Dr. Kalmár Péter: Tervezni több időtávra érdemes

Dr. Kalmár Péter: Tervezni több időtávra érdemes
2023. 05. 09., 12:19

A digitalizáció erős igény, a közösségek építése, ápolása lassan elképzelhetetlen az online tér által nyújtott lehetőségek nélkül. Ezeket az utakat keressük a csapatommal – mondta az Üzletemnek dr. Kalmár Péter, az [eureka] Consulting & Games társalapító-ügyvezetője.

Dr. Kalmár Péter rengeteget dolgozik, de szeret lazulni is, igaz, erre nem szán elég időt. Mint mondja: ha kihívás előtt áll, „óriásira nő”, és nem lehet akadályt gördíteni elé. Büszke rá, hogy a majdnem egy évtizede hobbiprojektként indult vállalkozása ma már a legnagyobbakkal dolgozik és folyamatosan fejlődik. Ha érdekli, hogy Péter kitől tanulta a legtöbbet, a választ elolvashatja az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatának 470. interjújában.

Mit tart karrierje eddigi csúcsának?

– Úgy érzem, a karrierem csúcsa már lassan 10 éve tart. 2014-ben alapítottam üzlettársammal az [eureka] Consulting & Games-t, miután pályaelhagyóként magam mögött hagytam a jogi-pénzügyi világot. Azóta úgy érzem magam, mintha ténylegesen egy hegyet másznék, és több hegycsúcs is vár arra, hogy meghódítsam. Mégis van talán három nagy mérföldkő, ami különösen fontos helyet tölt be az életemben. Az első, amikor a saját alapítású vállalkozásból létrejött az [eureka], ez 2018-ban történt. Előtte a vállalkozásom kizárólag egyedi fejlesztésű és magas színvonalú csapatépítésekre fókuszált. 2018-ra olyan kollektíva alakult ki a vállalkozásunk körül, amelynek különleges és kiemelkedő képességű emberek voltak a részei: vállalkozók, üzletemberek, játéktervezők, trénerek, drámapedagógusok, színészek – egy igazán sokoldalú és színes társaság. Ennek a közösségnek az energiáját és innovációit szintetizáltuk abba a szolgáltatási palettába és egyben misszióba, amit az [eureka] azóta is képvisel. Célunk, hogy eredményes és összetartó csapatokat, valamint kiemelkedő munkahelyeket segítünk teremteni a játékosság és tanulás eszközeivel.

A második csúcspontot a koronavírus időszaka jelentette. 2020 mindannyiunknak nehéz időszak volt, amikor a képzés-fejlesztési szolgáltatások és a csapatépítő rendezvények is befagytak. Tavasztól őszig nem dolgoztunk ügyfelekkel, csak befelé irányulóan. Nagyon hálás vagyok a csapatunknak, hogy a nehéz időszakban is velünk tartottak, és a közösségünk csodálatos összetartásának és újításainak köszönhetően 2020 végére sikeresen átálltunk online szolgáltatásokra, amelynek köszönhetően decemberben minden addigi csúcsunkat megdöntöttük, és az ország egyik első számú csapatépítő szolgáltatásokat is kínáló vállalkozásává váltunk.

A harmadik csúcs pedig jelenleg is tart. 2021 végén és 2022 elején olyan új csapattagok csatlakoztak hozzánk, akiknek köszönhetően új távlatokat tudtunk megcélozni és folyamatosan megújulni. A képzés-fejlesztés, szervezetfejlesztési Consulting üzletágunk nagyszerű projektben támogatja az ügyfeleinket, a csapatépítő Games üzletágunk pedig olyan egyedi megoldásokat is szállít, amelyek egyedülállóak a magyar piacon. Emellett a nemzetközi piacra is kiléptünk, kulturális projektek is támogatunk, sőt, a fiatal generáció közösségi értékeit is igyekszünk fejleszteni különleges élményeken keresztül. Ezek az eredmények nem valósulhattak volna meg azok nélkül az emberek nélkül, akik idejüket, energiájukat a közös célunknak szentelik.

Milyen távra tervez?

– Hiszek abban, hogy tervezni több időtávra érdemes. Mindig lebeg a szemem előtt egy rövid-, közép és hosszútávú cél. Rövid távon az idei év végéig tekintek, célom, hogy olyan stabil lábat növesszünk a piacon, ami kiegyensúlyozott és tervezhető projekteket, megbízásokat biztosít a csapatunk tagjainak. Emellett pedig célunk, hogy a megkezdett külföldi térnyerést magasabb fokozatra kapcsoljuk. Középtávon valójában kevésbé tervezek, mint inkább célok és koncepciók lebegnek a szemem előtt. A működésünk egyik fontos jellegzetessége az emberi kapcsolatok kialakítása és megerősítése munkahelyi környezetben. Kifejezetten interperszonális tehát, amit csinálunk, hatalmas ereje van a személyiségeknek és a jelenlétnek. Nem mehetünk el azonban amellett sem, hogy a digitalizáció erős igény, és a közösségek építése, ápolása lassan elképzelhetetlen az online tér által nyújtott lehetőségek nélkül. Ezeket az utakat keressük a csapatommal: hogyan tudjuk azt a hatást, amit élőben, személyesen elérünk, a digitális térbe is átültetni. Hosszú távon pedig a tervek a misszió szintjén jelennek meg. Szeretném, ha az [eureka] kollektívája és energiája minél több munkahelyre eljutna, és olyan tudásmegosztási központtá válnánk, amelynek küldetése egy üzenet átadása: „dolgozni igenis lehet jó!”

Mi szerepel a szakmai bakancslistáján?

– Nagyon örülök annak, hogy a szakmai bakancslistámon szereplő tételek közül évről-évre csomó mindent lehúzhatok. Ilyen volt, amikor Szopkó Bea kollégámmal együtt 2022-ben elindítottuk a Képzés-Fejlesztési Körképet, az ország első átfogó versenypiaci learning & development felmérését, amelyet végül a HVG is szemlézett. De ilyen volt az is, amikor az ország legforróbb startup-jának, a Bitrise 180 vegyes nemzetiségű kollégájának szerveztünk 4 napos off-site eseményt Egerszalókon. Fantasztikus volt együtt dolgozni egy sikeres szervezetfejlesztési projekten a Mindclash Games csapatával, akik egy alkotóközösségből Magyarország legsikeresebb társasjáték kiadójává váltak. Nagy büszkeséggel töltött el, hogy a Gallup által 50 éve fejlesztett CliftonStrengths módszertant elsőkként hoztuk be az országba, és tűztük zászlónkra az erősségeken keresztül történő fejlesztés fontosságát. De valójában minden ügyfelünk, minden partnerünk sikeres projektje egy olyan listaelem, amire büszkén tekintek vissza. Szakmai bakancslistámon kiemelt helyet foglal egy olyan tétel, amit sosem fogok valójában lehúzni: egy olyan munkahely, közösség megteremtése az [eureka] által, ahol a csapattagjaink jól és szívesen dolgoznak együtt, értéket teremtve nemcsak az ügyfeleknek, de saját magunknak is.

Kitől tanulta eddig a legtöbbet?

– A legutóbbi vezetőmtől. A saját vállalkozásom építése óta pedig minden kollégámtól. 2015-ben hagytam ott végleg a pénzügyi szférát, egy banki vezetői pozícióból távoztam, hogy az [eureka]-ra koncentráljam a figyelmemet. Előtte viszont megtapasztaltam, milyen egy igazán jó vezető, akire felnézhettem, aki irányt mutatott és odafigyelt rám. Őt örömmel kiemelném név szerint: Dobai Tündétől rengeteget tanultam és kaptam az FHB Bankban, amit vezetőként példaértékűnek tartottam. Érdekérvényesítése és people managament készségei kiemelkedőek voltak. Kollégáimmal együtt megkaptuk tőle azt, amit minden munkavállalónak meg kell tapasztalnia: azt, hogy fontosnak érezze magát, és azt, hogy megbíznak benne. Kollégaimnak azóta is hálás vagyok minden őszinte visszajelzésért, még akkor is, amikor frusztráltak, túlhajszoltak vagy fáradtak voltunk. Ezek az őszinte pillanatok segítenek nekem is abban, hogy közösségként tekintsek az [eureka]-ra, ahol mindenki önmaga lehet, miközben közös célokért dolgozunk.

Mivel motiválja a kollégáit?

– Nem én motiválom őket. Az ügyfeleink, a kihívásaik, a megoldandó helyzetek azok, amik igazán motiválják őket. Én igyekszem kereteket és lehetőségeket teremteni, hogy ezek az inspiratív helyzetek minél többször, minél jobban megtalálják őket. A kollégáim olyan önálló elmék, akik opponálni tudnak, ellentmondani, új ötleteket hozni, sőt, akár engem támogatni. Amit cserébe én pedig igyekszem megadni, az az a szabadság, hogy mindenki önmaga lehet. Ez a sokszínűség juttatott el minket eddig, és visz tovább az utunkon.

Melyik szakmában próbálná ki magát szívesen?

– Magamat is meglepve erre a kérdésre tudok a legkönnyebben válaszolni. Egy Mars-expedíció tagjaként. Nem azért, hogy elszakadjak az emberiségtől, sőt. Inkább a távlatok vonzanak, az új megismerése, annak felfedezése, hogyan működik a minket körülvevő világ, a világegyetem és végezetül mi magunk, mint emberek. Szeretek tehát távolba tekinteni, hogy a közeli dolgokat is észrevehessem.

Hogyan építi üzleti kapcsolatait?

– Többet építem online, és kevesebbet élőben, mint szeretném. Sajnos a zsúfolt és rohanó életünkben egyre kevesebb időnk van arra, hogy teret adjunk annak, amiben én különösképp hiszek: az élő interakciók erejének. Célom, hogy a karrierem és életem úgy alakítsam, hogy minél több lehetőségem legyen arra, hogy az üzleti partnereimmel minél többet találkozzak, lehetőleg kötetlen keretek között is. Nincs helye mindig az üzletnek, előbb meg kell ismerünk az embert, akivel üzletelünk. Amikor a Covid-időszak elején visszaestek a megrendeléseink, hirtelen sok időnk lett. Ezt az időszakot arra használtuk, hogy az üzletfeleinkkel tartottuk a kapcsolatot. Rendszeresen beszéltünk telefonon vagy online, megosztottuk egymással a tapasztalatainkat, érzéseinket. Ez nem a sales-ről szólt, hanem arról, hogy odafigyeljünk azokra, akiknek korábban mi is sokat köszönhettünk. Nem is tudjuk néha elképzelni tehát, mekkora ereje is tud lenni egy „Hogy vagy?” kérdésnek.

Mire sajnálja az idejét?

– Sajnos néha magamra, és ezen tudatosan dolgoznom kell. Szívesen összpontosítom a figyelmemet az előttem álló feladatokra, projektekre, könnyen merülök el a teendők és kihívások kusza hálójában. Úgy tudnak elfolyni napok, hetek, hónapok, hogy közben keveset foglalkozom a saját valódi és fontos szükségleteimmel. Erre nem vagyok büszke, és nem is tekintem erénynek, ha valaki túl sokat dolgozik, túlhajtja magát. Egyszer ez vámot fog szedni, és azt a közösségünk (a családomról nem is beszélve) megérzi. Köszönöm ezért a kollégáimnak és a környezetemnek, hogy időnként emlékeztetnek arra, hogy magamra is figyeljek – hiszen, ha én nem vagyok jól, az [eureka] sincsen jól.

Mivel lehet felbosszantani?

– Nagyon türelmes ember vagyok, aki a konfliktushelyzeteket igyekszik elkerülni, cserébe meglehetősen józanul és tisztán látom a körülöttem lévő eseményeket, jelenségeket. Kevés dolog tud felbosszantani, ezek közül talán leginkább a rugalmatlanság, annak a figyelemnek a hiánya, amely kizárja az alternatív nézőpontokat. Nem hiszek mindenek felett álló igazságokban, hiszek viszont a sokszínűség erejében, a gondolatok változatosságában, a nézőpontok ütköztetésében. A szűklátókörűség ezért szerintem nem jellemvonás, hanem döntés, ezt pedig nehezen dolgozom fel.

Milyen önkéntes munkát vállalna?

– Jelenleg sajnos kevés időt áldozok erre, de szívesen közreműködöm minden olyan kezdeményezésben, amely a közösségépítést állítja középpontba. Kiemelten fontosnak gondolom a fiatal generáció közösségi érzésének fejlesztését. Emellett szívesen állok a szociális kihívások megoldása mellé, civil tagként sokáig aktív résztvevője voltam a Budapest Bike Maffiának, akik modern és urbánus eszközökkel közelítenek a hajléktalanság és az előítéletesség problémájához.

Mire nem sajnálja a pénzt?

– Erős érdeklődésem van a technológia vívmányai iránt, így erre szívesen áldozok – legyen szó akár munkáról, akár a kikapcsolódásról. Szívesen töltöm szabadidőmet ezek tanulmányozásával, és sokszor nehezen állom meg, hogy ezeket beszerezzem, lehet ez számítástechnika, telekommunikáció vagy akár szórakoztató technika. A másik hobbim, amire szívesen költök, a játék. A játék számomra a másokkal való kapcsolatteremtés kötetlen és szórakoztató eszköze. A jó társasjátékok bármilyen közegben ideális jégtörők lehetnek, amelyek segítik az oldódást, a kommunikációt, a közös érdeklődés felfedezését és a közösségi élmény teljessé tételét. Ne feledjük: a játék ellentéte nem a munka, hanem a depresszió.

Mi tudja a legjobban kikapcsolni?

– Erre az előző kérdésnél válaszoltam.

(Fotók: [eureka] Consulting & Games)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a magyarok európai összehasonlításban is tudatosan kötnek lakásbiztosítást, akadnak fontos apróságok a szerződésekben, amelyeket kifelejtenek. A kisebb, de baj esetén drága hibákra a hazai árvizek során keletkezett károk még jobban ráirányították a figyelmet. Árvízre továbbra sem, vagy csak szigorú kikötések mentén lehet biztosítást találni, viszont más természeti katasztrófák kapcsán nagyot menthet egy jó szerződés – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor ebben az epizódban tisztázza a természeti katasztrófákból eredő károk közötti fontos különbségeket és elmondja, mit nem kellene kifelejteni a szerződésekből, hogy nagyobb biztonságban tudjuk ingó és ingatlan vagyonunkat.
Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS