunk, nem kell foglalkozunk az aprópénzzel, továbbá ha elveszítenénk vagy eltulajdonítanák a bankkártyát, egy egyszerű mozdulattal a kártya letiltható, és egy másik igényelhető. A készpénz elvesztése vagy eltulajdonítása miatt sajnos sok esetben nagyobb lehet az anyagi veszteség. A bankkártyával végzett költéseink pontosan nyomon követhetőek a bankszámlakivonaton, illetve a mobilapplikációkban és az internetbankban is. Ezzel a megoldással a családi költségvetés átláthatóbbá válhat, a kiadások pedig követhetőbbek és tervezhetőbbek lesznek. Nem utolsó sorban pedig szeretném megemlíteni, hogy anno a járvány miatt előtérbe került a higiénia fontossága, ám a pandémia csökkenésével fizetéskor továbbra is előnyt élveznek az érintésmentes megoldások. Kereskedői oldalról a gyorsaság mellett a biztonságot és az átlátható elszámolást emelném ki. A bankkártyával vagy okoseszközzel történő egyérintéses fizetéssel nő a vásárló fizetési élménye, továbbá gyorsabb az áthaladás a pénztárnál. Az elektronikus fizetés során csökken a készpénzzel történő tévedés lehetősége és miután nem kell annyi készpénzt tartani a kasszában így nemcsak a készpénz kezelésnek költsége takarítható meg, de nem jelent állandó odafigyelést a váltópénz vagy a visszajáró kezelése sem. Nem utolsó sorban a bankkártyás fizetés a kereskedő számára is transzparenciát biztosít, hiszen könnyen és gyorsan átláthatóak a bankkártyás forgalmi adatok, valamint a kapcsolódó díjak is.

– Változnak-e a kereskedői igények az elektronikus fizetési piacon és a POS-terminálok esetében?

– Egy szolgáltatás megítélésekor az egyik legfontosabb maga a szolgáltatási csomag összetétele, a költség vonzata, valamint a szolgáltatás minősége és a rendelkezésre állás. Fontos még, hogy milyen kiegészítő szolgáltatások kapcsolódódnak, mint például az oktatás vagy a szerviz, sok helyen pedig elvárás a 0-24 órában történő rendelkezésre állás. Az OTP Bank Contact Centere és szerviz szolgáltatása díjmentesen áll partnereink rendelkezésére az év bármely időpontjában. Emellett pedig kiemelt jelentőségű a gyors, pontos és átlátható elszámolás. Kereskedői oldalról egyre nagyobb igény van a kasszarendszerekkel összeköthető POS-terminálokra, valamint a minél egyszerűbb, gyorsabb és akadálymentesített eszközökre, amely például felolvassa, hogy a vásárló mit tegyen az elektronikus fizetés során.

– Mire számíthatunk 2024-ben az elektronikus fizetési piacon? Van-e bármilyen újítás vagy esetleg várható-e a jövőben olyan törvényi szabályozás vagy előírás, amelyek érintik a bankokat vagy a kereskedőket?

– Alapvető várakozásunk 2024-ben az elektronikus fizetési lehetőségek preferenciájával egy szolidabb organikus növekedés, mind a terminálok számát-, mind a fizetési tranzakciókat és forgalmat illetően. 2024-ben újabb fejlesztés várható az azonnali fizetési ökoszisztémában, ugyanis az úgynevezett AFR 2.0 rendelet az azonnali átutalás alapú tranzakciókat teszi egyszerűbbé és kényelmesebbé. További újdonság még a kereskedőket érintő úgynevezett e-nyugta, ahol a nyugtaadási kötelezettségnek eleget téve a számlák nem papír alapon, hanem elektronikusan készülnek el.

– Van-e bármilyen technikai, az elektronikus fizetést érintő újítás, újdonság az OTP Banknál?

– Az OTP Bank számára – ahogy mindig – a jövőben is kiemelt fókuszt kap a pénzügyi digitalizáció, így folyamatosan keressük az újabbnál újabb lehetőségeket. Folyamatosan fejlesztjük a már hagyományosnak mondható POS-terminálokat is: egy olyan generációs változás kapuját léptük át 2023-ban, ami a hagyományos és okostelefonok közötti váltáshoz hasonlítható.           Az ún. Android eszközök számos új funkcióval bírnak majd, mint például a turisztikai szektorban 2023. július 1-től bevezetett úgynevezett NTAK adatszolgáltatás, azaz Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központrendeletnek való megfelelés. Az Android terminálok nem csak a vásárlók, hanem a kereskedők számára is megkönnyíthetik a fizetést, papír alapú kereskedői bizonylatok nyomtatása helyett az eszköz már elektronikus úton utaztatja az adatokat. Ezeket a kereskedő egy úgynevezett Kereskedői Portálon bármikor el tudja érni visszakereshető módon.

Újabb megoldás a kassza terminállal történő összeköttetése esetén, hogy a POS-terminál helyett elég egy okos-, avagy úgynevezett retail PINPad, amely kialakításának köszönhetően könnyen csatlakoztatható a kereskedelmi infrastruktúrához és amely testre szabható funkcióival egy gyorsabb, kényelmesebb fizetést biztosít a vásárlás során.

– Mire számíthat az elektronikus fizetés terén az, aki most vág bele egy vállalkozásba vagy most dönt elektronikus fizetési lehetőség bevezetése mellett?

– Az OTP Bank egy 2022-es kutatásából kiderül[2], hogy mind a hazai-, mind a külföldi vásárlók kifejezetten keresik azon elfogadóhelyeket, ahol bankkártyával vagy okoseszközzel lehet fizetni, így mindenképp javasoljuk, hogy valamilyen elektronikus fizetési lehetőséget biztosítsanak a kereskedők a vásárlóik számára. Ez manapság alapvető elvárás és óriási versenyhátrányba kerülhet az, aki nem tud bankkártyát elfogadni.

Ha valaki belevág a kártyaelfogadási szerződéskötésbe, akkor az OTP Csoportnál gyors, egyszerű és rugalmas ügyintézésre számíthat, hiszen már olyan megoldásunk is van, mely során elegendő egy online szerződéskötés és egy applikáció letöltése. (X)


[2] A reprezentatív felmérést az OTP Bank megbízásából a Magyar Target Pulzus Média Kutató Kft. 2022 novemberében készítette 1103 fő részvételével.

VOSZ

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 17., 16:17
Az ESG törvény, valamint annak végrehajtási rendelete speciális rendelkezéseket tartalmaz egy vállalkozás közvetlen beszállítóinak átvilágítására, aminek teljesítéséért végső soron az ügyvezetés tartozik felelősséggel – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda. A törvény közelmúltban megjelent végrehajtási rendeletéből kiderül, mindez milyen feladatokat ró a vállalatokra.
2024-10-18 00:18:00
Az egyre komplexebb szabályozási környezet, valamint a geopolitikai helyzet bizonytalansága ellenére is optimizmus uralkodik a technológiai szektorban a növekedési kilátásokat illetően – többek között erre mutat rá a DLA Piper Tech Index riportjának 2024. évi kiadása.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS