Kiszivárgó adatok, érintéses kártyáról leemelt összegek – ezektől tartanak a magyarok

2020. 05. 25., 16:45

A mobilbanki alkalmazást a magyar internetezők 43 százaléka használja, 31 százalék pedig legalább hetente egyszer belép. A fiatalok körében jóval népszerűbb ez a digitális megoldás, 40 százalékuk lép be erre a felületre hetente – derül ki a K&H e-dukáció információbiztonsági programhoz készült kutatásából. Azonban többen még mindig tartanak az elektronikus bankolástól: tartja magát az az elképzelés, hogy a farzsebekben tárolt érintéses fizetésre alkalmas bankkártyáról a tulajdonos tudta nélkül lehet pénzt leszedni. A megkérdezettek több mint felének a mobiltelefonos fizetéssel is vannak fenntartásai. A K&H a biztonságos online bankolás érdekében indította el a K&H e-dukáció programjának második részét, amelynek segítségével bárki megismerheti többek között a biztonságos digitális fizetési módszereket.

Bár egyre többen fizetnek bankkártyával és viszonylag sokan használják az elektronikus banki megoldásokat, például a mobilbanki alkalmazásokat, fejlődésre még mindig van tér – áll a K&H legfrissebb kutatásában, amely a bank információsbiztonsági programja, a K&H e-dukáció keretében készült, még a koronavírus-járvány magyarországi kitörése előtt.

A fiataloknak szinte kézenfekvő

A bank kutatása szerint a felnőtt internetező magyar lakosság 31 százaléka hetente legalább 1 alkalommal használja a mobilbankos alkalmazást az okostelefonján, a fiatalok – azaz a 18-29 éves korosztály – körében pedig jóval magasabb, 40 százalékos ez az arány, 18 százalékuk pedig hetente 4-5 alkalommal is belép a mobilbankjába.

Vannak azonban, akiknek a mobilbank még nem kézenfekvő megoldás: a megkérdezettek 7 százaléka csak esetenként használja a mobilbankos szolgáltatást, csak akkor, amikor más módon nem tudja elérni az elektronikus felületet. A netezők 8 százalékának ugyan van mobilbankja, de nem használja. A válaszadók 42 százaléka pedig azért nem használja, mert nincs mobilbankja vagy okostelefonja, illetve nem ügyfele valamelyik banknak.

A K&H saját adataiból az látszik, hogy a digitálisan aktív ügyfelek egyre nyitottabbak az online megoldások felé: a bank lakossági ügyfelei 1,4 millió alkalommal léptek be az e-banki felületre a koronavírus járvány kitörése óta március 16. és április 15. között, ami közel 11 százalékos növekedést jelent az egy hónappal korábbi időszakhoz képest. A mobilbank alkalmazást pedig 3,8 millió alkalommal használták. Hatalmasat nőtt a csekkbefizetések száma is: március 16. és április 15. között közel 36 ezerszer fizettek be csekket az ügyfelek az e-bankjukon keresztül, míg a mobilbankon keresztül több, mint 50 ezer csekkbefizetés történt. Előbbi 97 százalékos, utóbbi 96 százalékos növekedést jelent az egy hónappal korábbi időszakhoz képest.

Téves vélekedések

A K&H szakértői szerint mind az e-bank, mind a mobilbank mögött masszív információbiztonsági háttér áll, ráadásul a folyamatos fejlesztések nem csak kényelmesebbé teszik azok használatát, de garantálják a biztonságot is.

„Ennek ellenére vannak, akik tévesen ítélik meg az elektronikus bankolást. A kutatásból is látszik, hogy 71 százalék szerint az érintéses bankkártyákkal a csalók könnyebben vissza tudnak élni. Tartja magát az az a téves elképzelés is, hogy egy zsúfolt helyen, bankkártya-terminállal a kézben le lehet venni pénzt a farzsebekben lévő érintéses fizetésre alkalmas bankkártyákról a tulajdonos tudta nélkül, ezzel a válaszadók 62 százaléka ért egyet. 55 százalék szerint a mobilos fizetés során kiszivárognak az adatok, 59 százalék pedig úgy véli, hogy a bankfiókban történő ügyintézés biztonságosabb, mint az elektronikus bankolás. Ezen a téren egyébként a koronavírus-járvány várhatóan kedvező irányú elmozdulást hozhat, és egyre többen választják a digitális csatornákat, hiszen a K&H-nak jelenleg is már 477 000 digitálisan aktív ügyfele van” – mondta Patonai István, a K&H informatikai vezetője.

Célkeresztben a biztonság

A digitalizáció töretlen fejlődése miatt kulcsfontosságú, hogy mindenki biztonságosan mozogjon az online világban. A K&H ezért folytatja a 2019-ben indult információbiztonsági programját, a K&H e-dukációt.

„A program második részében hasznos tippeket adunk arra, hogyan lehet biztonságosan intézni online a pénzügyeket, milyen intézkedéseket kell a felhasználóknak ehhez megtenniük. Megtudhatják az érdeklődők azt is, hogyan ismerhetik fel a csaló webshopokat, az adathalász kísérleteket, illetve mire kell figyelni, ha fizetős appot tölt le valaki” – tette hozzá a szakember.

A K&H e-dukáció programban bárki játékosan tesztelheti tudását. Egy online elérhető, animációs játékban négy nagyobb témakörben kell bizonyítaniuk a résztvevőknek. A négy témakört négy szoba jeleníti meg, így a mobil, a digitális bizalom, a kártyás vásárlások, illetve az adathalászat és zsarolóvírusok szobákat barangolhatják végig a játékosok. A játék végezetével a felhasználók megtudják, hogy mennyire ismerik az online világ veszélyeit, illetve, milyen területeken kell elmélyíteni a tudásukat. Az oldalhoz tudástár is tartozik, ahol a játékban körüljárt témákról lehet bővebben olvasni.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2022-06-26 10:35:00
Nem vesztik hatályukat 2022. július 1-jével Áfa tv. azon rendelkezései, amelyek jelenleg fordított adózást írnak elő a jogszabályban meghatározott mezőgazdasági és acélipari termékkör értékesítése, valamint az üvegházhatású gáz kibocsátására jogosító forgalomképes vagyoni értékű jog átruházása esetén – hívta fel a figyelmet az adóhivatal.
2022-06-24 18:57:45
Az önkormányzati adóhatóságok nem tettek meg mindent annak érdekében, hogy a rendelkezésükre álló eszközökkel a helyi iparűzési adó bevételeket eredményesen realizálják – állapította meg az Állami Számvevőszék.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 06. 26., 09:15
epizód: 2022 / 7   |   hossz: 21:02
Milyen volt a Hannoveri Technológiai Kiállítás és Vásár a Covid után, de háborús időben? Hol tart az ipar 4.0 napjainkban, melyek a digitalizáció legfontosabb új irányai? Mit jelent a virtuális üzembe helyezés? Hogyan hat az automatizálás a munkaerőpiacra? Hogyan szimulálható a Marsra szállás? Mit jelent Európa egyik legnagyobb ipavállalatának, hogy kivonul az orosz piacról, ahol 1851 óta jelen volt? A kérdésekre Jeránek Tamás, a Siemens Magyarország Zrt. elnök-vezérigazgatója válaszol.
2022. 06. 13., 06:35
epizód: 2022 / 6   |   hossz: 19:01
A kamerás megfigyelés csak „célhoz kötött” lehet, de a célok meghatározásakor is körültekintően kell eljárni – hívja fel a figyelmet dr. Szabó Gergely ügyvéd. A Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda irodavezető partnerét a munkavállalók megfigyelésére, a kamerák elhelyezésére vonatkozó szabályokról, az élőképekre vonatkozó speciális előírásokról és a technika fejlődés nyújtotta lehetőségek jogi korlátairól kérdeztük.
2022. 05. 30., 12:00
epizód: 2022 / 5   |   hossz: 21:41
Mi vár a vendéglátóiparra a Covid-járvány végén és az ukrajnai háború közben? Miként lesznek a konkurensekből partnerek? Miért a 3. év a legkritikusabb az ágazatban? Hogyan lehet visszacsábítani a pályaelhagyókat? Hány főnök tud kiszabadulni a napi rutinból a hetenkénti feladatmegbeszélésre a csapattal? Bánhalmi Kata, a több ezer tagot számláló Piqniq Budapest szakmai szervezet társalapítója válaszol a kérdésekre.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS