K&H: így működnek majd a cégek a jövőben

2023. 08. 03., 20:45

A hazai cégvezetők azt már tudják, hogy a jövő vállalatának milyennek kell lennie, azt viszont kevésbé, hogy hogyan lehet olyan – ez derült ki a K&H családi vállalatok klub legutóbbi eseményén. A megvalósítás kulcsa a szervezeti struktúra és a vezetői stílus újragondolása. A válságálló cégeknél ugyanis a hierarchia másodlagos, és inkább rugalmasság és önálló csapatmunka jellemzi, a vezetőnek pedig a távolságtartás helyett inspirációt és vonzó jövőképet kell mutatnia a munkavállalóknak.

Az Opten 2022-es adatai szerint mintegy 153 ezer társas családi vállalkozás működik Magyarországon, míg az egyéni vállalkozókat és az egyszemélyes cégeket is ide számítva a családi hátterű vállalkozások száma már a 900 ezret is meghaladja. Közülük 2 ezer családi cég büszkélkedhet milliárdos árbevétellel, így komoly szerepük van a hazai gazdaság teljesítménye szempontjából.

„Kormányzati cél, hogy a német modellhez hasonlóan idehaza is a családi vállalkozások adják a gazdaság gerincét, ami egy rugalmasabb, válságálló és értékvezérelt vállalati szférát eredményezhet. Kihívásokból pedig akadt bőven az elmúlt években. A K&H kutatása szerint azonban a családi cégek túlnyomó többségének (75 százalék) a jelenlegi gazdasági helyzet csak kisebb mértékben befolyásolja a következő egy évi várakozásait, ami ennek a szektornak a stabilitását mutatja. A K&H családi vállalatok kiválósági díj célja ezért elismerni ezeknek a cégeknek az értékteremtő munkáját és a tágabb társadalom figyelmét is felhívni alapvető fontosságukra” – mondta Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.

Új szemlélet kell

A Budapesti Corvinus Egyetem Családi Vállalatok Központja azt vizsgálta, hogyan látják a cégvezetők a jövő szervezetét. A kutatásból kiderül, hogy véleményük szerint az innovatív, hatékony, rugalmas és digitális fogalmak jellemzik leginkább. Azt viszont még nem tudják, hogyan érik el ezt a felépítést. A kutatás rávilágít arra, hogy a nemzetközi piacon is jelenlévő vagy külföldi tulajdonban álló cégek jobban megfelelnek a „jövő szervezete képnek”, mint a kizárólag hazai piacra termelő társaik.

„A szervezet felépítése mellett a vezetői stíluson is van még mit alakítani, mivel egyelőre inkább a feladatokat végrehajtó, távolságtartó megközelítés a jellemző. Ahol azonban jelen vannak a jövőképet mutató, inspiráló vezetők, ott a vállalkozások sikeresebbek és a vezető is inkább élményként éli meg a munkáját” – hívta fel a figyelmet dr. Drótos György, a Budapesti Corvinus Egyetem docense, a Családi Vállalatok Központ vezetője.

A változás már elkezdődött

A vállalkozások mindennapi működése már most óriási változásokon megy keresztül, gondoljunk csak a home offiice vagy a közösségi irodák térnyerésére. Emellett azonban a szervezet felépítésének is muszáj haladnia a korral. A jövőben a vállalatok ugyanis merőben más rendszer alapján fognak működni, mint amit ma ismerünk.

„A cégek többsége jelenleg erősen hierarchikus szervezettel és tekintélyelvű vezetés mellett működik, ami a jövőben kevésbé lesz hatékony. Helyette egy agilis, autonóm, a körülményekhez rugalmasan alkalmazkodó struktúrát kell kialakítani, ahol önálló csapatok dolgoznak. Ez egy folyamat, ami egyrészt nem egyik pillanatról a másikra történik, másrészt a levezénylése nagy kihívás a hazai vállalkozások számára, hiszen ki kell lépni az eddig megszokott komfortzónából. Aki azonban nem lép, nem követi a nemzetközi trendeket, lemaradhat a versenytársakhoz képest. A jövő munkavállalói ugyanis elégedetlenek lesznek a hazai munkahelyekkel, amelyek így hátrányba kerülhetnek a külföldi tulajdonú cégekkel szemben. Ez pedig összességében a pénzügyi eredményességet vagy akár a fennmaradást is veszélyeztetheti” – hívta fel a figyelmet dr. Drótos György.

A K&H családi vállalatok kiválósági díjra a legjobb gyakorlatokat idén négy – innováció, társadalmi és környezetvédelmi felelősségvállalás, sikeres generációváltás, illetve hosszú távú stratégia – kategóriában várják.

A nevezéseket augusztus 10-ig ide kattintva lehet benyújtani.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 16., 14:10
Az Európai Unió Bírósága által 2024. május 16-án meghozott döntés (C-746/22) szerint ellentétes az Unió jogával az a magyar szabály, amely nem engedi meg a külföldi adózóknak az áfa-visszatérítési eljárásokban, hogy irataikat akár a másodfokú (fellebbezési) eljárásban is beadhassák.
2024-05-24 09:10:00
2024 áprilisában a 15–74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 39 ezer fővel, 4 millió 749 ezer főre nőtt; a munkanélküliek száma 217 ezer fő, a munkanélküliségi ráta 4,4 százalék volt – tájékoztatott a statisztikai hivatal

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  Rovathírek: GUSTO

Van egy apró kis bolt a Liliom utcában, ahol a gasztronómia szerelmesei garantáltan elérzékenyülnek. Fekete Antonio szakácskönyvboltja majd’ kétszáz kiadó legjobbját kínálja azoknak, akik nem elégszenek meg a középszerrel.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS