
Az egyik legnagyobb kiberbiztonsági vállalat vezetője szerint az AI új korszakot nyit a weben. Most dől el a tartalomkészítők, a technológiai cégek és a keresőmotorok sorsa.
Matthew Prince, a Cloudflare vezérigazgatója a WIRED Big Interview Podcast csatornájának új epizódjában figyelmeztetett több, közelgő, disztópikus AI-forgatókönyvre. Úgy véli, szerinte egyszer és mindenkorra véget értek azok az idők, amikor a keresők uralták az internetet.
„Most, ha keresel valamit, a lap tetején választ kapsz. Nem kapsz kincskereső térképet. Ehelyett azt nyújtják, amit AI Overviewnek nevezünk: egy csomó tartalmat összegyúrnak, különböző módokon összefoglalják és szintetizálják” – magyarázta Prince.
A cégvezető felidézte egy amerikai szövetségi bíró e hónap elején hozott ítéletét is: úgy döntött, a Google-nek – a versenyellenes vádak ellenére – nem kell eladnia a Chrome böngésző keresőjét, mivel a generatív AI „jelentős kihívást jelent a Google piaci dominanciájára” az online keresésben.
Prince szerint az AI nem keresőmotor, hanem „válaszmotor”, így nem tereli a forgalmat külső weboldalak felé. És ez bizony komolyan veszélyezteti a tartalomgyártók munkáját és bevételeit.
A tartalomszolgáltatók erősen függnek az oldalukra irányuló forgalomtól, amely máig a Google találati listáján alapul. A keresőmotor a felhasználók szeme elé teszi a tartalmat, hogy tovább kattintsanak. Ha az AI ellehetetleníti ezt a tartalomfogyasztási formát, sokak sorsa megpecsételődik.
Prince három lehetséges jövőt lát. Az első: az újságírás és a kutatás teljes eltűnése, hiszen a helyüket az AI veszi át. Véleménye szerint ez a legkevésbé valószínű szcenárió, mert az AI emberi szerzők írásaiból táplálkozik.
A második lehetőség ugyanakkor „ijesztően valószínű”. Ezt, a Netflix futurisztikus sorozata nyomán „Black Mirror- forgatókönyvnek” nevezte, és ha megvalósul, akkor minden tartalomkészítő csupán egy maroknyi AI-cég alkalmazottja lesz – a reneszánsz korszak mecénási rendszeréhez hasonlóan.
A történelmi példa rendkívül szemléletes: Michelangelot, Botticellit vagy da Vincit talán csak a Mediciek miatt ismerjük, hiszen sok művészt és gondolkodót támogattak, ám – az információk feletti kontrollal – a politikai hatalmukat is erősítették.
Prince szerint ez a mecénás modell visszatérhet a digitális korban. Ha megtörténik, akkor olyan cégek, mint az Anthropic, a Perplexity vagy az OpenAI, elkezdhetik alkalmazni a munkanélkülivé váló újságírókat és más kontentgyártókat, így saját tartalomközpontokat hozhatnak létre.
„Lesz egy konzervatív, lesz egy liberális, lesz egy kínai, lesz egy indiai” – sorolta a példákat Prince.
A két katasztrofális út mellett viszont ott a harmadik, legideálisabb forgatókönyv, amiben az AI-cégek a Netflix gyakorlatához hasonlóan licencelik a tartalmat az alkotóktól, és könyvtárként kínálják azokat a felhasználóknak, akik ezért valamilyen módon (pénzzel vagy a figyelmükkel) fizetnek.
Eddy Cue, az Apple alelnöke egy meghallgatáson azt mondta, egyetlen kereső sem képes letaszítani a trónról a Google-t, ám a generatív AI igen. Ez viszont csak akkor következik be, ha fejlődik a keresési index, vagyis a visszakereshető adatbázis.
Prince erről a lehetőségről azt mondta, a tartalomkészítőkön múlik, hogy sikerül-e megvalósítani: ők azok, akiknek adathiányt kell teremteniük az AI számára, úgy, hogy megakadályozzák a munkájukhoz való ingyenes hozzáférést.
Ennek a megelőzésen túl jogi útja is van: egyre több kiadó és hírügynökség indít pert AI-cégek ellen. A legutóbbi példa erre a Rolling Stone-t és a The Hollywood Reporter-t birtokló Penske Media Corporation: a kiadó épp’ a múlt héten perelte be a Google-t az AI Overview miatt.
Prince saját esetet is említett: a Cloudflare a nyáron dobott piacra egy blokkolási lehetőséget, amellyel a tartalomszolgáltatók megakadályozhatják, hogy az AI-k ingyen hozzáférjenek a tartalmaikhoz. Az Associated Press és a Conde Nast már élt is ezzel a lehetőséggel – jelentette be a vezérigazgató.
Címlapkép: Solen Feyissa / Unsplash
Kutatás-fejlesztési (K+F) projektet indít Kecskeméten a Mercedes-Benz; a német autógyártó első alkalommal választotta Magyarországot ilyen típusú beruházás helyszínéül.
Orbán Viktor washingtoni sajtótájékoztatóján bejelentette: az amerikai szankciós akadályokat átadtuk a múltnak.