Capgemini: a fogyasztók 43 százaléka tart attól, hogy anyagi helyzete romlani fog

2024. 06. 11., 20:10

A folyamatosan növekvő inflációs nyomás nemcsak a fogyasztói trendeket rendezi át, hanem egyes igényeket is felerősít. Megváltoztak a kiskereskedőkkel szembeni elvárások és a generatív MI a vásárlás terén is egyre kiemeltebb szerephez jut – derül ki a Capgemini Research Institute legfrissebb kutatásából.

Tájékoztatást várunk, cserébe márkahűséget adunk

A fogyasztóknak jelenleg 43 százaléka tart attól, hogy a megélhetési költségek tovább emelkednek, amely arány mérséklődést mutat az egy évvel ezelőtti 80 százalékhoz képest. Az aggodalom csökkenése ugyanakkor erősödő igényeket is magával hozott. A fogyasztók egyrészt elvárják, hogy a kiskereskedők figyelmeztessék őket az árak termékméret- vagy termékminőség-csökkentéssel történő bújtatott emelésére.

A zsugorinflációról a vásárlók 65 százaléka szeretne tájékoztatás kapni egy-egy bevásárlás alkalmával. Cserébe a márka vagy termék iránti lojalitást adják, hiszen a fogyasztók 73 százaléka állította: ha az adott brand átsegíti őt a nehéz időszakon, később is szívesen választja a termékeit.

„A kiskereskedők számára létfontosságú, hogy átalakítsák működésüket, átengedve a költségelőnyöket a fogyasztóknak, akik egyre szelektívebben választanak termékeket és márkákat” – nyilatkozta Lindsey Mazza, a Capgemini csoport globális kiskereskedelmi vezetője. – A kiskereskedőknek újra kell gondolniuk a működési stratégiákat, és olyan innovatív megoldásokat kell alkalmazniuk, mint például a mesterséges intelligencia, az automatizálás és az okoseszközök (Internet of Things) használata.”

Színre lépett az MI, javítva a vásárlás élményét

Lassan nem marad a mindennapoknak olyan területe, ahol a mesterséges intelligencia ne ütné fel a fejét. Így van ez a vásárlások terén is, ahova egyre gyakrabban vonják be az MI-t: a fogyasztók 72 százaléka felismeri annak jelentőségét a vásárlás során. Sőt, egyötödük ténylegesen is használta már azt vásárlás közben. A tapasztalatok pozitívak: az MI-t használó fogyasztók több, mint fele szerint a generatív MI-eszközök jelentősen javították a vásárlói élményt.

Ugyanakkor a bizalom nem maradéktalan: a fogyasztók közel kétharmada aggódik amiatt, hogy a generatív MI hamis vagy félrevezető ajánlásokat, értékeléseket készít. Az aggályok ellenére a mesterséges intelligencia javíthatja a kiskereskedők működési hatékonyságát. A kiskereskedelmi szervezetek közül tízből majdnem nyolc azt állítja, hogy a generatív MI használata segíthet a belső folyamataik javításában és hatékonyabbá teheti létesítményeik karbantartását.

Fenntarthatóság és szemléletformálás

A fogyasztók nemcsak azt várják a kiskereskedőktől, hogy a termékeket kedvező áron, megfelelő minőségben tegyék elérhetővé, de átláthatóságot is követelnek tőlük a fenntarthatóság terén. Mint kiderült, a vásárlók több, mint fele nem bízik a vállalatok fenntarthatósági állításaiban. Ha a fogyasztók átfogó tájékoztatást kapnának egy termék környezeti hatásáról, a többség azt állítja, hogy átállnának a környezetkímélőbb alternatívára. Ugyanakkor a fogyasztók 63 százaléka szeretné, ha a márkák aktív szerepet játszanának a fenntartható termékekkel kapcsolatos szemléletformálásban.

Azért, hogy minél szélesebb körű információval rendelkezhessünk a termékek fenntarthatóságáról, a megkérdezettek csaknem fele támogatja, hogy a termékek csomagolásán címkéket és beolvasható QR-kódokat helyezzenek el, amelyek részletes jellemzőket tartalmaznak a termék szén-dioxid-kibocsátására, a vízlábnyomra és a termék újrahasznosíthatóságára vonatkozóan.

A teljes kutatás ITT érhető el.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A szeptemberben induló qvik elektronikus fizetési alternatíva szolgáltatási díjtól és tranzakciós illetéktől mentesen, egyfajta átutalási formaként nyújthat kedvezőbb feltételeket a vevőknek, míg a boltok, webáruházak is jobban járnak vele – állítja ebben az epizódban Luspay Miklós. A Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi infrastruktúrák és pénzforgalom igazgatóságának vezetője egyértelművé tette: az új rendszernek fontos célja a banki verseny élénkítése, amit kiválóan szolgálhat a bankkártyától független, számlák közötti, azonnali, biztonságos és olcsó fizetési megoldást kínáló qvik infrastruktúra. Hogyan teheti ez könnyebbé mindenki életét?
2024. 07. 03., 08:25
epizód: 2024 / 13   |   hossz: 20:51
Az OFA Nonprofit Kft. „Az év felelős foglalkoztatója” pályázat keretében évről évre összegyűjti és díjazza azokat a hazai munkáltatókat, akik kiemelkedő tevékenységet folytatnak a foglalkoztatás területén. A cég közzé is teszi azokat a jó gyakorlatokat, amelyek hozzájárulnak a terület fejlődéséhez. A díjakat, amelyekre 2024-ben július 19-ig lehet pályázni, öt kategóriában osztják ki: kisvállalkozások, középvállalkozások, nagyvállalatok I-II., illetve egyéb gazdálkodó szervezetek. Kiosztanak különdíjakat is, amelyek különösen érdekesek, hiszen gyakran olyan innovatív ötleteket takarnak, amelyeket nem feltétlenül a pénz motivált – mondta el Endrész Alexandra programvezető.
2024. 06. 17., 22:50
epizód: 2024 / 12   |   hossz: 24:28
Minden nyári szünetben diákok tízezrei jelennek meg a munkaerőpiacon, hogy pénzt gyűjtsenek és szakmai tapasztalatokat szerezzenek. A 25 év alattiak számára elérhető szja-kedvezmény révén sokan mentesülnek az adófizetés alól, ám a foglalkoztatás jogviszonya eltérő adózási kötelezettségeket róhat rájuk, amiből baj lehet, ha nem figyelnek rá. Horváthné Szabó Beáta, a Moore Hungary adótanácsadó szakértője nemcsak ezeket a szabályokat veszi sorra, de bemutatja az iskolaszövetkezeten keresztüli foglalkoztatás, valamint a külföldön tanuló vagy külföldi diákok hazai munkavégzésének kritériumait is.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS