Mikor veszi át a kockás füzet szerepét a PFM?

2021. 11. 02., 12:15

A PFM a fintech világ legkeményebb betűszava. Annyit tesz: personal financial management, azaz személyi pénzügyi menedzsment, tehát a spórolást segítő, a kiadásokat követő, a költési szokások felderítését lehetővé tévő digitális, legtöbbször mobiltelefonos alkalmazás. Az ötlet annyira nem új, hiszen már a nemesi háztartáskönyv vagy a paraszti gazdasági napló is - amibe fel volt jegyezve, hogy egy-egy évben mire költött a nemesi udvar vagy a paraszti gazdaság – hasonló célt szolgált. Emellett benne van, hogy milyen volt a termény, azaz a bevétel, illetve egyéb fontos részletek is. Az ember, amióta nem a "vagy lesz mamut vagy nem" bizonytalanságában él, azóta tervez, ennek leginnovatívabb eszközei a PFM alkalmazások.

A számítástechnika jelentősen megkönnyítette a személyes anyagi helyzet nyomon követését. Nem kellettek hozzá alapvető könyvelési információk, elég volt, ha az ember olyan helyen élt, ahol a helyi bankok egy szabványos formátumban kiadták az utalási információkat. Amikor a magyar piacon is megjelentek az első számítógépek, akkor Amerikában már meg lehetett venni a Quicken nevű – később a Microsoft által felvásárolt – vagyonmenedzsment szoftvert.

Az Európai Unió második pénzforgalmi irányelve (PSD2) hivatott arra, hogy elhozza a PFM-ek és a tudatos pénzkezelés aranykorát. A PSD2 által előírt alkalmazásprogramozási interfészek (azaz API-k) – amelyek lehetővé teszik, hogy különböző netkapcsolattal rendelkező alkalmazások párbeszédet folytassanak egymással – összefésülhetővé tették volna az adatokat. Azaz, ha egy felhasználó rendelkezik például kriptovalutával egy neobanknál, egy megtakarítási számlával és egy folyószámlával két különböző, hagyományos pénzintézetnél, akkor a három bank API-jait használva egy PFM szoftver össze tudja fésülni egy képernyőre, azon a képernyőn pedig a felhasználó megtekintheti a költési szokásait, a megtakarításait, a különböző pénzügyi szolgáltatóktól igénybe vehető hitelkeretet és még egyéb, hasonló információkat.

A jegybank hamarosan ajánlást fog kiadni, hogy milyen megoldásokat és milyen implementációkat kell előállítani a pénzügyi szolgáltatóknak, mellyel elkerülhetővé válik, hogy bankonként le kelljen fejleszteni a PFM-szolgáltatóknak a banki rendszert és a saját rendszerüket összekötő kódokat.

„Jelenleg a PFM nem a valóság, hanem egy ígéret. Ahhoz, hogy valósággá váljon, több mindennek kell teljesülnie. Szükség lesz hozzá pénzügyi tudatosságra, edukációra, és a személyi pénzügyi menedzsment szolgáltatások pénzügyi modelljét is keressük még” – tette hozzá Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője.

(Németh Balázs is részt vett az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatában. A sorozat 340. interjúját IDE KATTINTVA olvashatja el.)

A KBC az első belga bankként 2018-ban adott ki olyan vagyonmenedzsment szoftvert, amely több banknál kezelt számlát tudott összefésülni, hogy egy oldalon adjon átfogó beszámolót az ügyfél pénzügyi helyzetéről.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 10., 10:10
A munkaviszony többféleképpen szűnhet meg. Lehet munkáltatói vagy munkavállalói felmondás, de a felek közös megegyezéssel is dönthetnek a munkakapcsolat végéről. Olyan is lehetséges, hogy felmondás közös megegyezéssel? Vagy itt már valami nem stimmel? – teszi fel (és válaszolja meg) a kérdést dr. Kocsis Ildikó ügyvéd, vitarendezési szakjogász.
2024-10-10 21:50:00
A Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz (RRF) – az EU helyreállítási alapjának, a NextGenerationEU-nak a központi eleme – továbbra is eredményesen működik. A végrehajtása gyorsul, és folyamatos reformokat és beruházásokat ösztönöz a tagállamokban – olvasható az Európai Bizottság közleményében.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS