Krisán László a 2019. évi Business Days konferencián tartott előadást.
Az EuroCommerce szervezet tevékenységének és törekvéseinek bemutatásával kezdett, hiszen ez a legfontosabb európai szervezet, amely a kis- és nagykereskedelem ágazatát képviseli több mint 25 éve. Magyar tagjai az OKSZ és a VOSZ. A szervezet küldetése és célkitűzése a becsületesség és versenyképesség képviselete és megvalósítása, a fenntartható kis- és nagykereskedelem előmozdítása, támogatása.
Az Európai Unió kereskedelmi ágazatára jellemző, hogy négy vállalatból egy a kis- és nagykereskedelmi ágazatban tevékenykedik, ez 5,4 millió vállalkozást jelent. Ez az ágazat adja az EU GDP-jének 10 százalékát, 7 munkahelyből 1-et teremt, azaz 29,4 millió európai számára változatos karriert biztosít, közülük sokan fiatalok. Magyarországon a kereskedelem a legnagyobb GDP-, áfa- és adótermelő, valamint a nemzetgazdaság legtöbb munkavállalót foglalkoztató ágazata. A kereskedelemben dolgozók száma meghaladja a félmilliót, és 2013 óta stabilan a szektor adja a GDP 10%-át. Az ágazat kiskereskedelmi forgalma 2018-ban meghaladta a 11 ezer milliárd forintot.
Világszerte egyre fontosabb a kiskereskedelemben a közelség. A világ vásárlóinak nézete szerint minél kisebb és egyszerűbb, annál jobb. Megváltoztak a vásárlói szokások. A kényelem és az ösztönösség kapott nagy szerepet. A digitalizálódás teljesen új szintre emeli az egyszerűséget és a kényelmet. Hiszen semmi sem előnyösebb, mint egy bolt a zsebben vagy a táskában. Sokan áttértek a korábbi heti nagy bevásárlásról a másnaponkéntira, vagy, hogy akár naponta menjenek boltba.
A végtelen folyosóktól az egynapos kézbesítéstől a súrlódásmentes pénztárig, vagyis a vásárlás lezárásig az egykor élvonalbeli trendek váltak az új szabványokká, amelyek középpontjában az ügyfelek elvárásainak akadályok nélküli teljesítése áll. Kényelem mindenben. Ebben a változásban, ezen alapelv mentén határolódnak el lassan a kényelmi boltok (c-stores). Kifinomultabb vásárlási élményt várnak el a potenciális vásárlók és a kereskedőknek ehhez kell alkalmazkodniuk. Az igazi kényelemnek nemcsak gyorsnak és egyszerűnek, hanem holisztikusabbnak és a modern életmódot reprezentálónak kell lennie.
A forgalom és a profit folyamatos áramlása érdekében elengedhetetlen annak ismerete, hogy a kényelmi boltok fogyasztói mit akarnak, és mire van szükségük. Azok az üzlettulajdonosok, akik a nap kezdeti vagy egyetlen megállására vonzzák az ügyfeleket üzletükbe, nagy eséllyel a legnagyobb hozamot érik el.
A kényelmi boltok fő működési elvei:
A megfelelő fogyóeszközök készletezése lényeges, a kényelmi boltok három legfontosabb árucikke a papírtermékek, tejtermékek és tisztítószerek. További kényelmet szolgáló vonzó produktumok lehetnek: a medicinák, elemek, kisállat-eledel, gyermekgondozási cikkek.
A négy kulcsbefolyásoló tényező:
Hogy ágazatunkat fenntarthatóan versenyképessé tegyük, világosan meg kell mondanunk, mit akarunk az EU-tól és a nemzeti kormánytól. Az EU-nak a tisztességes, versenyképes és fenntartható kis- és nagykereskedelmet kell támogatnia a következőkön keresztül:
Mindezek előmozdítása, támogatása érdekében dolgozik az EuroCommerce és ér el hónapról hónapra eredményeket az Európai Bizottságnál és a Tanácsnál – zárta gondolatait Krisán László, aki az EuroCommerce boardjának is tagja.
Aki egyszer már evett rendes mustárt, az bizony utána fanyalogni fog a semmilyen ízű bolti változatokra. Itt az idő, hogy elkészítsük a saját mustárunkat. Rém egyszerű.
Az eredetivel megegyező méretű modellen tesztelték az új blokkok alaplemezének betonozásánál alkalmazott eljárást.