A folyamatosan növekvő inflációs nyomás nemcsak a fogyasztói trendeket rendezi át, hanem egyes igényeket is felerősít. Megváltoztak a kiskereskedőkkel szembeni elvárások és a generatív MI a vásárlás terén is egyre kiemeltebb szerephez jut – derül ki a Capgemini Research Institute legfrissebb kutatásából.
A fogyasztóknak jelenleg 43 százaléka tart attól, hogy a megélhetési költségek tovább emelkednek, amely arány mérséklődést mutat az egy évvel ezelőtti 80 százalékhoz képest. Az aggodalom csökkenése ugyanakkor erősödő igényeket is magával hozott. A fogyasztók egyrészt elvárják, hogy a kiskereskedők figyelmeztessék őket az árak termékméret- vagy termékminőség-csökkentéssel történő bújtatott emelésére.
A zsugorinflációról a vásárlók 65 százaléka szeretne tájékoztatás kapni egy-egy bevásárlás alkalmával. Cserébe a márka vagy termék iránti lojalitást adják, hiszen a fogyasztók 73 százaléka állította: ha az adott brand átsegíti őt a nehéz időszakon, később is szívesen választja a termékeit.
„A kiskereskedők számára létfontosságú, hogy átalakítsák működésüket, átengedve a költségelőnyöket a fogyasztóknak, akik egyre szelektívebben választanak termékeket és márkákat” – nyilatkozta Lindsey Mazza, a Capgemini csoport globális kiskereskedelmi vezetője. – A kiskereskedőknek újra kell gondolniuk a működési stratégiákat, és olyan innovatív megoldásokat kell alkalmazniuk, mint például a mesterséges intelligencia, az automatizálás és az okoseszközök (Internet of Things) használata.”
Lassan nem marad a mindennapoknak olyan területe, ahol a mesterséges intelligencia ne ütné fel a fejét. Így van ez a vásárlások terén is, ahova egyre gyakrabban vonják be az MI-t: a fogyasztók 72 százaléka felismeri annak jelentőségét a vásárlás során. Sőt, egyötödük ténylegesen is használta már azt vásárlás közben. A tapasztalatok pozitívak: az MI-t használó fogyasztók több, mint fele szerint a generatív MI-eszközök jelentősen javították a vásárlói élményt.
Ugyanakkor a bizalom nem maradéktalan: a fogyasztók közel kétharmada aggódik amiatt, hogy a generatív MI hamis vagy félrevezető ajánlásokat, értékeléseket készít. Az aggályok ellenére a mesterséges intelligencia javíthatja a kiskereskedők működési hatékonyságát. A kiskereskedelmi szervezetek közül tízből majdnem nyolc azt állítja, hogy a generatív MI használata segíthet a belső folyamataik javításában és hatékonyabbá teheti létesítményeik karbantartását.
A fogyasztók nemcsak azt várják a kiskereskedőktől, hogy a termékeket kedvező áron, megfelelő minőségben tegyék elérhetővé, de átláthatóságot is követelnek tőlük a fenntarthatóság terén. Mint kiderült, a vásárlók több, mint fele nem bízik a vállalatok fenntarthatósági állításaiban. Ha a fogyasztók átfogó tájékoztatást kapnának egy termék környezeti hatásáról, a többség azt állítja, hogy átállnának a környezetkímélőbb alternatívára. Ugyanakkor a fogyasztók 63 százaléka szeretné, ha a márkák aktív szerepet játszanának a fenntartható termékekkel kapcsolatos szemléletformálásban.
Azért, hogy minél szélesebb körű információval rendelkezhessünk a termékek fenntarthatóságáról, a megkérdezettek csaknem fele támogatja, hogy a termékek csomagolásán címkéket és beolvasható QR-kódokat helyezzenek el, amelyek részletes jellemzőket tartalmaznak a termék szén-dioxid-kibocsátására, a vízlábnyomra és a termék újrahasznosíthatóságára vonatkozóan.
A teljes kutatás ITT érhető el.
A küllemében is a Balatont idéző sütemény helyi alapanyagokból készült, hangsúlyosan jelenik meg benne az otelló szőlő, szeder, málna.
Folytatódik a munkagödör kialakítása az 5. blokk területén – jelentette be Szijjártó Péter.