Megszüntette az eljárást a GVH a HelloPay fizetőterminálok üzemeltetőjével szemben

2023. 09. 22., 18:22

A Gazdasági Versenyhivatal lezárta a vizsgálatot a HelloPay fizetőterminálok üzemeltetőjével szemben, mert a versenyfelügyeleti eljárás megindításakor feltételezett jogsértés nem volt egyértelműen bizonyítható. A céget a GVH korábban két alkalommal is elmarasztalta, aminek hatására a HelloPay módosította a borravaló-választási gyakorlatát.

A nemzeti versenyhatóság 2022. novemberében indított eljárást a HelloPay Zrt. -vel szemben, amely számos fesztivál, rendezvény és vendéglátóhely készpénzmentes fizetési rendszerét biztosítja. A vállalkozás a hatóság gyanúja szerint olyan tisztességtelen gyakorlatot folytatott a terminálok borravaló-választási folyamata során, amellyel nyomásgyakorlással többlet-döntéshozatalra kényszeríthette a fogyasztókat.

Az ügyhöz kapcsolódó előzmény, hogy a GVH 2019 végén elmarasztalta a szolgáltatót az alapbeállításként alkalmazott 10 százalékos borravaló miatt. A versenyhatóság akkor 20 millió forintos bírságot szabott ki a cégre, valamint eltiltotta a jogsértő magatartás folytatásától. 2021 végén a GVH megvizsgálta a tiltó kötelezés teljesülését és arra jutott, hogy – bár a HelloPay Zrt. módosított korábbi rendszerén – a cég továbbra is a fogyasztók döntési folyamatát megzavarva sugallt egy „elvárt” 10 százalékos mértéket. A GVH Versenytanácsa ekkor 6 millió forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra.

Az újabb versenyfelügyeleti eljárás megindításakor – 2022 novemberében – a GVH hangsúlyozta, hogy a vizsgálat nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás újra jogsértést követett el. Az eljárás során a versenyhatóság szakértői – ahogy minden esetben – alaposan és objektíven megvizsgálták a gyanú alapját képező gyakorlatokat a fogyasztók védelme, a tiszta piaci verseny elősegítése, illetve – tekintettel a korábban elkövetett jogsértésekre – a cég és más piaci szereplők jogkövető kereskedelmi gyakorlatának támogatása érdekében.

Mindezek alapján a GVH Versenytanácsa az eljárás során arra a megállapításra jutott, hogy a feltételezett jogsértés egyértelműen nem volt bizonyítható. Az eljáró versenytanács szerint, mivel a terminálon már nincs előre bejelölt, alapértelmezetten beállított borravaló mérték, a fogyasztó sugalmazott opció nélkül eldöntheti a terminál használata során egyetlen lépésben, hogy 0 százalék és 20 százalék között mekkora mértékű borravalót ad. Az eljáró versenytanács szerint továbbá pusztán a borravaló adásra vonatkozó kérdéssel, választási lehetőséggel nem alapozható meg az eljárás megindításakor feltételezett nyomásgyakorlás.

A GVH vizsgálatainak hatására a HelloPay Zrt. módosította a borravaló-választási gyakorlatát, aminek következtében a fogyasztók borravaló adási „szokásai” is merőben megváltoztak a cég termináljain. Míg a korábban alkalmazott 10 százalékos alapbeállítás mellett a többség a 10 százalékos mértéket fizette, nem módosított rajta, a jelenleg is alkalmazott gyakorlatnál sokan nem fizetnek borravalót, a választott mértékek pedig szóródnak.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS