1000 km/h-val közlekedő vonat építésébe fognak: ilyen lesz a leggyorsabb maglev

1000 km/h-val közlekedő vonat építésébe fognak: ilyen lesz a leggyorsabb maglev
Gábor János  |  2024. 12. 03., 06:03

5G-s adatkapcsolattal rendelkező vonat lesz, amelynek a kabinjaiban még akkor is netezhetnek az utasok, amikor a maglev a jelenleg leggyorsabb szerelvények sebességének 2-3-szorosával száguld.

Kína ismét nagyot lép előre a közlekedés technológiai fejlesztésében: a kutatók olyan mágnesvasút (maglev) kifejlesztésén dolgoznak, ami akár az 1000 km/h-s sebességet is elérheti. Az új vonat nemcsak a sebesség, hanem az adatkapcsolat terén is forradalmi újításokat ígér, mivel 5G technológiával biztosítana stabil kapcsolatot a száguldás közben.

Kína jelenlegi nagysebességű vasútjai 350 km/h sebességgel közlekednek, és már most támogatják az 5G adatkapcsolatot, még hosszú alagutakban is. Az új, vákuumcsöves maglev vonat ugyanakkor ennél háromszor gyorsabb lenne, elérve a kereskedelmi repülőgépek utazósebességét. A vákuumcsövek és a mágneses lebegés kombinációja minimálisra csökkenti a légellenállást és a súrlódást, lehetővé téve a rendkívüli sebességeket, amelyek mellett viszont az adatkapcsolat fenntartása komoly műszaki kihívást jelent – írja a South China Morning Post.

A vonat sebessége miatt a jel frekvenciája eltolódik, ami zavarokat okozhat az adatátvitelben. Emellett a vákuumcsövekben a bázisállomások telepítése is kockázatos: ha egy antenna a vibráció miatt elmozdulna, önmagában is súlyos balesetet okozhatna.

A Kelet-Kínai Egyetem kutatói Song Tiecheng professzor vezetésével dolgoztak ki innovatív megoldást a problémára. Javaslatuk szerint két párhuzamos kábelt helyeznének el a vákuumcső belső falán, és ezek elektromágneses jeleket bocsátanak ki, lehetővé téve, hogy a mobiltelefonok és a hálózat közötti kapcsolat folyamatos, illetve stabil maradjon extrém sebesség mellett. A számítógépes szimulációk már igazolták, hogy az új rendszer az 5G szabvány szerint működő adatátvitelt is támogatja.

A világ legnagyobb maglev kutatóbázisa már teszteli a megoldást

A technológia fejlesztésében részt vesz a Kínai Űrtechnológiai Tudományos és Ipari Vállalat, ami a világ legnagyobb vákuumcsöves maglev kutatóbázisán, a Sanhszi tartománybeli Datongban kezdte meg a teljes méretű prototípusok hajtóműtesztjeit.

Számos kínai város kérte Peking jóváhagyását az első kereskedelmi vákuumcsöves maglev vonal megépítésére. Ez az új közlekedési forma, amelyet korábban Elon Musk „hyperloop” néven vázolt fel, mára Kína exkluzív projektjévé vált, miután a világ leggazdagabb embere tavaly felhagyott a tervekkel, különböző technológiai és pénzügyi akadályok miatt. Úgy tűnik, a kínaiaknak mindez nem gond: az ország a hyperloop technológia fejlesztését a már meglévő nagysebességű vasúti tapasztalataira alapozza, amelyekbe az elmúlt másfél évtizedben jelentős forrásokat fektetett.

Az első hyperloop vonalak várhatóan 2035-re készülhetnek el, de addig még számos kérdést rendezni kell, a biztonságtól a szabályozáson át a környező infrastruktúráig.

Az egyik lehetséges útvonal Peking és Sicsiacsuang között létesülhet, tehermentesítve a főváros körüli zsúfolt közlekedési hálózatot. Emellett a Kanton és Sencsen közötti szakasz is szóba került, ami két jelentős gazdasági központot kötne össze, és lehetőséget biztosítana a globális kapcsolódásra. Kína új technológiája nemcsak az ország, hanem a világ közlekedését is alapvetően átalakíthatja, új szintre emelve a sebességet, a hatékonyságot és a kapcsolódási lehetőségeket.

A címlapkép AI-val generált illusztráció. Forrás: Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 18., 12:10
Húsvétkor nem ritka, hogy a gyerekek élő kis nyuszit kapnak ajándékba. Nem kérdés, hogy a nyuszik nagyon kedves állatok, nem csoda hát, ha a szülőknek, gyerekeknek megtetszik. Nem árt azonban előre átgondolni, hogy mi lesz a kis szőrmókkal húsvét után. A házi kedvencek érdekeit törvény is védi. Előírja, hogy állattartóként mit kell betartani. Mire köteles a kis kedvenc gazdája? A legfontosabb tudnivalókat dr. Kocsis Ildikó ügyvéd foglalta össze.
2025-04-17 13:15:00
Gigantikus gyermekjátékkal találkozhat az, aki április 17-én a budapesti Fashion Street környékén jár, amelyen egy 99 százalékos árengedményt sugalló címke is látható. A mackót valójában nem lehet megvásárolni és hazavinni, viszont még az árának egy százalékát sem kell kifizetnie annak, aki szeretné, hogy – racionális méretű és értékű, – sporteszközök és élmények tegyék szebbé a gyermekotthon lakóinak életét.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.
Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A paksi atomerőmű bővítésének keretében megkezdődött a hatodik blokkhoz szükséges reaktortartály gyártása Oroszországban, és ezzel párhuzamosan az ötödik blokk turbinájának első elemeit is gyártani kezdték Franciaországban – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.