K&H: nem most jön el az innovációs boom a családi vállalatoknál

2023. 07. 22., 15:28

Nem kedvez a jelenlegi gazdasági helyzet a családi vállalatok innovációs törekvéseinek, innovációs indexük 2 pontot csökkenve jelenleg 27 ponton áll – derül ki a K&H kutatásának első féléves eredményéből. A vállalatok főként a szoftverek és gépek vásárlását fogják vissza a következő egy évben, innovációs stratégiája pedig a családi cégek töredékének van. A fejlődés azonban elengedhetetlen, az elmúlt évtizedek európai gazdasági növekedésének mintegy kétharmada az innovációnak tulajdonítható. A jó példákra nagy szükség van, a K&H ezért idén is elindította a K&H családi vállalatok kiválósági díjat, amelyre az innováció mellett a sikeres generációváltás, a hosszú távú stratégia és a társadalmi, környezetvédelmi felelősségvállalás kategóriában várják az inspiráló céges gyakorlatokat.

Mérséklődött a családi vállalatok fejlesztési kedve: a cégek eddig megvalósult és a jövőben tervezett innovációs tevékenységét és aktivitását félévente vizsgáló K&H innovációs indexük 2 pontos csökkenést követően jelenleg 27 ponton áll. A változás annak tudható, hogy kevesebb fejlesztést terveznek, valamint az innovációs stratégia egyelőre még nem az erősségük.

Visszafogott tervek

A kutatás alapján az innovációt szolgáló szoftverek és gépek vásárlását is visszafogják most a cégek, 21 százalék helyett 13 százalék tervezi új funkciót vagy feladatot ellátó szoftver vásárlását a következő egy évben, de az olyan gépek vásárlásán is kevesebben gondolkoznak (23 százalék vs. 18 százalék) az előző félévhez képest, amelyekkel új terméket lehet előállítani.

„A visszafogottabb tervek hátterében az állhat, hogy a közelmúlt gazdasági helyzete nem kedvezett a családi cégek innovációs törekvéseinek. Tízből hatan jelezték, hogy negatívan befolyásolta azt, és a közeljövővel kapcsolatban is hasonlóan borúsan vélekednek (54s zázalék)” – emelte ki Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.

A nehezebb gazdasági körülmények szerencsére nem befolyásolják érdemben a termékfejlesztést. A cégek közel negyede (23 százalék) tervez új termékkel vagy szolgáltatással előállni, ráadásul ebben a munkavállalókra is egyre jobban számítanak: 78 százalékról 95 százalékra ugrott azoknak a cégeknek az aránya, akiknél a saját dolgozók is részt vesznek ebben a folyamatban.

Van stratégia, de elvétve

Míg az üzleti és marketing stratégia már megszokott, addig az innovációs stratégiáról ez egyelőre még nem mondható el. Mindössze a családi cégek 5 százaléka rendelkezik írott innovációs stratégiával vagy a vállalati stratégián belül erre vonatkozó résszel, mégis 49százaléka az átlagosnál innovatívabbnak tartja magát.

„Egy tavalyi uniós kutatás alapján (SRIP 2022) az elmúlt évtizedek európai gazdasági növekedésének mintegy kétharmada az innovációnak tulajdonítható. Magyarország a 2022-es jelentés alapján egy helyet javítva a 21. helyen áll, ezzel továbbra is a „Feltörekvő innovátor”-ok csoportjába tartozik. A családi cégeknek nemzetgazdasági súlyukból fakadóan jelentős szerepük van abban, hogy előrébb kerülhessünk ezen a listán. Ehhez jó gyakorlatokra, követendő példákra van szükség. Éppen ezért a K&H családi vállalatok kiválósági díjra innováció kategóriában is jelentkezhetnek a cégek az elmúlt években megvalósult vagy a közeljövőben tervezett fejlesztések bemutatásával” – tette hozzá a szakértő.

A K&H családi vállalatok kiválósági díjra 2023. július 31-ig várják a példaértékű vállalati gyakorlatokat a sikeres generációváltás, innováció, hosszú távú stratégia, valamint társadalmi, környezetvédelmi felelősségvállalás kategóriában. További információk, pályázati kiírás és nevezési lap ide kattintva érhető el.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-06-22 12:30:59
Ahhoz, hogy a nyári sörünk igazán frissítő legyen, a komló adta aromák elengedhetetlenek. Ez a növény azonban nem csak a kedvenc alkoholos italunk fűszere – ennél sokkal izgalmasabb.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 06. 17., 22:50
epizód: 2024 / 12   |   hossz: 24:28
Minden nyári szünetben diákok tízezrei jelennek meg a munkaerőpiacon, hogy pénzt gyűjtsenek és szakmai tapasztalatokat szerezzenek. A 25 év alattiak számára elérhető szja-kedvezmény révén sokan mentesülnek az adófizetés alól, ám a foglalkoztatás jogviszonya eltérő adózási kötelezettségeket róhat rájuk, amiből baj lehet, ha nem figyelnek rá. Horváthné Szabó Beáta, a Moore Hungary adótanácsadó szakértője nemcsak ezeket a szabályokat veszi sorra, de bemutatja az iskolaszövetkezeten keresztüli foglalkoztatás, valamint a külföldön tanuló vagy külföldi diákok hazai munkavégzésének kritériumait is.
A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS