Így is lehetne motiválni a Covid-stresszes munkavállalókat

2021. 11. 04., 17:00

Új kihívásokat hozott a koronavírus-járvány a munkavállalói jóllétben. A nagyobb bizonytalanság növelte a stresszt, csökkentette a jóllétet. Különösen igaz ez a HR-esekre, akik úgy érzik, nekik maguknak is támogatásra lenne szükségük, egy friss kutatás eredménye szerint.

A vezetői készségeket alaposan próbára tette a koronavírus-járvány: a vírus elleni védelemben segített a több otthoni munka, de új problémákat is a felszínre hozott.

Nem mindenki bírta jól ezt a terhelést: egy termelővállalat korábban elismert osztályvezetőjére több panasz érkezett, sorra mondtak fel csapatából az értékes mérnök kollégák. Kiderült, hogy a vezetői készségekkel nincsen probléma, hanem magánéleti nehézségek miatt lett hektikus a viselkedése, türelmetlen, és vállalhatatlan a kommunikációja mondja Csikós-Nagy Katalin fluktuációkezelés-szakértő, a HR-Evolution Kft. ügyvezetője.

Hasonló esetekkel a Covid-járvány óta egyre gyakrabban találkoznak a HR-szakemberek. Előfordul, hogy az otthoni munka felerősíti a családon belüli konfliktusokat, kisgyermeket nevelőknél komoly stresszhelyzetet okozhat, ha munka mellett a gyermekre is felügyelni kell.

A tragédiák, a halálesetek, a nehezebben elérhető egészségügyi szolgáltatások is mind olyan magánjellegű kihívásokat jelentenek, amikre a cégeknek fokozottan oda kellene figyelni. Ráadásul ezen konfliktusok, nehézségek és traumák hatásai nemhogy nem enyhülnek, hanem megfelelő segítség nélkül még inkább fokozódnak az idő múlásával.

Mérhetően feszültebbek a munkatársak, de a vezetők is, a Covid miatt

A HR-Evolutionnél arra voltak kíváncsiak, hogy a probléma mennyire általános, ezért egy felmérést is végeztek. A jóllét egyéni és szervezeti körkérdést 2021 októberéig 212-en töltötték ki. Az eredmények igazolták a szakértők hipotézisét és alátámasztották a tapasztalatokat: a probléma nem egyedi, általánosan jelen van a munkahelyeken.

Akkor kaptuk fel a fejünket a jelenségre, amikor tavaly karácsonyra partnereinknek szabadon felhasználható munkavállaló-támogató tanácsadást ajándékoztunk. A lehetőséget bármely kollégának továbbíthatták volna a HR-szakemberek, de túlnyomórészt saját maguk éltek vele. A személyes beszélgetések során pedig leginkább azt emelték ki, hogy milyen jelentős kihívásokkal szembesültek a Covid-járvány kapcsán, mennyire megnőtt a leterheltségük, és kimerültebbek, fáradtabbak lettek – eleveníti fel Csikós-Nagy Katalin. 

A felmérés eredménye szerint a legfőbb kihívást az jelentette a munkavállalóknak, hogy új, váratlan helyzetekhez kellett alkalmazkodni, ezt említette a kitöltők 76 százaléka. A kitöltők kétharmada számára az jelentette a kihívást, hogy ezekben az új helyzetekben kellett helytállni. A munkaterhelés növekedését mutatja, hogy 57 százalék szerint megszaporodtak a feladatok.

Átlag felettiek a HR-esek kihívásai

A stresszes helyzetek, magánéleti problémák ez utóbbival is kapcsolatban állhatnak: a fáradtság, a gyengeség vagy a csökkenő teljesítmény kezelésére megoldás lehet a munkaidő átmeneti csökkentése is. Az egyéni jóllétre vonatkozó kérdések azt mutatják, hogy a HR-vezetők leterheltsége lehetett a legjelentősebb, hiszen az átlagosnál 10–15 százalékkal rosszabbra érzékelték saját helyzetüket, amikor a fáradtságukról, kimerültségükről, vagy arról kérdezték őket, hogy mennyire tudnak jól aludni.

A legtöbb esetben azonban a kollégák, vezetők előtt is rejtve maradnak ezek a problémák, a legtöbben nem szívesen osztják meg magánéletük kihívásait. Erre adhat megoldást, ha a munkavállalók ingyenesen, név nélkül kaphatnak segítséget. A munkavállaló-támogató programok keretében egy zöldszámon tudnak segítséget kérni a cég alkalmazottai. Csikós-Nagy Katalin fluktuációkezelés-szakértő tapasztalatai szerint, ha van erre lehetőség, akkor sokan kérnek is segítséget. Az ilyen programok segítik a cégek hatékonyságának növelését, de a fluktuáció csökkentéséhez is hozzájárulnak.

Megbecsüli a munkavállaló, ha megbecsülik

Az átlagosnál magasabb jövedelmet biztosító munkahelyeken, mint például az IT-szektorban, a nemzetközi szolgáltatóközpontokban egyre fontosabb szerepe van a munkavállalókért folytatott versenyben az olyan juttatásoknak, amelyek a munkavállalók jóllétét segítik. De egyre több gyártóvállalat is rájött, hogy a jóllétbe érdemes befektetni – a termelési adatokból is kiolvasható hatása van ugyanis, ha valaki stresszes, magánéleti problémái vannak. Ezért ma már itthon is vannak a hagyományos gyártóvállalatoknál is jóllét- (well-being) programok.

Nem csak lelki problémákban tudnak segíteni: sokszor öröklési, illetékfizetési vagy éppen csok-igénylési kérdésekben szorulnak segítségre a munkavállalók, a legfrissebb sláger az szja-visszatérítés. A pénzügyi problémákról is kevesen mernek beszélni, ezért is van nagy felelősségük a HR-eseknek: ha valakinél túl sok levonás jelenik meg a bérfizetési jegyzéken, ami pénzügyi nehézségekre utalhat, érdemes lehet pénzügyi tanácsadó segítségét felkínálni.

Akiknek tartósan alacsony az egyéni jólléte, azok pedig könnyen kiéghetnek, elveszíthetik motivációjukat a munka iránt. Érdemes ezt minél hamarabb felfedezni, mert ilyenkor még könnyebben lehet segíteni – ez pedig a vállalatoknak is sokkal olcsóbb, mint új kollégákat keresni a munkaerőhiányos álláspiacon – összegzi Csikós-Nagy Katalin fluktuációkezelés-szakértő.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Ha felhív bennünket egy kérdezőbiztos, már nem száz százalék, hogy élő személyhez van szerencsénk – még akkor sem, ha természetes hangon beszélget velünk –, hiszen megjelentek a mesterséges intelligenciával lebonyolított telefonos közvélemény-kutatások. A technológia hazai úttörője a Minerva Intézet, amelynek vezetője, Pohly Ferenc elárulta: bár csak nemrég jöttek létre, már több sikeres kutatás és rengeteg tapasztalat van a hátuk mögött. Az AI-kérdezőbiztos a valódi emberre megtévesztésig hasonló módon beszélget a résztvevőkkel, és a több ezredik hívásnál is tűpontosan, változatlan hangnemben hajtja végre az interjút. A módszer jelentősen alacsonyabb költséggel, mégis sok lehetőséggel és ugyanolyan pontossággal, hosszú távon pedig számos más alkalmazási lehetőséggel kecsegtet, a piackutatásoktól az időpont-egyeztetéseken át az egészségügyi előszűrő beszélgetésekig.
Tudatos otthonteremtési stratégia újabb állomásának tartja a jelentős kamatkedvezménnyel igényelhető Otthon Start bevezetését a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára. Panyi Miklós az „albérletből otthonba logika” mentén ajánlja a hitellehetőség kihasználását, és hangsúlyozza: olyan albérletárak alakultak ki, hogy a 3 százalékos kölcsön érdemi segítség, hiszen a fiatalok a lakhatás finanszírozása helyett ugyanannyiért, vagy kevesebbért kezdhetik el kifizetni a saját otthonukat. A politikus úgy látja, a program serkenti az új lakások építését is, ami közép-hosszútávon egyensúlyba hozhatja az ingatlanárak emelkedését.
2025. 10. 05., 22:05
epizód: 2025 / 20   |   hossz: 36:31
Az ingatlan.com mérései szerint az albérletszezon első hónapjában lassult a drágulás: országosan 1,1, Budapesten csak 0,7 százalékkal nőttek az árak, éves szinten pedig 7,5, illetve 7,2 százalékos az emelkedés. A kínálat négyéves csúcson van (több mint 18 ezer kiadó ingatlannal), ami egyre erősebb versenyhelyzetet teremt a bérbeadók között. A fővárosban több kerületben csökkentek az albérletárak, vidéken pedig stagnálás, kisebb visszaesés, illetve felzárkózás is tapasztalható. A portál vezető gazdasági szakértője, Balogh László ebben az epizódban elárulja, hogy ez a jelenség hogyan áll összefüggésben az Otthon Start programmal, és milyen tendenciák jellemzik az átalakuló albérletpiacot.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS