Már idén milliárdos üzletté nőheti ki magát a női élsport

Már idén milliárdos üzletté nőheti ki magát a női élsport
2024. 04. 26., 18:10

A női élsportból származó bevételek 2024-ben léphetik át előszőr az 1 milliárd dolláros határt. A TMT Predictions 2024 kutatása szerint a piac teljes bevétele elérheti az 1,28 milliárd dollárt, amely így 300 százalékkal haladja meg a 2021-es prognózis értéket.

A szurkolók, a műsorszolgáltatók és a kereskedelmi partnerek érdeklődése a női élsport bevételeinek gyors növekedéséhez vezet. A Deloitte előrejelzése szerint 2024-ben a női élsportba irányuló teljes összeg 55 százalékát, mintegy 696 millió dollárt a kereskedelmi bevételek tesznek ki, ezt követik 27 százalékos részarányú, összesen 340 millió dollárt kitevő televíziós és a 240 millió dolláros meccsnapi bevételek, amelyek a teljes összeg 18 százalékát jelentik.

A korábbihoz mért meredek emelkedés elsősorban a kereskedelmi bevételek erőteljes növekedésének köszönhető, ezt követik a közvetítésből származó és a meccsnapi bevételek. Az előrejelzések szerint a legnagyobb földrajzi piacok Észak-Amerika (670 millió USD, 52 százalék) és Európa (181 millió USD, 14 százalék), míg a két legértékesebb sportág a labdarúgás (555 millió USD, 43 százalék) és a kosárlabda (354 millió USD, 28 százalék) lesz.

„Az egymilliárd dolláros bevételi határ átlépése várhatóan jelentős lesz, különösen az elmúlt években élsport terén tapasztalható gazdasági nehézségekre való tekintettel. Arra számítunk, hogy a csapatok és ligák értéke tovább növekszik, illetve több klub értéke is várhatóan meghaladja a 100 millió dollárt 2024-ben, mindez jól jelzi a női élsportban rejlő potenciált és az azt hajtó lendületet. A befektetők számára csábító lehet a lehetőség, hogy más élsportokhoz képest szerényebb összegért be tudnak szállni egy ilyen növekvő ágazatba” – mondta Fazekas István, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának tanácsadója.

Az új és a már meglévő befektetői körök finanszírozása a női élsportok fokozottabb professzionalizálódását és kereskedelmi hasznosítását eredményezi majd, ami látványosabb játékhoz, megnövekedett nézői érdeklődéshez, és így potenciálisan magasabb befektetési hozamhoz vezethet.

A női élsportra pozitív fényt vetett a 2023-as, több mint 570 millió dollár bevételt hozó FIFA Női Világbajnokság sokrétű sikere. Az ehhez hasonló globális versenyek, mint az amerikai női professzionális golfszövetség (Ladies Professional Golf Association, LPGA) turnéja és a Női Tenisz Szövetség (Women's Tennis Association, WTA) turnéja várhatóan 425 millió USD (33 százalék) értékkel járulnak hozzá az előrejelzett összértékhez.

„A női és a férfi élsport három fő bevételi kategóriája (meccsnap, közvetítés és kereskedelmi bevételek) megegyezik, de a Deloitte elemzése szerint a női sport fejlődésének jelenlegi szakaszában a kereskedelmi bevételek jelentik a legnagyobb bevételi forrást, míg a férfiaknál a bevételek elsődlegesen a közvetítési jogok értékesítéséből származnak. A kereskedelmi bevételek közé tartoznak a klubszponzorációs és partnerségi megállapodások, a központi szponzorációs bevételek, a kiskereskedelmi és a merchandising-értékesítés, a licencelés, valamint minden egyéb, nem a játéknapra vagy közvetítésre vonatkozó bevétel” – mondta Zaránd Miklós, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának partnere.

A szponzoráció értéke a női élsportban 2024-ben valószínűleg gyorsan emelkedhet. Egy tanulmány szerint egy vállalati szponzor által a női sportban elköltött minden egyes dollár több mint hét dollár ügyfélértéket generál az adott szervezet számára. Az amerikai női professzionális golfszövetség egyes szponzorai akár 400 százalékos médiaérték-megtérülésről számoltak be befektetésük kapcsán. 2019. és 2023. között az LPGA megduplázta a szponzori listáján szereplő aktív márkák számát, és a szponzorok száma 2023 júniusában először lépte át az 1000-et.

A TMT Predictions kutatás alapján a 2027-es FIFA Női Világbajnokság szponzorációs bevételei felülmúlhatják a 2023-as 300 millió dollárt, ami döntően annak köszönhető, hogy a FIFA és a globális márkák kimondottan a női labdarúgásnak szentelt szponzorációs stratégiákat alkalmaznak, az új kereskedelmi partnerek pedig ki fogják használni ezeket a lehetőségeket. Az új megközelítés már az előző világbajnokságon is megmutatkozott, ahol a FIFA új kereskedelmi partnerségi struktúrájában a márkák kifejezetten a női labdarúgásra vonatkozó szponzori megállapodásokat tudtak kötni. Ezzel a FIFA 30 partnert szerzett a tornára, ami 150százalék-os növekedést jelentett a 2019-es szponzori kiadásokhoz képest.

„A női sportszervezetek és sportolók szponzorait gyakran vonzza az a lehetőség, hogy márkájukat az „empowerment”, és a nemek közötti egyenlőség témáival kapcsolhatják össze: adatok támasztják alá, hogy a fogyasztók 29százalék-a kedvezőbben vélekedik azokról a vállalatokról vagy márkákról, amelyek női sportot támogatnak, ez 12százalék-kal magasabb, mint a férfi sportot támogató kampányok esetében” – mondta Gercsák Csilla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

Összességében elmondható, hogy a sportszponzorációs kiadások egyre inkább a női sportok felé tolódnak el, ezt támasztja alá az is, hogy a versenyszponzorációs bevételek meredek emelkedésére lehet számítani, továbbá növekednek a női sportolók szponzorációs bevételei is, így a női sportolók évente akár több millió dollárt kereshetnek.

Az előrejelzések szerint 2024-ben a női élsport második számú bevételi forrása a közvetítési bevételek lesznek, miközben a női élsportok a legnagyobb stadionokba költöznek, egyre több főműsoridős sávot kapnak, és így könnyebben elérhetők lesznek mind az alkalmi nézők, mind az elkötelezett rajongók számára.

A Deloitte teljes tanulmánya a női élsport jövőjéről ITT érhető el.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS