„A digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály azt az elvet követi, hogy ami jogellenes offline, annak online is jogellenesnek kell lennie. Célja egyrészt védeni a digitális teret a jogellenes tartalmak terjedésével szemben, másrészt garantálni a felhasználók alapvető jogainak védelmét.”
A Tanács és a Parlament 2022. március 24-én ideiglenesen megállapodott a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályról.
A digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály az Unióban szolgáltatásokat nyújtó valamennyi online közvetítőre alkalmazandó lesz.
Az újonnan bevezetett kötelezettségek arányosak az érintett szolgáltatások jellegével, és a felhasználók számához igazodnak. Ez azt jelenti, hogy az online óriásplatformokra és a nagyon népszerű online keresőprogramokra szigorúbb követelmények vonatkoznak majd. Az online óriásplatformok és a nagyon népszerű online keresőprogramok kategóriájába az olyan szolgáltatások fognak tartozni, amelyeket havonta több mint 45 millióan használnak aktívan az Európai Unióban.
Annak érdekében, hogy garantálni lehessen az induló innovatív vállalkozások (startupok) és a kisebb vállalkozások fejlődését a belső piacon, a havonta kevesebb mint 45 millió aktív felhasználóval rendelkező uniós mikro- és kisvállalkozások mentesülnek majd bizonyos új kötelezettségek alól.
A digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályban foglalt kötelezettségek hatékony és egységes végrehajtásának biztosítása érdekében a Tanács és a Parlament úgy határozott, hogy a Bizottságnak kizárólagos hatáskört ad az online óriásplatformok és a nagyon népszerű online keresőprogramok felügyeletére az ilyen típusú szereplőkre vonatkozó kötelezettségek tekintetében.
Ezek felügyeletére tehát európai szinten kerül majd sor a tagállamokkal együttműködésben. Ez az új felügyeleti mechanizmus megtartja a származási ország elvét, amely továbbra is alkalmazandó lesz a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály hatálya alá tartozó minden egyéb szereplőre és követelményre.
Mivel ezek a szereplők fontos szerepet játszanak az európai fogyasztók mindennapi életében, a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály értelmében az online piactereknek kellő gondossággal kell eljárniuk azon eladókat illetően, akik termékeiket vagy szolgáltatásaikat a piactér online platformján értékesítik.
A fogyasztók megfelelő tájékoztatásának biztosítása érdekében a piactereknek mindenekelőtt információkat kell gyűjteniük az értékesített termékekről és szolgáltatásokról, és meg kell jeleníteniük ezeket az információkat.
A digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály kötelezi az online óriásplatformokat és -szolgáltatókat, hogy elemezzék az általuk előidézett rendszerszintű kockázatokat, továbbá hogy végezzenek kockázatcsökkentési elemzést.
Ezt az elemzést minden évben el kell végezni annak érdekében, hogy folyamatos nyomon követéssel csökkenteni lehessen a következőkkel kapcsolatos kockázatokat:
– jogellenes tartalmak terjesztése;
– az alapvető jogokra gyakorolt káros hatások;
– a szolgáltatások olyan manipulálása, amely hatással van a demokratikus folyamatokra és a közbiztonságra;
– a nemi alapú erőszak tekintetében felmerülő, illetve a kiskorúakat érintő káros hatások, valamint a felhasználók fizikai vagy mentális egészségét érintő súlyos következmények.
A digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály hatálya alá tartozó online platformokat és interfészeket illetően a társjogalkotók megállapodtak, hogy betiltják a „sötét megoldásokként” ismert félrevezető interfészeket, valamint a felhasználók félrevezetését célzó gyakorlatokat.
Az ajánlórendszerek az online felhasználók számos tevékenysége során felbukkannak, és abban segítik a felhasználókat, hogy gyorsan megtalálhassák a számukra releváns tartalmakat.
Az ajánlórendszerek paramétereire immár átláthatósági követelmények vonatkoznak annak érdekében, hogy a felhasználók pontosabb információkkal rendelkezzenek és megfelelőbb döntéseket hozhassanak. Az online óriásplatformok és a nagyon népszerű online keresőprogramok kötelesek lesznek olyan tartalomajánló-rendszert kínálni a felhasználók számára, amely nem profilalkotáson alapul.
Az Ukrajna elleni orosz agresszióval és az online információk manipulálására gyakorolt jelentős hatással összefüggésben a szöveg egy új, válságkezelési mechanizmust bevezető cikkel egészült ki.
Ezt a mechanizmust a Bizottság aktiválhatja a nemzeti digitális szolgáltatási koordinátorok testületének ajánlása alapján. Ezáltal elemezni lehet majd, hogy milyen hatást gyakorolnak az online óriásplatformok és a nagyon népszerű online keresőprogramok tevékenységei az adott válságra, és dönteni lehet arról, hogy milyen arányos és hatékony intézkedésekre kerüljön sor az alapvető jogok tiszteletben tartása érdekében.
A kiskorúak számára is elérhető platformoknak különleges védelmi intézkedéseket kell bevezetniük a kiskorúak online biztonságának garantálása érdekében, különösen akkor, ha tisztában vannak vele, hogy a felhasználó kiskorú. A platformok nem jeleníthetnek meg olyan célzott hirdetéseket, amelyek a kiskorúaknak az uniós jogban meghatározott személyes adatainak a felhasználásán alapulnak.
A beruházásösztönzésben is ki kell használni, hogy rendkívül Magyarország-barát az új washingtoni adminisztráció, és a legnagyobb amerikai cégeket is ösztönözni kell magyarországi befektetésekre – hívta fel a figyelmet Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.
A Nemzetközi Atomenergia Ügynökség és az ukrán hatóságok tájékoztatása alapján az elmúlt két hónapban sem csökkent az ukrán energia-infrastruktúrát ért támadások száma. A támadások közvetlenül nem érintik az ukrajnai atomerőművek nukleáris biztonságát, azonban megzavarhatják működésüket.