Markos András: Nem az a kulcs, hogy ráerőszakoljuk magunkat másokra

Szerdahelyi Csaba  |  2020. 07. 02., 10:00

Szerintem addig kell céget vezetni, ameddig az ember képes érteni a világot maga körül – mondta az Üzletemnek Markos András, a Hesse Trade Kft. ügyvezetője.

Markos András mérnök-közgazdász. Budapesten született, iskoláit is többségében itt végezte. Két kisfiú édesapja. Tanulmányai befejeztével egy osztrák-magyar nyomdaipari kereskedelmi vállalkozásnál helyezkedett el, ahol kereskedelmi asszisztensből tizenhárom év alattaz országért felelős vezetővé vált. Itt találkozott üzlettársával, Csernus Zoltánnal, akivel a cég szerkezeti átalakulásait követően inkább saját vállalkozás alapítása mellett döntöttek. Mindez 2013-ban volt.

2019-re cégük, a Hesse Trade Kft. már 2 milliárd forintot meghaladó forgalmú kereskedelmi vállalkozás lett, amely többek között olyan, a nyomdaiparban kiemelkedő gyártók forgalmazója és szervizhátterét nyújtó partnere Magyarországon, mint a japán Komori, a flexibilis csomagolástechnológia változásában élen járó osztrák Durst vagy az amerikai Kodak.

Most arról is olvashat az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatának 190. interjújában, hogy András mit tervez a szerződések írása utáni időkre.

Mit tart karrierje eddigi csúcsának?

– A mi utunk az alkalmazotti léttől az önálló cég kialakításáig, a kisebb képviseletektől az egyre nagyobb cégek reprezentálásáig tart. Mára olyan termékekkel dolgozhatunk, amelyek használata mentén kevesebb energia, kevesebb szemét keletkezik, ahol a gyártók az eszközök előállítása során is figyelnek a környezetre, a gépek pedig amellett, hogy segítenek túlélni a világnak, hatékonyan illeszthetőek a mai termelési igények közé. Az, hogy elértünk oda, amikor olyan megoldást tudunk kínálni a nyomda- vagy csomagolóiparnak, ami nemcsak jó beruházás, de nem is vérezteti ki a környezetünket, a mi utunknak a jelenlegi csúcspontja. Sajnos a világnak nagyon sokat kell változnia, így ránk is még sok újabb csúcs vár ezen az úton.

Milyen távra tervez?

– Édesapámtól – aki egyetemi tanár – azt hallottam, hogy sok olyan szellemi dolgozó, aki visszavonul, nyugdíjba megy, pár év után egyszer csak „lefordul a székéről”. Azt gondolom, hogy életem végéig szeretnék dolgozni, de a munka módja és célja változni fog folyamatosan. Céget szerintem addig kell vezetni, ameddig az ember képes érteni a világot maga körül, ez a pont pedig nálam, úgy vélem, még nagyon messze van.

Mi szerepel a szakmai bakancslistáján?

– Nagyon szeretnénk, ha a nyomdaipar és a csomagolóipar sokkal jobban megfelelne a 21. század fő kihívásának, a környezettudatosságnak. Nyilván ez a feladat az egész társadalom előtt adott, de nekünk ott kell dolgoznunk, ahol a legtöbb elérésünk van. Az az álmom, hogy részt vehessünk minél több vállalat ilyen irányú változásában.

Kitől tanulta eddig a legtöbbet?

– Édesapámtól, valamint a cégben a tulajdonostársamtól, Csernus Zoltántól. Mind a ketten jó emberek, és – bár más iparágban, de – óriási szakmai tudással és alázattal bírnak. Megtanultam tőlük a korlátaimat, és csodálom azt, hogy – számomra úgy tűnik – minden pillanatban tudnak jó választ adni műszaki kérdésekre.

Mivel motiválja a kollégáit, társait?

– Ez változó. „Normál” időkben terveket, álmokat meséltünk nekik. Elmondtuk, hol vagyunk és hova szeretnénk tartani. Nagyon sok álmunk van, és a cég fejlődéséből látszik, hogy sokat meg is tudtunk valósítani. Manapság pedig azzal, hogy kiállunk mellettük, ha ők is megküzdenek velünk az idei évet jellemző nehézségekkel.

Melyik szakmában próbálná ki magát szívesen?

– Mindig úgy terveztem, regényt fogok írni, amikor befejeztem az üzleti életet. Mikor tanuló voltam, szerkesztettem a főiskolai újságot, rengeteg verset és néhány novellát írtam. Úgy tervezem, hogy amikor már nem leszek elég friss ahhoz, hogy jó döntéseket hozzak, keresünk a feleségemmel egy csendesebb helyet, ahol átállok az ajánlatok és szerződések írásáról arra, hogy elmeséljem a világot úgy, ahogyan én látom.

Hogyan építi üzleti kapcsolatait?

– Cégként igyekszünk érdekesnek lenni, így sokan keresik az általunk nyújtott szolgáltatásokat. Másrészt a csapat is keresi azokat a vásárlókat, akik számára érdekes lehet, amit kínálunk. Azt gondolom, hogy nem az a kulcs, hogy ráerőszakoljuk magunkat másokra, hanem olyasmit kell nyújtani, ami különbözik a többiekétől. Ügyvezetőként sokszor a tárgyalások utolsó szakaszában kerülök kapcsolatba új emberekkel. Ezek a kapcsolatok sokszor tartósak maradnak, néha azonban nem.

Mire sajnálja az idejét?

– A mobilom nyomkodására, sorozatok nézésére. Valahogy könnyű lett kifogásokat találni, és ilyen passzív tevékenységekkel eltölteni az estét a gyerekek lefekvését követően.

Mivel lehet felbosszantani?

– A lustasággal, értetlenséggel, negatív gondolkodással. Amikor látom, hogy emberek motivációja nem a pozitív eredmény elérése, hanem a másoknak való ártás. Nagyon utálom, hogy nehéz rávenni az embereket, hogy hétköznapi döntéseikben és az üzletiekben egyaránt vegyék figyelembe a világ pusztulását. Hiszen, még ha az egzisztenciánk aktuális alakulása mindig kiemelkedő fontosságú is, szerintem felelős embereknek ma már a cselekedeteikkel a gyermekeink jövőjének a megőrzésére is figyelniük kell.

Milyen önkéntes munkát vállalna?

– A karitatív tevékenység vagy az önkéntes munka szerintem valami olyasmi, amiről nem beszélni kell, hanem csinálni. Én is ehhez tartom magam.

Mire nem sajnálja a pénzt?

– Változó. Van, hogy mindenre sajnálom, van, hogy szinte semmire. Magam építettem fel azt, amim van, így nem vagyok egy nagy pénzszóró. Van egy mondásunk otthon: én vagyok a pénzkeresési miniszter, a feleségem pedig a költési miniszter.

Mi tudja a legjobban kikapcsolni?

– Ha a gyerekeimmel játszok, akkor figyelni kell, mert ha nem vagyok ott teljesen agyban, azt megérzik. Szeretek a kertben sütni: odafigyelést igényel a vásárlás, előkészítés, a tűz beállítása és folyamatos kezelése... Nagyon szeretek utazni a világban, legyen az akár családi vagy munkacélú utazás. Érdekes, de 12 alkalommal jártam Kínában az elmúlt években, és még mindig élvezem, idén ez is nagyon hiányzik.

A vezető fotón Markos András (jobbra) üzlettársával, Csernus Zoltánnal.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-06-16 11:00:49
A só fontos. Ismerjük a királylány meséjét, tudjuk milyen, ha nincs az ételben. Azon túl, hogy legyen kéznél, normális esetben nem tulajdonítunk nagy jelentőséget neki. Sima fehér kristályok, belecsippentünk, szórjuk, főzünk vagy eszünk tovább.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

A só fontos. Ismerjük a királylány meséjét, tudjuk milyen, ha nincs az ételben. Azon túl, hogy legyen kéznél, normális esetben nem tulajdonítunk nagy jelentőséget neki. Sima fehér kristályok, belecsippentünk, szórjuk, főzünk vagy eszünk tovább.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS