Krisán László: a „kényelemé” a jövő

2019. 10. 02., 15:15

Krisán László a 2019. évi Business Days konferencián tartott előadást.

Az EuroCommerce szervezet tevékenységének és törekvéseinek bemutatásával kezdett, hiszen ez a legfontosabb európai szervezet, amely a kis- és nagykereskedelem ágazatát képviseli több mint 25 éve. Magyar tagjai az OKSZ és a VOSZ. A szervezet küldetése és célkitűzése a becsületesség és versenyképesség képviselete és megvalósítása, a fenntartható kis- és nagykereskedelem előmozdítása, támogatása. 

Az Európai Unió kereskedelmi ágazatára jellemző, hogy négy vállalatból egy a kis- és nagykereskedelmi ágazatban tevékenykedik, ez 5,4 millió vállalkozást jelent. Ez az ágazat adja az EU GDP-jének 10 százalékát, 7 munkahelyből 1-et teremt, azaz 29,4 millió európai számára változatos karriert biztosít, közülük sokan fiatalok. Magyarországon a kereskedelem a legnagyobb GDP-, áfa- és adótermelő, valamint a nemzetgazdaság legtöbb munkavállalót foglalkoztató ágazata. A kereskedelemben dolgozók száma meghaladja a félmilliót, és 2013 óta stabilan a szektor adja a GDP 10%-át. Az ágazat kiskereskedelmi forgalma 2018-ban meghaladta a 11 ezer milliárd forintot.

Világszerte egyre fontosabb a kiskereskedelemben a közelség. A világ vásárlóinak nézete szerint minél kisebb és egyszerűbb, annál jobb. Megváltoztak a vásárlói szokások. A kényelem és az ösztönösség kapott nagy szerepet. A digitalizálódás teljesen új szintre emeli az egyszerűséget és a kényelmet. Hiszen semmi sem előnyösebb, mint egy bolt a zsebben vagy a táskában. Sokan áttértek a korábbi heti nagy bevásárlásról a másnaponkéntira, vagy, hogy akár naponta menjenek boltba.

A végtelen folyosóktól az egynapos kézbesítéstől a súrlódásmentes pénztárig, vagyis a vásárlás lezárásig az egykor élvonalbeli trendek váltak az új szabványokká, amelyek középpontjában az ügyfelek elvárásainak akadályok nélküli teljesítése áll. Kényelem mindenben. Ebben a változásban, ezen alapelv mentén határolódnak el lassan a kényelmi boltok (c-stores). Kifinomultabb vásárlási élményt várnak el a potenciális vásárlók és a kereskedőknek ehhez kell alkalmazkodniuk. Az igazi kényelemnek nemcsak gyorsnak és egyszerűnek, hanem holisztikusabbnak és a modern életmódot reprezentálónak kell lennie.

A forgalom és a profit folyamatos áramlása érdekében elengedhetetlen annak ismerete, hogy a kényelmi boltok fogyasztói mit akarnak, és mire van szükségük. Azok az üzlettulajdonosok, akik a nap kezdeti vagy egyetlen megállására vonzzák az ügyfeleket üzletükbe, nagy eséllyel a legnagyobb hozamot érik el.   

A kényelmi boltok fő működési elvei:

  1. A fogyasztók csalogatásakor különösen fontossá válnak azok az árucikkek, amelyekből kevésre van szükség. Akár sürgősségi eset miatt, akár csak egy késő esti látogatás részeként történik, ezek a vásárlások a kisbolt egyedi előnyeit képviselik.
  2. A papírtermékek bizonyulnak a kényelmi boltok legértékesebb elemeinek. Hajlamosak vagyunk elfelejteni a papírtermékeket, amíg hirtelen szükségünk van rájuk.
  3. A fogyasztók a kedvenc, megszokott márkáikat keresik, így hajlamosabbak lesznek ott vásárolni, ahol a minőségi márkák nagyobb választékát találják, amelyek megfelelnek az értéküknek.
  4. És végül az áraknak versenyképeseknek kell lenniük! A fogyasztók megértik azt, hogy a kényelem enyhe haszonkulcs emelkedést von maga után, DE ha az árak ésszerűtlenné válnak, nem haboznak lépni.

A megfelelő fogyóeszközök készletezése lényeges, a kényelmi boltok három legfontosabb árucikke a papírtermékek, tejtermékek és tisztítószerek. További kényelmet szolgáló vonzó produktumok lehetnek: a medicinák, elemek, kisállat-eledel, gyermekgondozási cikkek. 

A négy kulcsbefolyásoló tényező:

  • Életmód
  • Elhelyezkedés
  • Hűség
  • Technológia

Hogy ágazatunkat fenntarthatóan versenyképessé tegyük, világosan meg kell mondanunk, mit akarunk az EU-tól és a nemzeti kormánytól. Az EU-nak a tisztességes, versenyképes és fenntartható kis- és nagykereskedelmet kell támogatnia a következőkön keresztül:

  1. Egy digitális politika, amely egyenlő versenyfeltételeket, szabályokat hoz létre kis- és nagykereskedelem összes formájára és csatornájára, valamint egyszerűsíti a határon átnyúló adózást.
  2. Egy ésszerűen és jogszerűen működő egységesen szabályozott piac, amely a kisvállalkozások számára is egyszerű tájékoztatást és működési engedélyeket biztosít minden országban; elkerüli és eltávolítja a szükségtelen terheket és költségeket a diszkriminatív nemzeti szabályozást
  3. Szabad globális kereskedelmi környezet, amely megnyitja a szolgáltatások piacát kétoldalú és többoldalú megállapodások révén, garantálja a kiszámítható vámszabályokat és a kiegyensúlyozott kereskedelmi védelmi mechanizmusokat.
  4. Kiegyensúlyozott és rugalmas kereskedelmi kapcsolatok támogatása, ösztönözni kell az ellátási lánc valamennyi szereplőjét, hogy biztosítsák a tisztességes kereskedelmet az ellátási láncban (Supply Chain Initiative (SCI). A szereplőknek folyamatos párbeszédre van szükségük a versenyképesség és a hozzáadott érték növelése érdekében.
  5. Fontos haladás és tovább folytatandó feladat: kis- és nagykereskedelem egyedi igényeire fókuszált Munkajogi törvények és társadalmi párbeszéd (ösztönzi a tagállami munkajogi reformokat, foglalkozik a fiatalok munkanélküliségével).
  6. A fenntarthatósággal és a körkörös gazdasággal kapcsolatos irányelvek, amelyek elismerik az ágazat valódi eredményeit a fenntarthatóság és az élelmiszer-pazarlás csökkentése terén, továbbá rugalmasságot biztosítanak az önkéntes kezdeményezések által elért haladás folytatásához.

Mindezek előmozdítása, támogatása érdekében dolgozik az EuroCommerce és ér el hónapról hónapra eredményeket az Európai Bizottságnál és a Tanácsnál – zárta gondolatait Krisán László, aki az EuroCommerce boardjának is tagja.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS