A villamosenergia-kereskedőnek tudnia kell, hogy mikor jön a strandidő

A villamosenergia-kereskedőnek tudnia kell, hogy mikor jön a strandidő
2022. 07. 18., 09:00

Mindenki számára természetes, hogy van áram: eszközeink, irodánk, gyáraink, kórházaink működnek, nem kis részben az energiának köszönhetően. Azt azonban már kevesebben tudják, hogy az árammal éppen úgy kereskednek, mint sok más termékkel. A villamos energia kereskedelme pedig óriási információs bázist igényel, piaci információk, politikai nyilatkozatok, illetve még az időjárás ismeretét is – erről beszélgettünk az MVM Partner Zrt., az MVM Csoport villamosenergia-nagykereskedőjének szakértőivel.

Milyen idő lesz a jövő héten Portugáliában? Hogyan döntenek egy fontos kérdésben az Európai Unióban? Mit posztolt egy elismert német politikus? – néhány kérdés, amelyekről talán senki sem gondolná, hogy hatással lehetnek az áram árára. Márpedig a villamos energia kereskedelme gyakorlatilag egy óriási kirakós, amelynek sok ezer darabkáját többek között piaci, szabályozói, gazdasági, de éppen úgy az időjárásra vagy politikusi kijelentésekre vonatkozó információk is alkotják.

Az áramot többféle módon kereskedik, akár egy energiatőzsdén, akár közvetlenül egy erőmű és egy kereskedő között valósul meg az ügylet, közös pont, hogy a legjobb ár meghatározásához, a legjobb vételi pillanat megtalálásához, illetve a piaci folyamatok pontos megértéséhez hatalmas információtömeg ismeretére van szükség. A villamosenergia-piacon és így az áram árfolyamában sok egyéb piac hatása is megjelenik. A szén, a földgáz, az emissziós kvóták mind olyan tényezők, amelyek befolyásolhatják az áramért fizetett összeget.

Az információ ebben a szektorban kulcsfontosságú, érdemi hatással van az árammal kereskedő cégek eredményére. A piacok elemzése ezért alapvető és elengedhetetlen tevékenység minden, ebben az iparágban működő cégnél. Nem elegendő ugyanis egy, például Magyarországon működő kereskedőnek sem, ha a hazai viszonyokat, trendeket és történéseket ismeri. A villamos energia piacai ugyanis összekapcsolódnak, így az Európa egyik végében történtek más országokban is hatással vannak az árfolyamokra. Az áram ráadásul egy olyan termék, amit ma még nem lehet gazdaságosan és nagy mennyiségben tárolni. Akkor kell megtermelni, amikor szükség van rá, ezért a kereskedelme is jóval bonyolultabb, mint sok más terméké.

A rövid távú áramkereskedelemben például kiemelten fontos a pontos időjárás-előrejelzés. Elég csak arra gondolni, hogy egy szeles, viharos időszakban például a jelentősebb szélkapacitásokkal rendelkező országokban jelentős szél alapú áramtermelés várható, ami lenyomhatja az árakat az adott régióban. Egy csapadékosabb időszakban hasonló történik ott, ahol sok vízerőmű-kapacitás található, de ha például egy atomerőművet hűtő folyónál szárazabb időszakra, és így alacsonyabb vízállásra számítanak, tudni lehet, hogy esetleg szükség lehet az ottani termelés időszakos csökkentésére.

Az MVM Partner piacelemző csapata ennek megfelelően meglehetősen széles információtömegre koncentrál. Figyelik a piaci híreket, elemzik, összefoglalják, illetve előre is jelzik a kereskedők és a vezetők számára a piaci folyamatokat, gyűjtik és rendszerezik a szükséges adatsorokat. A piacelemzés ezzel a kereskedést támogatja, egy olyan háttérmunkát jelent, amely rövid, tömör magyarázatot ad a folyamatokra, a kereskedő kollégák igényei szerint. (X)

 

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS