Már lehet nevezni a Zöld Béka díjra

2022. 11. 07., 11:13

A vállalatok ESG (környezetvédelemi, társadalmi és vállalatirányítási) teljesítményét csupán leíró beszámolók helyett egyre inkább az érettebb ESG-jelentések veszik át a helyet. Ezek már számszerű eredményeket, célkitűzéseket tartalmaznak, bemutatva a vállalat klímakockázatainak hatását is. A Deloitte Magyarország idén 22. alkalommal hirdette meg a Zöld Béka díjat.

A fenntarthatóság vitathatatlan fontosságának köszönhetően az utóbbi években világszerte egyre több vállalat indult el egy zöldebb világ felé vezető úton. Az S&P Global jelentése szerint a világ 2000 legnagyobb vállalatának ötöde, azaz mintegy 400 társaság tűzött ki 2050-re karbonsemlegességi célt.

Az ambiciózus célokhoz azonban konkrét akcióknak is társulnia kell, amelyekről a vállalatok éves fenntarthatósági jelentésben számolnak be, így a vállalatok ESG-teljesítményének pusztán leíró, bemutató jellegű jelentések ma már nem elégítik ki maradéktalanul a befektetői igényeket. Fontos, hogy kövessék a nemzetközi fenntarthatósággal foglalkozó szabványok ajánlásait, számszerűsített eredményeket, célkitűzéseket tartalmaznak, valamint érdemes ismertetniük a vállalat klímakockázatait és azok potenciális hatását is.

A Deloitte Magyarország által 2000-ben alapított Zöld Béka díj célja, hogy elismerje a fenntartható teljesítményüket bemutató jelentéseket kiemelkedően elkészítő hazai szervezeteket, két kategóriában. A független, szakmai zsűri előre meghatározott kritérium- és pontrendszer alapján idén is díjazza a beérkező pályázatok közül a Legjobb Fenntarthatósági Jelentést és a Legjobb Első Jelentést. Az idei díjra már elindult a nevezés.

„A Zöld Béka díjnak nagy szerepe van a piaci szereplők életében is, hiszen az ESG aspektusok bemutatása ma már nemcsak vevői elvárás vagy versenyelőny, de sok esetben előírás is. A Deloitte pályázatán győztes vállalatok pedig utat mutatnak a piac többi szereplőinek" – mondta Márta Irén, a BCSDH alelnöke.

„Tapasztalatom szerint az utóbbi években erősödik az a tendencia, hogy az első jelentők is egyre magasabb színvonalú jelentéseket készítenek, ezzel együtt pedig az auditált jelentések száma is nő, ami szintén örömteli fejlődés. Bízom benne, hogy a jövőben ezek a fejlődési tendenciák még erősebbek lesznek, mert ez azt is jelenti, hogy a vállalatok megértették, hogy a jelentés a cég saját kollégáinak elköteleződését is erősíti és segíti a fenntarthatóság mélyebb, jobb megértését is” – tette hozzá.

A különdíjat a Sole-Mizo Zrt. nyerte tavaly

A 2021-es megmérettetésen a Mizo is indult, a vállalat első fenntarthatósági jelentésével. Mivel már az előzetes munkaanyagokra is pozitív visszajelzéseket kaptak szakértőktől, így a Deloitte Zöld Béka díjra is neveztek, mert kíváncsiak voltak, mi a véleménye a jelentésről egy külső szakértői csapatnak, illetve hogy más cégekhez viszonyítva hogyan is teljesítettek.

„A díj pozitív visszaigazolás arra, hogy jó munkát végeztünk és helyes az út, amin elindultunk. A jelentés elkészítése komoly erőfeszítéseket igényelt, mert egy nagyon sokoldalú és sokrétű témáról van szó, de nyitottan álltunk a kihíváshoz, hiszen mindannyian tudjuk, mennyire fontos területről van szó. A kezdeti nehézségek ellenére már a kidolgozás folyamán is, a díj elnyerését követően pedig még több pozitív visszajelzést kaptunk kollégáinktól, fogyasztóinktól és partnereinktől egyaránt, ami nagyon sok plusz energiát és motivációt adott csapatunknak, a lendületünk pedig azóta is tart” – mondta Gerbrant Redmer de Boer, a Sole-Mizo Zrt. igazgatóságának tagja.

A Mizo számos célt kitűzött díjnyertes első jelentésében, melyeket 2025-ig szeretne teljesíteni. Ezek között egyaránt szerepelnek környezetvédelmi teljesítménnyel, termékekkel, beszállítókkal, a fogyasztókkal és munkavállalóikkal kapcsolatos célkitűzések is. A társaság azt is vállalta, hogy stratégiáját és a jelentését kétévente felülvizsgálja és frissíti annak érdekében, hogy végig a helyes úton maradjanak.

Greenwishingből greenwashing – új szempont a díj kritériumrendszerében

A fenntarthatósági jelentések átláthatóságot biztosítanak az adott vállalat társadalmi és környezeti hatásáról, valamint arról, hogy hogyan halad az adott vállalat a fenntarthatóság útján. A Deloitte fenntarthatósági szakértői szerint kiemelt figyelmet kell fordítani a vállalatok ESG-jelentéseiben található állítások megalapozottságára, hiszen az ott olvasottak hatására befektetői és munkavállalói, de akár fogyasztói döntések is születhetnek. Éppen ezért, az eddigi évektől eltérően a megalapozottság új elemként kerül a díj kritériumrendszerébe.

A beérkezett fenntarthatósági jelentések elbírásánál tehát az is fontos szempont lesz, hogy az adott jelentésben foglaltak a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) zöld marketing ajánlásainak megfelelően igazolhatóak, alátámaszthatóak.

„A Deloitte Zöld Béka Díj meghirdetésével a mi célunk már 22. alkalommal az, hogy díjazzuk a kiemelkedő fenntarthatósági jelentéseket készítő, tudatos vállalatokat. Az utóbbi időszakban folyamatosan fejlődtek az elvárások a vállalatok fenntarthatósági teljesítményének kommunikálása terén, ezért úgy döntöttünk, hogy a pályázat kritériumrendszerét is frissítjük. A döntést az is alátámasztja, hogy egyre gyakrabban olvashatunk a vállalatokat ért zöldremosó (greenwashing) vádakról. A greenwashing kifejezés mellett találkozhatunk a „greenwishing-el” is, ami azt a tényt tükrözi, hogy a jó szándék ellenére a vállalat nem minden intézkedésének van hatása az éghajlatváltozás elleni küzdelemben. Amennyiben a szervezet nem ismeri fel, hogy az általuk indított zöld akció nem kivitelezhető, nincs érdemi hatása, de mégis kommunikál róla, vagy általános jogszabályi kötelezettség teljesítését állít be eredményként, akkor zöldremosásról, az olvasók megtévesztéséről beszélünk” – mondta Szücs Réka, a Deloitte Fenntarthatósági és klímaváltozási tanácsadásának üzletágvezetője.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS