Digitális szolgáltatások: új kötelezettségek az új uniós szabályozásban

2022. 04. 27., 13:47

„A digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály azt az elvet követi, hogy ami jogellenes offline, annak online is jogellenesnek kell lennie. Célja egyrészt védeni a digitális teret a jogellenes tartalmak terjedésével szemben, másrészt garantálni a felhasználók alapvető jogainak védelmét.”

A Tanács és a Parlament 2022. március 24-én ideiglenesen megállapodott a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályról.

Hatály

A digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály az Unióban szolgáltatásokat nyújtó valamennyi online közvetítőre alkalmazandó lesz.

Az újonnan bevezetett kötelezettségek arányosak az érintett szolgáltatások jellegével, és a felhasználók számához igazodnak. Ez azt jelenti, hogy az online óriásplatformokra és a nagyon népszerű online keresőprogramokra szigorúbb követelmények vonatkoznak majd. Az online óriásplatformok és a nagyon népszerű online keresőprogramok kategóriájába az olyan szolgáltatások fognak tartozni, amelyeket havonta több mint 45 millióan használnak aktívan az Európai Unióban.

Annak érdekében, hogy garantálni lehessen az induló innovatív vállalkozások (startupok) és a kisebb vállalkozások fejlődését a belső piacon, a havonta kevesebb mint 45 millió aktív felhasználóval rendelkező uniós mikro- és kisvállalkozások mentesülnek majd bizonyos új kötelezettségek alól.

Irányítás

A digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályban foglalt kötelezettségek hatékony és egységes végrehajtásának biztosítása érdekében a Tanács és a Parlament úgy határozott, hogy a Bizottságnak kizárólagos hatáskört ad az online óriásplatformok és a nagyon népszerű online keresőprogramok felügyeletére az ilyen típusú szereplőkre vonatkozó kötelezettségek tekintetében.

Ezek felügyeletére tehát európai szinten kerül majd sor a tagállamokkal együttműködésben. Ez az új felügyeleti mechanizmus megtartja a származási ország elvét, amely továbbra is alkalmazandó lesz a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály hatálya alá tartozó minden egyéb szereplőre és követelményre.

Online piacterek

Mivel ezek a szereplők fontos szerepet játszanak az európai fogyasztók mindennapi életében, a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály értelmében az online piactereknek kellő gondossággal kell eljárniuk azon eladókat illetően, akik termékeiket vagy szolgáltatásaikat a piactér online platformján értékesítik.

A fogyasztók megfelelő tájékoztatásának biztosítása érdekében a piactereknek mindenekelőtt információkat kell gyűjteniük az értékesített termékekről és szolgáltatásokról, és meg kell jeleníteniük ezeket az információkat.

Az óriásplatformok és a nagyon népszerű online keresőprogramok által jelentett rendszerszintű kockázatok

A digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály kötelezi az online óriásplatformokat és -szolgáltatókat, hogy elemezzék az általuk előidézett rendszerszintű kockázatokat, továbbá hogy végezzenek kockázatcsökkentési elemzést.

Ezt az elemzést minden évben el kell végezni annak érdekében, hogy folyamatos nyomon követéssel csökkenteni lehessen a következőkkel kapcsolatos kockázatokat:

– jogellenes tartalmak terjesztése;

– az alapvető jogokra gyakorolt káros hatások;

– a szolgáltatások olyan manipulálása, amely hatással van a demokratikus folyamatokra és a közbiztonságra;

– a nemi alapú erőszak tekintetében felmerülő, illetve a kiskorúakat érintő káros hatások, valamint a felhasználók fizikai vagy mentális egészségét érintő súlyos következmények.

„Sötét megoldások”

A digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály hatálya alá tartozó online platformokat és interfészeket illetően a társjogalkotók megállapodtak, hogy betiltják a „sötét megoldásokként” ismert félrevezető interfészeket, valamint a felhasználók félrevezetését célzó gyakorlatokat.

Ajánlórendszerek

Az ajánlórendszerek az online felhasználók számos tevékenysége során felbukkannak, és abban segítik a felhasználókat, hogy gyorsan megtalálhassák a számukra releváns tartalmakat.

Az ajánlórendszerek paramétereire immár átláthatósági követelmények vonatkoznak annak érdekében, hogy a felhasználók pontosabb információkkal rendelkezzenek és megfelelőbb döntéseket hozhassanak. Az online óriásplatformok és a nagyon népszerű online keresőprogramok kötelesek lesznek olyan tartalomajánló-rendszert kínálni a felhasználók számára, amely nem profilalkotáson alapul.

Válságkezelési mechanizmus

Az Ukrajna elleni orosz agresszióval és az online információk manipulálására gyakorolt jelentős hatással összefüggésben a szöveg egy új, válságkezelési mechanizmust bevezető cikkel egészült ki.

Ezt a mechanizmust a Bizottság aktiválhatja a nemzeti digitális szolgáltatási koordinátorok testületének ajánlása alapján. Ezáltal elemezni lehet majd, hogy milyen hatást gyakorolnak az online óriásplatformok és a nagyon népszerű online keresőprogramok tevékenységei az adott válságra, és dönteni lehet arról, hogy milyen arányos és hatékony intézkedésekre kerüljön sor az alapvető jogok tiszteletben tartása érdekében.

A kiskorúak online védelme

A kiskorúak számára is elérhető platformoknak különleges védelmi intézkedéseket kell bevezetniük a kiskorúak online biztonságának garantálása érdekében, különösen akkor, ha tisztában vannak vele, hogy a felhasználó kiskorú. A platformok nem jeleníthetnek meg olyan célzott hirdetéseket, amelyek a kiskorúaknak az uniós jogban meghatározott személyes adatainak a felhasználásán alapulnak.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 16., 14:10
Az Európai Unió Bírósága által 2024. május 16-án meghozott döntés (C-746/22) szerint ellentétes az Unió jogával az a magyar szabály, amely nem engedi meg a külföldi adózóknak az áfa-visszatérítési eljárásokban, hogy irataikat akár a másodfokú (fellebbezési) eljárásban is beadhassák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS