Felfüggesztették a személyes ügyfélfogadást a földhivatalok

2020. 03. 21., 15:00

A COVID-19 járvány terjedésének megelőzése érdekében a papír alapú ügyintézés egyik utolsó bástyájának számító földhivatalok is úgy döntöttek, hogy a személyes ügyfélfogadás helyett a bejárat előtt elhelyezett és felügyelt ládákban fogadják a kérelmeket. Az érdemi ügyintézés és a kérelmek elbírálása továbbra is folyamatos, tulajdoni lapok azonban csak elektronikusan kérdezhetők le.

Magyarországon hagyományosan az ingatlanügyintézés az egyik legkonzervatívabb terület, ahol mind a társadalom, mind a jogalkotó biztonságosabbnak tartja a papíralapú, személyes jelenlétet igénylő ügyintézést.

Ennek megfelelően a Kormányhivatalok földhivatali osztályai a mindennapokban személyesen fogadják az ügyfeleket – elsősorban az ingatlan tranzakciókat lebonyolító ügyvédeket –, akik a földhivatalok pénztáraiban fizetik be az eljárási díjakat, és ezt követően az ügyintézőknél személyesen adják be az okiratokat, kérve az adásvételi szerződések és a legfontosabb okiratok érkeztetését.

Ebben a kialakult gyakorlatban hozott változást a COVID-19 járvány. A földhivatalok ugyanis eleinte a kötelező kézfertőtlenítéssel, saját toll használatával és limitált számú ügyfél egyidejű beengedésével igyekeztek elejét venni a fertőzésveszélynek. Tekintettel azonban arra, hogy a járvány a második fázisba lépett, úgy döntöttek, hogy a dolgozóik és az ügyfelek védelme érdekében inkább változtatnak a kialakult gyakorlaton.

Péntek reggel a budapesti földhivatalokba elsőként érkező ügyfeleket már az alábbi tájékoztatás fogadta. A tájékoztatás kiemeli, hogy a személyes kontaktus nem lehetséges, és hogy a kérelmeket a kihelyezett ládákban, illetve postai úton fogadják az ügyintézők. A tájékoztatás az ügyfelek megnyugtatása érdekében azt is tartalmazza, hogy az érdemi ügyintézés, a kérelmek elbírálása továbbra is folyamatos.

Arról, hogy a személyes ügyfélfogadás felfüggesztése milyen változásokat hozhat, dr. Babus Gábor, a Deloitte Legal Göndöcz és Társai Ügyvédi Iroda ingatlanjogi csoportjának ügyvédje a következőket mondta:

  • Borítékba zárt kérelmek

Tekintettel arra, hogy a kérelmeket nem ügyintézők veszik át, hanem a földhivatalok előtt elhelyezett és egy földhivatali ügyintéző által őrzött ládákba kerülnek, javasoljuk, hogy a kérelmeket mindenki tegye borítékba. Ez biztosítja azt, hogy a kérelemhez mellékelt okiratok ne keveredhessenek el a ládában és biztosan az érintett ügyintézőhöz jussanak.

Érdemes továbbá a kérelem iktatásáról és az azt igazoló széljegyről a következő napon az érintett ingatlan tulajdoni lapjának lekérésével meggyőződni.

  • Érkeztetés

A gyakorlatban az egyik legfontosabb változás az azonnali érkeztetés elmaradása lesz. A személyes ügyintézésnek fontos része volt az adásvételi szerződések és más érdemi okiratok érkeztetése. Azaz, a földhivatal az átvett eredeti példányok mellett egy további eredeti példányt „érkeztetett”, jelezve, hogy a megegyező tartalmú okiratokat átvette.

Ennek jelentősége leginkább a jelzálogkölcsönnel fedezett ingatlanvásárlások esetén van. A kölcsönt folyósító bankok ugyanis általános feltételként írták elő az adósok (az adásvételi szerződésben vevők) számára, hogy a földhivatalok által érkeztetett eredeti adásvételi szerződést mutassák be a hitelbírálatot megelőzően.

Aggodalomra azonban nincs ok, ugyanis ha a kérelemhez plusz adásvételi szerződést (vagy más okiratot) mellékelünk, illetve egy előre megcímzett borítékot is elhelyezünk a ládában, a földhivatali ügyintéző érteni fogja a kérést, és postán küldeni fogja az érkeztetett példányokat. Fontos megemlíteni azonban, hogy a földhivatalok az okiratokból legfeljebb 1 példányt érkeztetnek. Nem érdemes ezért a szükséges példányszám plusz 1-nél több okiratot elhelyezni a ládában.

  • Szolgáltatási díj befizetése

A szolgáltatási díjak befizetésére tipikusan a földhivatalok pénztáraiban kerül sor. A földhivatalok azonban már korábban megteremtették a lehetőségét az átutalással történő befizetésnek. Átutalással történő befizetésnél fontos, hogy a megjegyzés rovatban a földhivatal által előírtakat (különösen a helyrajzi számot) feltüntessük, továbbá az is fontos, hogy az átutalásról kapott igazolást a kérelemhez mellékeljük.

„Arra nem számítunk, hogy az ügyintézési idő a személyes ügyfélfogadás felfüggesztése miatt lassulna” – tette hozzá dr. Csider Magdolna, a Deloitte Legal Göndöcz és Társai Ügyvédi Iroda ingatlanjogi csoportvezetője. A postai úton történő kapcsolattartás mellett azonban hasznos lenne, ha a kérelmezők feltüntethetnék e-mail címüket a beadványokon, és a földhivatalok automatikus tájékoztatást küldenének elektronikus úton a kérelmek státuszáról, feldolgozottságáról – ahogy az jelenleg ingatlanfigyelés esetén működik.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023-09-25 12:41:00
A munkaviszony létrejöttéhez írásba foglalt munkaszerződés szükséges. Időről-időre előfordul azonban, hogy a munkaszerződés írásba foglalása valamely okból elmarad. Ez minden esetben azt jelenti, hogy nem áll fenn a munkaviszony? Milyen következményei vannak, ha elmarad a munkaszerződés írásba foglalása? A kérdésekre dr. Szabó Gergely ügyvéd válaszol.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Egy igazán kreatív szakács, Szatmári Ferenc, alias Főzelékes Feri elárulja, hogyan építi forradalmi megoldásokkal a vállalkozását. A hartai gasztroblogger és influenszer több szakácskönyvvel a háta mögött, unokatestvérével közösen hívta életre a HIPPEACE főzelékbárt, amelynek alapjait a vásárlók is segítenek lerakni, közösségi finanszírozással. Ez az a helyzet, amikor a kedves vendég a receptet is hazaviheti az étteremből, de bőven van még újítás, amivel a franchise-ban szintén gondolkodó szakács előállt. Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
2023. 09. 04., 12:00
epizód: 2023 / 13   |   hossz: 27:16
Az epizódban cégvezető- és szervezetfejlesztésről, a munkahelyi kommunikáció gyógyításáról és csapatok összehangolásáról beszélgetünk Szopkó Beatrixszal. Az [eureka] consulting üzletágvezetője 20 év szakmai tapasztalattal rendezi vállalatok működési struktúráját és konfliktushelyzeteit, vagy hozza helyre a döntések lehetséges negatív következményeit.
2023. 08. 06., 10:25
epizód: 2023 / 12   |   hossz: 28:19
Vajon hogyan vizsgázunk napjainkban stresszkezelésből és időmenedzsmentből – pont akkor, amikor a karrierünkre gazdasági nehézségek lehetnek hatással? Hogyan segíthet ezen az irányított játék, az ún. gamifikált fejlesztési folyamat, és hogyan gyógyít vele munkahelyi közösségeket, döntéshozó stratégiákat, karrier és magánélet egyensúlyában keletkezett zavarokat a „Mit játsszunk?” vlog egyik vezetője, Győri-Nádai Réka? A kreatív szakembert a vállalati soft skill tréningek és a játszva megoldható céges folyamatok sajátosságairól is faggattuk.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS