Az AI sötét oldala – Ki állítja meg a deepfake terjedését?

2025. 04. 29., 17:25

Az online térben egyre nagyobb problémát jelent a deepfake, vagyis a mesterséges intelligencia által generált hamis képek, videók és hangfelvételek rohamos terjedése. A technológia fejlődésével egyre nehezebb megkülönböztetni a valódi és a mesterséges tartalmakat, ami aláássa az online információk iránti bizalmat. A Deloitte TMT Predictions 2025 tanulmánya szerint ennek a jelenségnek a visszaszorítása költséges és összetett feladat, amelyben a technológiai vállalatoknak, a tartalomgyártóknak, a hirdetőknek és a felhasználóknak egyaránt szerepet kell vállalniuk. A hitelesség megőrzése és a bizalom helyreállítása érdekében minden érintettnek komoly erőforrásokat kell mozgósítania.

A Deloitte „2024 Connected Consumer Study” kutatásában rávilágít a probléma súlyosságára. A válaszadók fele szerint az online tartalmak megbízhatósága romlott az előző évhez képest. A generatív mesterséges intelligenciát ismerő vagy használó emberek kétharmada attól tart, hogy ezeket a technológiákat manipulációra és megtévesztésre használják. Többen arról számoltak be, hogy egyre nehezebb felismerni, mely tartalmak származnak valódi emberektől, és melyeket hozott létre mesterséges intelligencia. A megkérdezettek többsége szerint az AI által generált fotók, videók és hanganyagok egyértelmű megjelölése elengedhetetlen, de önmagában ez nem elég a probléma megoldásához.

A deepfake elleni küzdelem ára

A hamis tartalmak felismerésére és kiszűrésére irányuló erőfeszítések egyre nagyobb összegeket emésztenek fel. Szakértői becslések szerint a nagy technológiai és közösségimédia-platformok 2023-ban 5,5 milliárd dollárt fordítottak a deepfake-ek kiszűrésére, és ez az összeg 2026-ra várhatóan eléri a 15,7 milliárd dollárt. Az ilyen jellegű költségek nemcsak a vállalatokat érintik, hanem a fogyasztóknak, a hirdetőknek és a tartalomkészítőknek is áldozatokat kell hozniuk, ha meg akarják előzni a hamisítók lépéseit.

A védekezés egyik kulcsfontosságú eszköze a mesterséges intelligencia által generált tartalmak felismerése. A technológiai cégek mélytanulási algoritmusokat és gépi látáson alapuló megoldásokat fejlesztenek annak érdekében, hogy azonosítani tudják a digitális manipuláció nyomait. Az apró részletek, például a nem természetes ajakmozgás, a hangszín ingadozása vagy a fényvisszaverődés mintázatai árulkodó jelek lehetnek. Az ilyen technológiák azonban nem tökéletesek, hiszen a deepfake fejlesztői folyamatosan új módszereket találnak ki arra, hogy kijátsszák a szűrőket.

A kihívás az, hogy a ma használatos deepfake-felderítő eszközök pontossága legfeljebb 90 százalékos, a csalók pedig könnyen hozzáférhetnek azokhoz az AI-modellekhez, amelyek segítségével, egyre kifinomultabb módszerekkel kikerülhetik vagy egyszerűen túlterhelhetik ezeket a szűrőket” – mondta Gercsák Csilla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

A tartalom eredetének nyomon követése szintén fontos szerepet játszik a hitelesség megőrzésében. Az AI-alapú azonosítás mellett egyre több platform alkalmaz olyan megoldásokat, amelyek a képek és videók életciklusának minden lépését rögzítik. A digitális vízjelek és a titkosított metaadatok lehetőséget adnak arra, hogy a felhasználók ellenőrizhessék egy tartalom forrását, és könnyebben megállapíthassák annak megbízhatóságát. A Deloitte ezért csatlakozott a Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA) kezdeményezéshez, amely egy, a képek és videók szerkesztési előzményeit részletesen dokumentáló szabványt dolgozott ki.

A hitelesség kérdése a digitális térben

A közösségimédia-platformok egy része már vezetett be a hiteles tartalomkészítők és a mesterségesen generált anyagok elkülönítését célzó intézkedéseket. Egyes esetekben a felhasználóknak igazolniuk kell személyazonosságukat hivatalos okmányok bemutatásával, vagy akár egy kisebb díj megfizetésével. Az ilyen megoldások segíthetnek a hamis fiókok és a deepfake-ek terjedésének visszaszorításában, de felvetik azt a kérdést is, hogy a hitelesítés költségeit ki viselje: az alkotók, a hirdetők vagy maguk a felhasználók.

„A valós személyek és AI megkülönböztethetőségének érdekében egyes közösségi médiaplatformok elkezdték bevezetni a tulajdonosok ellenőrzését, amihez szükség lehet a személyazonosságot igazoló okmányok bemutatására, esetleg díjfizetésre. Ami az utóbbit illeti, azt az érintett cégeknek kell felmérniük, hogy fenntartható-e a hitelesítési költségek áthárítása az alkotókra, hirdetőkre vagy a felhasználókra” – mondta dr. Barta Gergő, a Deloitte Magyarország vezető AI menedzsere és szakértője.

A deepfake elleni fellépés nem csupán technológiai kihívás, hanem szabályozási és oktatási kérdés is. Az Egyesült Államok és az Európai Unió már hozott intézkedéseket annak érdekében, hogy visszaszorítsa az AI által generált félrevezető tartalmak terjedését, de a szakértők szerint egy globális szabályozási rendszer lenne a leghatékonyabb megoldás. Emellett a felhasználók oktatása is elengedhetetlen, hiszen a megfelelő tájékozottság segíthet abban, hogy tudatosabban fogyasszák az online tartalmakat.

A digitális bizalom megőrzése minden szereplő érdeke, hiszen a hiteles tartalmak és a megbízható információk jelentik az online tér egyik alapját. A technológiai fejlődés révén egyre hatékonyabb módszerek állnak rendelkezésre a deepfake felismerésére, de a kihívás folyamatos marad, ahogy az AI-modellek egyre kifinomultabbá válnak. A jövőben azok a platformok és vállalatok lehetnek igazán sikeresek, amelyek képesek megteremteni a biztonságos és megbízható digitális környezet feltételeit.

A deepfake elleni küzdelem kihívásairól és lehetőségeiről további részletek a Deloitte elemzésében.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 05. 14., 10:10
Díjmentes számlavezetés, bankkártya mellé több tízezer forintos ajándékot kaphatnak azok a diákok, akik most nyitnak újonnan bankszámlát. A ballagási pénzeket megéri bankszámlán tartani, a fesztiválok is egyre inkább készpénzmentesek ma már – írja a Bank360.hu.
2025. 05. 14., 10:40
Az első negyedévben 4,4 százalékkal csökkent éves szinten az ipari termelés volumene, márciusban – a munkanapok számát figyelembe véve – 5,4 százalékos volt a visszaesés. A KSH közzétette a részletes márciusi adatsort.
2025. 05. 14., 15:05
A NAV egy olyan Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei szervezett elkövetői kör tevékenységét leplezte le, amely fiktív cégeken keresztül próbált meg magánszemélyeket több száz millió forint otthonfelújítási támogatáshoz juttatni. Az összesen 600 millió forintot is meghaladó csalást – még kísérleti fázisban – megakadályozták a pénzügyi nyomozók.
2025-05-14 16:20:00
Az Országgyűlés által elfogadott és a napokban kihirdetett törvénymódosítások nemcsak azt rögzítik, hogy minden településen legyen bankjegykiadó automata, hanem azt is biztosítják, hogy a bankautomatákból egyszerre kivehető maximális összeget ne lehessen 150 ezer forintnál alacsonyabb értékhatárban korlátozni.
2025-05-13 22:25:00
Egyre jellemzőbb, hogy az általános célú, nagy AI-modellekről inkább a kisebb, speciálisan egy-egy feladatra szabott rendszerek felé fordul a céges felhasználók figyelme. Ezt a változást a hatékonyság, a költségoptimalizálás és a gyakorlati alkalmazhatóság iránti igény hajtja.
2025-05-13 17:40:00
Mindhárom ingatlantípus esetében tartja vezető pozícióját Szeged. A település nem csak az adásvételek számában első, de az átlagos négyzetméterár is itt a legmagasabb – derült ki az Otthon Centrum dél-alföldi régiót összegző adataiból. Országos szinten továbbra is itt bonyolítják le a második legtöbb adásvételt.

  Rovathírek: HIPA

Magyarország nem külső szemlélője, hanem aktív szereplője az autóipar világban zajló átalakulásának, a szektor jövője hosszú távon biztosított – mondta Joó István, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója a HIPA május 13-i járműipari konferenciáján.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.
2025. 04. 21., 20:15
epizód: 2025 / 8   |   hossz: 27:33
Bár a dolgozók nem kizárólag a bér miatt állnak tovább a munkahelyükről, kár lenne tagadni, hogy a nem versenyképes fizetés a legfőbb oka annak, ha új állás után néznek. Sinka Judit, a Jobtain Munkaerő-kölcsönző HR vezetője ebben az epizódban elárulja, hogy a felméréseik szerint hazánkban mennyivel nő a bérigény, és hogy van-e realitása a fizetések emelkedésének a 2025-re várható gazdasági körülmények, illetve a várható infláció mellett. A szakértő arra is választ ad, hogy a magasabb béren kívül még milyen módszerekkel lehet megtartani a tehetséges dolgozókat.
Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS