Lendületben az önvezető járművek: Európában is új szakasz kezdődik

Lendületben az önvezető járművek: Európában is új szakasz kezdődik
Gábor János  |  2025. 06. 27., 12:10

A Tesla, a Waymo és a WeRide is új piacokra lép 2025-ben, miközben Európa tovább bővíti autonóm közlekedési tesztjeit. A szabályozók szintén gyorsítanak, hogy utolérjék a technológiát, ami végre megjelenhet a közutakon.

2025 sorsfordító év az önvezető járművek számára. A Tesla június végére időzíti sofőr nélküli taxiszolgáltatását, a Waymo Londonban tervez Uberrel közös működést, a WeRide pedig Zürichben indít autonóm járatokat. A kormányok szintén gyorsítják a szabályozásokat, hogy elősegítsék az technológia közúti elterjedését – írja összefoglalójában az eeNews.

Amíg az Egyesült Államok nagyvárosaiban, például San Franciscoban és ettől a hónaptól – a Tesla jóvoltából – péládul Austinban robotaxi szolgáltatások tűnnek fel az utakon, Európa várhatóan más utat jár be: inkább az autonóm kisbuszok és buszok megjelenését sürgeti. Az elmúlt tíz évben Párizs, Hamburg, Barcelona és a skót Dunfermline is bemutatott ilyen elektromos buszokat. A fejlesztések az utóbbi időszakban gyorsultak fel, ahogy a szabályozók is reagálni kezdtek a technológiára. A járműveket először magánterületeken tesztelték, de mostanra közutakon is megjelentek.

A WeRide a Renault-val közösen tért vissza a Roland Garrosra, és szolgáltatást indított Párizs olyan utcáin, amelyek nehezen járhatók. A járművek nappal és este 10-től éjfélig közlekednek, saját fejlesztésű kamerás szenzorok, objektumokat érzékelő LiDAR-ok, 4D hullámradarok és holttérfigyelő LiDAR-ok segítségével.

Ezek a rendszerek 360 fokos látómezőt biztosítanak, 300 méteres elülső észlelési távolsággal.

A két vállalat Barcelona belvárosában is indított próbajáratot, ami az első nyilvános közlekedési tesztjük Spanyolországban. A járművek az Autóipari Mérnökök Társasága (SAE) által meghatározott 4-es szintű önvezetésre képesek. Ez azt jelenti, hogy előre meghatározott útvonalakon kínálnak autonóm működést. A kínai WeRide Franciaország Drôme régiójában ugyancsak forgalomba engedett önvezető kisbuszokat, a beti Automated Mobility és a Macif biztosító közreműködésével. Ők teljesen sofőr nélküli, kereskedelmi célú robobusz-telepítésre vállalkoznak Európában.

A németek és az angolok sem maradnak le az önvezető szolgáltatásokkal

A Volkswagen nem fejlesztett új járművet, hanem meglévő elektromos id.buzz modelljét alakította át sofőr nélküli kisbusszá. A járművet az elmúlt két évben tesztelték Németországban és az Egyesült Államokban, együttműködésben az izraeli Mobileye-jal, valamint a SuperVision és Chauffeur platformokkal. Ez a szolgáltatás az USA-ban indul majd el, közösen az Uberrel. Hamburg közben különösen aktív tesztterep: több egyedi projekt után most 20 járművel dolgoznak, két típusban, különböző hálózatokkal és szolgáltatókkal.

A VW rendszere két független nagy teljesítményű számítógépet tartalmaz biztonsági tartalékként, valamint 13 kamerát, kilenc LiDAR-t és öt radart. Minden rendszer 360 fokos térérzékelésre képes.

A járművek állandó online kapcsolatban állnak a forgalom más résztvevőivel, és „rajadatokat” gyűjtenek a közlekedési helyzetről 5G-alapú V2X kapcsolaton keresztül, miközben frissítik a háromdimenziós térképeket.

Az Egyesült Királyság is frissíti szabályozását, hogy felgyorsítsa az önvezető járművek bevezetését. Az Automated Passenger Services (APS) új szabályozása lehetővé teszi, hogy 2026 tavaszától sofőr nélküli, fizető utasokat szállító járművek induljanak útnak.

Az APS célja, hogy kezelje azt a kihívást, amit a jelenleg taxikra, bérkocsikra és közösségi közlekedésre vonatkozó szabályok alkalmazása jelent a sofőr nélküli szolgáltatások esetében.

A brit kormány az Nvidia, a Softbank és a Microsoft által is támogatott Wayve céget emelte ki mintaként az APS kialakításához. A velük folytatott konzultáció 12 hétig tart, és párhuzamosan történik egy jogszabálytervezet megalapozásával, amely az önvezető járművekre vonatkozó marketingkifejezések védelmét szabályozza, az ún. „Autonomous Vehicle Act” részeként. Ez a rendelet meghatározza azt is, hogy milyen eljárással lehet egy járművet hivatalosan önvezetőként engedélyezni.

Az Egyesült Királyságban hat projekt foglalkozik önvezető kisbuszokkal, ezek közül több második generációs teszt Skóciában, Milton Keynes-ben és Cambridge-ben zajlik.

Címlapkép: WeRide

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 07. 10., 17:10
2025. júniusban nemcsak az elektromos és hibrid hajtásláncú használt autók iránt nőtt dinamikusan az érdeklődés, de a korábban csak stagnáló hagyományos (benzin, dízel) hajtású autók is újra szárnyra kaptak – derül ki a Használtautó.hu adataiból.
2025. 07. 09., 11:40
„A mesterséges intelligenciát elsősorban az emberi munkaerő tehermentesítésére használják a HR területén is, az pedig hasonlóan dolgozik az előszűrésnél, mint általában egy szakember: kulcssavakat keres, és a megadott kritériumoknak való megfelelést figyeli.”
2025-07-10 18:25:00
Az előző hónaphoz képest 0,3 százalékkal csökkent, az egy évvel korábbit azonban így is meghaladta 1,1 százalékkal a szolgáltatások volumene az Európai Unióban 2025 áprilisában – tájékoztatott az Eurostat.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Donald Trump kriptoüzlete – és a piachoz kötődő szabályozó tevékenysége – miatt világszerte egyre nagyobb figyelem irányul a digitális valutákra. Mivel a téma egy 2025. július 1-jével érvénybe lépett kriptopiaci törvény miatt itthon is forró, megkértük Kalocsai Kornélt, a Blockchain Magyarország Egyesület alapító-elnökét, hogy segítsen tisztán látni, egyrészt az amerikai elnök által előidézett változásokkal, másrészt azzal kapcsolatban, hogy a kriptopiacot hogyan kellene mindenki javára megtisztítani. A blockchain és kripto szakértő-tanácsadó a leggyakrabban előforduló buktatókra és csalásokra is felhívta a figyelmet.
Érdekes ingatlanpiaci helyzetet teremt a helyi önazonosság védelméről szóló törvény, amely júliustól már hatályba is lép. Sokan gondolják, hogy önmagában a létezése befolyásolhatja az árakat, de ez szinte kizárólag az önkormányzatokon múlik. Bár Szegő Péterrel még a parlamenti szavazás előtt beszélgettünk a témáról, a Duna House PR és elemzési szakértőjeként átfogó képet tudott adni róla, hogy mi történik lokálisan és országosan a jogszabály bevezetése után.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közölte: sajnálattal veszi tudomásul, hogy a kormány szakmai egyeztetés nélkül hosszabbította meg a hatósági árak rendszerét, hiszen ezzel a szőnyeg alá söpörték a gazdaságban lappangó feszültségeket, amelyek így csak tovább gyűlnek és mindenképpen felszínre kerülnek. Az árrésstop legnagyobb vesztesei éppen a kisboltok lesznek, hiszen lemaradnak az árversenyben a multikkal szemben – vezeti le ebben az epizódban Kozák Tamás. Az OKSZ főtitkára azt is elmagyarázza, miért nincs rendjén az elmaradt egyeztetés és felvázolja a szövetség szakpolitikai javaslatait, amelyek viszont gyógyírt jelentenének – árrésstop helyett.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS