Kiszivárgó adatok, érintéses kártyáról leemelt összegek – ezektől tartanak a magyarok

2020. 05. 25., 16:45

A mobilbanki alkalmazást a magyar internetezők 43 százaléka használja, 31 százalék pedig legalább hetente egyszer belép. A fiatalok körében jóval népszerűbb ez a digitális megoldás, 40 százalékuk lép be erre a felületre hetente – derül ki a K&H e-dukáció információbiztonsági programhoz készült kutatásából. Azonban többen még mindig tartanak az elektronikus bankolástól: tartja magát az az elképzelés, hogy a farzsebekben tárolt érintéses fizetésre alkalmas bankkártyáról a tulajdonos tudta nélkül lehet pénzt leszedni. A megkérdezettek több mint felének a mobiltelefonos fizetéssel is vannak fenntartásai. A K&H a biztonságos online bankolás érdekében indította el a K&H e-dukáció programjának második részét, amelynek segítségével bárki megismerheti többek között a biztonságos digitális fizetési módszereket.

Bár egyre többen fizetnek bankkártyával és viszonylag sokan használják az elektronikus banki megoldásokat, például a mobilbanki alkalmazásokat, fejlődésre még mindig van tér – áll a K&H legfrissebb kutatásában, amely a bank információsbiztonsági programja, a K&H e-dukáció keretében készült, még a koronavírus-járvány magyarországi kitörése előtt.

A fiataloknak szinte kézenfekvő

A bank kutatása szerint a felnőtt internetező magyar lakosság 31 százaléka hetente legalább 1 alkalommal használja a mobilbankos alkalmazást az okostelefonján, a fiatalok – azaz a 18-29 éves korosztály – körében pedig jóval magasabb, 40 százalékos ez az arány, 18 százalékuk pedig hetente 4-5 alkalommal is belép a mobilbankjába.

Vannak azonban, akiknek a mobilbank még nem kézenfekvő megoldás: a megkérdezettek 7 százaléka csak esetenként használja a mobilbankos szolgáltatást, csak akkor, amikor más módon nem tudja elérni az elektronikus felületet. A netezők 8 százalékának ugyan van mobilbankja, de nem használja. A válaszadók 42 százaléka pedig azért nem használja, mert nincs mobilbankja vagy okostelefonja, illetve nem ügyfele valamelyik banknak.

A K&H saját adataiból az látszik, hogy a digitálisan aktív ügyfelek egyre nyitottabbak az online megoldások felé: a bank lakossági ügyfelei 1,4 millió alkalommal léptek be az e-banki felületre a koronavírus járvány kitörése óta március 16. és április 15. között, ami közel 11 százalékos növekedést jelent az egy hónappal korábbi időszakhoz képest. A mobilbank alkalmazást pedig 3,8 millió alkalommal használták. Hatalmasat nőtt a csekkbefizetések száma is: március 16. és április 15. között közel 36 ezerszer fizettek be csekket az ügyfelek az e-bankjukon keresztül, míg a mobilbankon keresztül több, mint 50 ezer csekkbefizetés történt. Előbbi 97 százalékos, utóbbi 96 százalékos növekedést jelent az egy hónappal korábbi időszakhoz képest.

Téves vélekedések

A K&H szakértői szerint mind az e-bank, mind a mobilbank mögött masszív információbiztonsági háttér áll, ráadásul a folyamatos fejlesztések nem csak kényelmesebbé teszik azok használatát, de garantálják a biztonságot is.

„Ennek ellenére vannak, akik tévesen ítélik meg az elektronikus bankolást. A kutatásból is látszik, hogy 71 százalék szerint az érintéses bankkártyákkal a csalók könnyebben vissza tudnak élni. Tartja magát az az a téves elképzelés is, hogy egy zsúfolt helyen, bankkártya-terminállal a kézben le lehet venni pénzt a farzsebekben lévő érintéses fizetésre alkalmas bankkártyákról a tulajdonos tudta nélkül, ezzel a válaszadók 62 százaléka ért egyet. 55 százalék szerint a mobilos fizetés során kiszivárognak az adatok, 59 százalék pedig úgy véli, hogy a bankfiókban történő ügyintézés biztonságosabb, mint az elektronikus bankolás. Ezen a téren egyébként a koronavírus-járvány várhatóan kedvező irányú elmozdulást hozhat, és egyre többen választják a digitális csatornákat, hiszen a K&H-nak jelenleg is már 477 000 digitálisan aktív ügyfele van” – mondta Patonai István, a K&H informatikai vezetője.

Célkeresztben a biztonság

A digitalizáció töretlen fejlődése miatt kulcsfontosságú, hogy mindenki biztonságosan mozogjon az online világban. A K&H ezért folytatja a 2019-ben indult információbiztonsági programját, a K&H e-dukációt.

„A program második részében hasznos tippeket adunk arra, hogyan lehet biztonságosan intézni online a pénzügyeket, milyen intézkedéseket kell a felhasználóknak ehhez megtenniük. Megtudhatják az érdeklődők azt is, hogyan ismerhetik fel a csaló webshopokat, az adathalász kísérleteket, illetve mire kell figyelni, ha fizetős appot tölt le valaki” – tette hozzá a szakember.

A K&H e-dukáció programban bárki játékosan tesztelheti tudását. Egy online elérhető, animációs játékban négy nagyobb témakörben kell bizonyítaniuk a résztvevőknek. A négy témakört négy szoba jeleníti meg, így a mobil, a digitális bizalom, a kártyás vásárlások, illetve az adathalászat és zsarolóvírusok szobákat barangolhatják végig a játékosok. A játék végezetével a felhasználók megtudják, hogy mennyire ismerik az online világ veszélyeit, illetve, milyen területeken kell elmélyíteni a tudásukat. Az oldalhoz tudástár is tartozik, ahol a játékban körüljárt témákról lehet bővebben olvasni.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 16., 14:10
Az Európai Unió Bírósága által 2024. május 16-án meghozott döntés (C-746/22) szerint ellentétes az Unió jogával az a magyar szabály, amely nem engedi meg a külföldi adózóknak az áfa-visszatérítési eljárásokban, hogy irataikat akár a másodfokú (fellebbezési) eljárásban is beadhassák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS