Vendler Balázs: Peregrin – avagy egy játék két élete

2020. 05. 15., 14:00

Milyen változások érik manapság a gyerekeket a koronavírus kapcsán kialakult kiszolgáltatott helyzetben? Hogyan segíti az otthoni hatékony oktatást a Games for Business online játékosított tanulási rendszere – teszi fel a kérdéseket Vendler Balázs, a Games for Business Kft. alapítója.

Lassan 2 hónap telt el azóta, hogy utoljára csöngettek ki az iskolákban. Az oktatás rohamléptékű digitális térbe terelése során a pedagógusok szélesebb rétege találkozhatott azokkal az új eszközökkel és módszerekkel, amelyek ezidáig csak egy szűkebb, az ez iránt kifejezetten érdeklődő szegmens számára voltak ismertek. 

A szoftverek közötti válogatás során azonban nem szabad megfeledkezni azokról, akik leginkább kiszolgáltatottak a megváltozott helyzetnek, a gyerekekről. A szobájukra szűkülő tantermekben az online csatornákon keresztül történő oktatásban csorbul a személyesség, romlik a koncentráció, mindeközben nehezebben tudnak segítséget kérni, kapni a tanulók.

Ebben a helyzetben felértékelődnek azok a módszertanok és megoldások, melyek a fiatal generációk igényeinek megfelelő formában tudják átadni az ismereteket és fenntartani a diákok motivációját, nyitottságát. Az egyik ilyen lehetőség a játékosítás (másnéven gamification), mely a digitális játékokban megszokott megoldások segítségével alakítja ki és tartja fenn a kíváncsiságot. 

Márpedig a tanulás alapja a kíváncsiság. A kíváncsiság, az érdeklődés felkeltése volt a célja a Református Tananyagfejlesztő Csoportnak is, amikor – még a járványt megelőzően – útjára indította a „Peregrin – az elveszett adatok nyomában” elnevezésű országos versenyét. A reformáció jelen van a hazai művészetben, szerves része a történelmünknek és a templomok mellett számos épület őrzi a kulturális örökségét.

A képzési projekt célja az volt, hogy élményszerű folyamatban, egy a Földre érkező galaktikus ügynök történetében mutassa be mindezt a gyerekeknek úgy, hogy aktív együttműködésre épülő közösség alakuljon ki. A két hónapos versenyben számos iskola, közel 1000 diákja vett részt. A több száz órányi önkéntes „játékidő” során a tanulók érdekes digitális tartalmakkal találkoztak, a kapcsolódó kvízkérdéseket értelmezték és megválaszolták, ha nem sikerült, újra próbálkozhattak, tehát fejlődött a szövegértésük, emellett pedig tucatnyi blogot indítottak, videókat forgattak, tanulmányi kirándulásokat szerveztek.

Azaz a digitális eszköz az online tanulás mellett csoportmunkára, együttműködésre késztette a résztvevőket és több hónapon keresztül motiválta őket a komplex tanulási folyamatban. 

A Peregrin verseny januárban lezárult, de felmerült a kérdés, a rengeteg kész digitális oktatóanyag hogyan vonható be az oktatásba? A játékhoz készített videók, a 3 dimenziós, interaktív tárgyak, a virtuális terek és a kvízek mind látványos és a gyerekek számára élvezetes tanulási anyagot jelentenek. A tartalmak ilyen típusú használatának igényét pedig a megjelenő járvány és a mindenki által ismert következmények még inkább aktuálissá tették. 

A történet alapú rendszer egy előre fixen kialakított folyamatban adagolta az ismereteket, így nehezen lehetett volna az online órák részévé tenni. A játék mögötti platform rugalmassága azonban lehetővé tette, hogy a kötött folyamat mellett tematizált tudástárat lehessen létrehozni a feltöltött anyagokból, így témakörönként egyszerűen beépíthetőek lettek az anyagok az órák menetébe.

A videók és az interaktív elemek színesebbé teszik a szemléltetést, a kvízek pedig támogatják az egyéni tanulást, a tudásfelmérést, számonkérést. A rendszer egyidőben képes a hosszabb, történet alapú, egymásra épülő tananyagból álló tanulásra és a rövid, impulzus alapú képzéstámogatásra. 

A nem tervezett igények megjelenésének kiszolgálása sokszor adhat új irányt egy-egy fejlesztésnek, legyen az technikai vagy akár tartalmi vonatkozású innováció.  A játékot kiszolgáló rendszer rugalmasságának köszönhetően a Peregrin ilyen irányú átalakítása nem igényelt nagyon komplex informatikai fejlesztést. Néhány funkció és a tartalmak egy más szemszögű újrastruktúrálásának eredményeképpen gyakorlatilag ugyanaz az eszközt egy sokkal szélesebb közönség és egy teljesen más típusú felhasználási terület számára egyaránt alkalmassá tehető – a megrendelő és a felhasználók teljes megelégedésére.

A „Peregrin – az elveszett adatok nyomában”edukációs játékot a Games for Business Kft. fejlesztette.

A cikk szerzője:

Vendler Balázs

Games for Business Kft.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-03-04 15:10:44
Januárban nagyon felpörögtek a lakáshitelek, a babaváró támogatás viszont csúnyán visszaesett a megemelt hitelösszeg dacára. A személyi kölcsönök csúcsot döntöttek, a bankszámlák egyenlege viszont bezuhant. Egyre kisebb a különbség a lakossági hitel- és betétállomány között – derül ki a Bank360.hu elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS