1000 km/h-val közlekedő vonat építésébe fognak: ilyen lesz a leggyorsabb maglev

1000 km/h-val közlekedő vonat építésébe fognak: ilyen lesz a leggyorsabb maglev
Gábor János  |  2024. 12. 03., 06:03

5G-s adatkapcsolattal rendelkező vonat lesz, amelynek a kabinjaiban még akkor is netezhetnek az utasok, amikor a maglev a jelenleg leggyorsabb szerelvények sebességének 2-3-szorosával száguld.

Kína ismét nagyot lép előre a közlekedés technológiai fejlesztésében: a kutatók olyan mágnesvasút (maglev) kifejlesztésén dolgoznak, ami akár az 1000 km/h-s sebességet is elérheti. Az új vonat nemcsak a sebesség, hanem az adatkapcsolat terén is forradalmi újításokat ígér, mivel 5G technológiával biztosítana stabil kapcsolatot a száguldás közben.

Kína jelenlegi nagysebességű vasútjai 350 km/h sebességgel közlekednek, és már most támogatják az 5G adatkapcsolatot, még hosszú alagutakban is. Az új, vákuumcsöves maglev vonat ugyanakkor ennél háromszor gyorsabb lenne, elérve a kereskedelmi repülőgépek utazósebességét. A vákuumcsövek és a mágneses lebegés kombinációja minimálisra csökkenti a légellenállást és a súrlódást, lehetővé téve a rendkívüli sebességeket, amelyek mellett viszont az adatkapcsolat fenntartása komoly műszaki kihívást jelent – írja a South China Morning Post.

A vonat sebessége miatt a jel frekvenciája eltolódik, ami zavarokat okozhat az adatátvitelben. Emellett a vákuumcsövekben a bázisállomások telepítése is kockázatos: ha egy antenna a vibráció miatt elmozdulna, önmagában is súlyos balesetet okozhatna.

A Kelet-Kínai Egyetem kutatói Song Tiecheng professzor vezetésével dolgoztak ki innovatív megoldást a problémára. Javaslatuk szerint két párhuzamos kábelt helyeznének el a vákuumcső belső falán, és ezek elektromágneses jeleket bocsátanak ki, lehetővé téve, hogy a mobiltelefonok és a hálózat közötti kapcsolat folyamatos, illetve stabil maradjon extrém sebesség mellett. A számítógépes szimulációk már igazolták, hogy az új rendszer az 5G szabvány szerint működő adatátvitelt is támogatja.

A világ legnagyobb maglev kutatóbázisa már teszteli a megoldást

A technológia fejlesztésében részt vesz a Kínai Űrtechnológiai Tudományos és Ipari Vállalat, ami a világ legnagyobb vákuumcsöves maglev kutatóbázisán, a Sanhszi tartománybeli Datongban kezdte meg a teljes méretű prototípusok hajtóműtesztjeit.

Számos kínai város kérte Peking jóváhagyását az első kereskedelmi vákuumcsöves maglev vonal megépítésére. Ez az új közlekedési forma, amelyet korábban Elon Musk „hyperloop” néven vázolt fel, mára Kína exkluzív projektjévé vált, miután a világ leggazdagabb embere tavaly felhagyott a tervekkel, különböző technológiai és pénzügyi akadályok miatt. Úgy tűnik, a kínaiaknak mindez nem gond: az ország a hyperloop technológia fejlesztését a már meglévő nagysebességű vasúti tapasztalataira alapozza, amelyekbe az elmúlt másfél évtizedben jelentős forrásokat fektetett.

Az első hyperloop vonalak várhatóan 2035-re készülhetnek el, de addig még számos kérdést rendezni kell, a biztonságtól a szabályozáson át a környező infrastruktúráig.

Az egyik lehetséges útvonal Peking és Sicsiacsuang között létesülhet, tehermentesítve a főváros körüli zsúfolt közlekedési hálózatot. Emellett a Kanton és Sencsen közötti szakasz is szóba került, ami két jelentős gazdasági központot kötne össze, és lehetőséget biztosítana a globális kapcsolódásra. Kína új technológiája nemcsak az ország, hanem a világ közlekedését is alapvetően átalakíthatja, új szintre emelve a sebességet, a hatékonyságot és a kapcsolódási lehetőségeket.

A címlapkép AI-val generált illusztráció. Forrás: Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 07. 16., 16:20
Júliusra a kereslet visszaesésével párhuzamosan befékezett a használt panellakások drágulása, Kelet-Magyarországon pedig még csökkenésnek is indult az átlagáruk. A Duna House szakértője szerint a 3 százalékos hitel újabb lökést adhat ennek a szegmensnek, különös tekintettel az új finanszírozási konstrukció lakásokat érintő feltételei között szereplő 100 millió forintos értékhatárra és a maximum 1,5 millió forintos négyzetméterárra.
2025. 07. 15., 15:20
A már működő beruházási hitel mellett július 15-től elérhető a KKV Technológia Plusz Hitelprogram „B” komponense, a 70 milliárd forint keretösszegű kamatmentes forgóeszközhitel. A program a Nemzetgazdasági Minisztérium becslése szerint 4000–4500 vállalkozás számára nyújthat segítséget, különösen a fejlesztendő térségekben.

  Rovathírek: HIPA

A következő két évben több üzemegységet is épít, illetve bővít a Gyermelyi Zrt. A beruházási program egy új, teljesen automatizált magasraktárt, tésztagyári kapacitásbővítést és csomagolásfejlesztést foglal magában.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Donald Trump kriptoüzlete – és a piachoz kötődő szabályozó tevékenysége – miatt világszerte egyre nagyobb figyelem irányul a digitális valutákra. Mivel a téma egy 2025. július 1-jével érvénybe lépett kriptopiaci törvény miatt itthon is forró, megkértük Kalocsai Kornélt, a Blockchain Magyarország Egyesület alapító-elnökét, hogy segítsen tisztán látni, egyrészt az amerikai elnök által előidézett változásokkal, másrészt azzal kapcsolatban, hogy a kriptopiacot hogyan kellene mindenki javára megtisztítani. A blockchain és kripto szakértő-tanácsadó a leggyakrabban előforduló buktatókra és csalásokra is felhívta a figyelmet.
Érdekes ingatlanpiaci helyzetet teremt a helyi önazonosság védelméről szóló törvény, amely júliustól már hatályba is lép. Sokan gondolják, hogy önmagában a létezése befolyásolhatja az árakat, de ez szinte kizárólag az önkormányzatokon múlik. Bár Szegő Péterrel még a parlamenti szavazás előtt beszélgettünk a témáról, a Duna House PR és elemzési szakértőjeként átfogó képet tudott adni róla, hogy mi történik lokálisan és országosan a jogszabály bevezetése után.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közölte: sajnálattal veszi tudomásul, hogy a kormány szakmai egyeztetés nélkül hosszabbította meg a hatósági árak rendszerét, hiszen ezzel a szőnyeg alá söpörték a gazdaságban lappangó feszültségeket, amelyek így csak tovább gyűlnek és mindenképpen felszínre kerülnek. Az árrésstop legnagyobb vesztesei éppen a kisboltok lesznek, hiszen lemaradnak az árversenyben a multikkal szemben – vezeti le ebben az epizódban Kozák Tamás. Az OKSZ főtitkára azt is elmagyarázza, miért nincs rendjén az elmaradt egyeztetés és felvázolja a szövetség szakpolitikai javaslatait, amelyek viszont gyógyírt jelentenének – árrésstop helyett.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS