Tovább zuhant a dízelautók iránti kereslet

2020. 03. 26., 13:45

Újabb mélyponton áll a dízelautók népszerűsége: tavaly a forgalomba helyezett új személygépkocsiknak mindössze 20 százaléka működött gázolajjal. A JóAutók.hu keresési statisztikái szerint a potenciális vevőknek is mindössze 21 százaléka keresett dízelmotoros személyautókat, miközben a keresések 56 százaléka benzines, 23 százaléka pedig hibrid vagy teljesen elektromos autókra irányult 2019-ben.

Immár hetedik éve tart a dízelautók visszaszorulásának trendje a hazai autópiacokon. Ez idő alatt a dízelautók aránya a forgalomba helyezett új személyautók körében 46-ról 20 százalékra zuhant, miközben az importált járművek közötti részarányuk 66-ról 46 százalékra csökkent.

A dízelmotorral szemben tapasztalható bizalomvesztés több okra vezethető vissza. Egyrészt az elmúlt évek során a tulajdonosok széles köre szerezhetett negatív tapasztalatot arról, hogy főként az idősebb, gyakran bizonytalan külföldi előélettel rendelkező dízelautóknak jóval magasabb lehet a javítási költsége. Másrészt egyre több nyugati nagyvárosban vezetnek be komoly korlátozásokat a dízelüzemű személyautókkal szemben, ami növeli a bizonytalanságot a járművek jövőbeli használhatóságát illetően.

Emellett az utóbbi években a gázolaj ára gyakran 30-40 forinttal is a benzinár felett mozgott, ami csökkentette a dízelautóknak a kedvezőbb üzemanyag-fogyasztásból származó költségelőnyét is.

„Egyedül a használtautó-import az a szegmens, ahol továbbra is magas, 45 százalékos a dízelautók részaránya – mutat rá Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – Ennek az az elsődleges oka, hogy a nyugat-európai környezetvédelmi intézkedések hatására az idősebb, euro5-nél alacsonyabb besorolású autók a korábbinál akár 15-20 százalékkal olcsóbban érhetők el ezeken a piacokon. Tekintettel arra, hogy emiatt a használtautó-import összetétele jelentősen eltolódik az idősebb, erősen szennyező járművek irányába, szükség van a jelenlegi szabályozás szigorítására, ami elsősorban a korszerűbb, műszaki és környezetvédelmi jellemzőkkel rendelkező használt autók irányába mozdítja el a behozatalt.”

A vásárlók preferenciájának megváltozását jól mutatják a JóAutók.hu keresési statisztikái is. 2019-ben az üzemanyag szerinti személyautó-kereséseknek mindössze 21 százaléka irányult dízelautókra, miközben a benzines keresések aránya 56 százalék volt. A portálon szereplő autóhirdetések nyomán pedig a benzines autókat hirdetők átlagosan csaknem kétszer annyi telefonos érdeklődésre számíthattak, mint dízelautót hirdető társaik.

A dízeltől elpártolók egyre nagyobb része ugyanakkor már nem a benzines, hanem a részben vagy egészben elektromos hajtású járművek irányába mozdul: a keresések 23 százaléka ezt a szegmenset célozza.

Bár a jelenlegi árak még a kapcsolódó támogatások mellett is sok potenciális vásárlót visszatartanak az alternatív hajtású járművektől, azok térnyerése folyamatos: míg 2018-ban 7 700 részben vagy teljesen elektromos új autót adtak el Magyarországon, tavaly ez a szám már meghaladta a 12 100-at, ami a teljes újautó-értékesítés 8 százalékát teszi ki.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 03. 25., 11:15
A hazai ingatlanpiaci drágulás a nyaralókra is hatott, egy év alatt 11,5 százalékkal emelkedtek az átlagos hirdetési négyzetméterárak. A Balaton népszerű települései a budapesti árakkal versenyeznek – derül ki a zenga.hu ingatlankeresési és hirdetési oldal adataiból. De ilyen árak mellett nem éri meg jobban tengerparti nyaralót venni?
2025-03-25 17:10:00
A Közös Agrárpolitika keretében, európai uniós társfinanszírozással megvalósuló, a feldolgozó üzemek fejlesztését segítő pályázati felhívás keretében 94 beruházási projekt összesen 5,1 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásban részesült; ezekkel a döntésekkel a megítélt támogatások összege 12,2 milliárd forint – tájékoztatott az Agrárminisztérium.
2025-03-25 12:10:00
A kapcsolt vállalkozások transzferárainak vizsgálata évek óta kiemelt terület, azonban a NAV az idei évtől kezdve minden eddiginél több erőforrást mozgósít ennek ellenőrzésére. Márciustól új szakértői szervezeti egységek jöttek létre a terület ellenőrzésére, sőt ezek az osztályok fogják végezni a globális minimumadóval összefüggő vizsgálatokat is, amely új elemként jelenik meg a NAV idei ellenőrzési tervében – hívta fel a figyelmet Kiss Tamás, a SALDO Zrt. Tanácsadó üzletágának vezetője.
2025-03-24 19:15:00
Minden korábbinál több, közel 18 millió turista érkezett a hazai szálláshelyekre tavaly, közülük pedig mintegy 9,3 milliónyian magyarországi utazók voltak. A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatai szerint a legmesszebbre a Békés és Nógrád vármegyeiek hajlandók utazni, ha pihenésről van szó. A 4–5 csillagos hoteleket Győr-Moson-Sopron vármegye turistái választották a legnagyobb arányban – tájékoztatott a Visit Hungary.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS