Tudatos döntés volt, hogy a magyar startupokra nem jellemző módon nem Magyarországon, hanem Bécsben indult el a vállalkozásunk – mondta az Üzletemnek Fekete Zoltán, a Swapp társalapítója és operatív igazgatója.
A Swapp havi előfizetéses rendszerben kínál személygépkocsikat futamidő vagy hűségidő nélkül. A vállalatot magyar származású, de eddig elsősorban külföldön dolgozó startupperek indították. Az alapítók saját tőkéjén túl a startup eddig több mint 1 millió eurónyi tőkét vont be, melynek nagyobb része közel-keleti, kisebb része európai angyalbefektetőktől érkezett.
CÉGES/VÁLLALKOZÓI LEGEK sorozatunk 6. cikkében Fekete Zoltán, a Swapp társalapítója és operatív igazgatója válaszolt az Üzletem kérdéseire.
Az előző év LEGNAGYOBB tanulsága:
Járvány idején különösen nagy kihívást jelentett mobilitással kapcsolatos vállalkozást indítani. Az elhúzódó járvány, az újabb és újabb hullámok, illetve az azokhoz kapcsolódó korlátozások és általános gazdasági bizonytalanság jelentősen befolyásolták a Swapp elindulását. Ugyanakkor ez a kényszerhelyzet méginkább megtanított bennünket arra, hogy a rugalmasság, a külső körülményekhez történő gyors igazodás képessége jóval erősebb, ellenállóbb üzleti modellt eredményezhet.
Az idei év LEGNEHEZEBB feladata:
Miközben a kereslet érezhetően nagy a Swapp előfizetéses szolgáltatása iránt, az autóipart alkatrészhiány és a szállítási láncok akadozása sújtja. Idén a legfőbb kihívás, hogy teljesíteni tudjuk a fogyasztói igényeket kínálati oldalról egy olyan időszakban, amikor az autóiparban évtizedek óta nem tapasztalt hiány van.
A jövő év LEGFONTOSABB célkitűzése:
Eddig Bécsben, Budapesten és Dubajban indítottuk el a Swapp szolgáltatását. Vállalatunk iránt nagy az érdeklődés befektető oldalról is. Idei célunk partnerségre lépni a Közel-Kelet egyik legfontosabb unikornisával.
A vállalkozás eddigi LEGNAGYOBB dobása:
A magyar startupokra nem jellemző módon nem Magyarországon, hanem Bécsben indult el először a Swapp. Ez tudatos döntés volt: egy kemény versenypiacon akartuk tesztelni a működési modellünket. Miután ez sikerült, elindultunk Budapesten is. Ám az igazi nagy dobásnak azt tekintjük, hogy piacra léptünk Dubajban. Ez nagyon kevés közép-európai startupnak sikerült eddig.
A vállalkozás életében a LEGDRASZTIKUSABB váltás/változtatás:
Minden kezdő vállalkozás átéli azt, hogy az indulással kapcsolatos kihívásokat, nehézségeket nem minden csapattag bírja lelki erővel és energiával. A fájdalmas személycserék a csapatban, beleértve a korai csapattagokat is, elkerülhetetlenek. De itt is igaznak bizonyult az a közhely, hogy teher alatt nő a pálma: mostanra egy stabil, erős és elkötelezett gárda irányítja a Swappot.
A LEGHATÉKONYABB működéshez szükséges új feladatok:
A Swapp nagyon ígéretesen indult, jelentős a kereslet az autóelőfizetéses szolgáltatásunk iránt. Látszik, hogy van létjogosultsága a Swappnak, mert valóban versenyképes alternatívája tud lenni a lízingnek és a tartós bérletnek. A gyors növekedésünk útjában igazából csak az autóipari helyzet áll. Igazodnunk kell a kialakult átmeneti hiánygazdasághoz.
Az eddigi LEGDRÁGÁBB beruházásuk:
Startupként – nem meglepően – sokat költünk termékfejlesztésre és a termék-piac összhang megtalálására. Ez sok mindent magában foglal: néha az ügyfélélmény javítását, máskor különböző marketing üzenetekkel való kísérletezést vagy éppen gyorsabban betöltődő honlap fejlesztését.
Erre kellene a jövőben a LEGTÖBB pénzt fordítani:
A havidíjas autóelőfizetés teljesen új szolgáltatási kategória. Ennek megfelelően a fogyasztók edukációja komoly befektetést igényel részünkről. Emellett – mint minden startup – mi is sok erőfeszítést fordítunk a márkaépítésre, az online és offline ügyfélélmény folyamatos javítására.
A LEGBOSSZANTÓBB pillanat a vállalkozás történetében:
A tőkebevonás viszontagságai koronavírus idején. Egy világválság idején néha pillanatok alatt elpárolognak a befektetői ígéretek. De szerencsére ezen túl tudtunk lendülni.
A LEGERŐSEBB konkurenst ezzel lehet legyőzni:
Mivel a Swapp egy teljesen új szolgáltatási kategória, így ezen a piacon még nincs versenytársunk. Akik talán a legközelebb állnak hozzánk, azok az operatív lízingcégek. A velük való versenyben a fogyasztók edukációja, a professzionális márkaépítés, a versenyképes árak és természetesen a szolgáltatások minősége vezetnek sikerre.
Ezzel a LEGBONYOLULTABB ma megbirkózni az üzleti életben:
Korábban soha nem látott, már-már szürreálisnak tűnő piaci- és makrogazdasági tényezők okozzák a legnagyobb kihívást: egész országokat és iparágakat érintő lezárások, globális mikrochip hiány, rekord alacsony energiaárak után rekord magas energiaárak, a globális ellátási láncok akadozása.
(Fotók: Swapp)
Elkészült a magyar fejlesztésű, kézzel készült borospohár, amely teljesen új, kifinomult arcát mutatja meg a világ egyik legjobb édes borának, az aszúnak. Megérkezett az ASZÚGLASS!
Lezárultak a Paks II. Atomerőmű résfalazási munkálatai. A terület előkészítése folytatódik, jelenleg a talajszilárdítást végzik az építési területen.