Kalmár Péter: A rugalmas tervezésé lesz a főszerep 2023-ban

Kalmár Péter: A rugalmas tervezésé lesz a főszerep 2023-ban
2023. 03. 07., 13:39

Bár a képzés-fejlesztés területét idén sem a hurráoptimizmus jellemzi, nincs ok a kétségbeesésre; a terület folyamatainak erősödése, struktúráltabbá válása várható. 2022-höz képest a cégek számos új kihívással állnak szemben, ennek megfelelően a képzések és fejlesztések fókusza is máshová kerül – állapítja meg kutatásában az [eureka] Consulting & Games.

Az [eureka] Consulting & Games csapata 2022-ben indította útjára Képzés-Fejlesztési Körkép kutatását, amiben 115 hazai cég terveit és jógyakorlatait összegezték. Idén megismételték a felmérést, hogy lássák, milyen változásokat hoztak az utóbbi időszak kihívásai ezen a területen. Tavalyhoz képest a legnagyobb eltolódás a képzések témaköreiben és a képzések kiszervezési hajlandóságában mutatkozik meg.

A vezetők képzése a legfontosabb

A tavalyi felmérés készítésekor a koronavírus-járvány után lábadozott minden vállalt, s most, alig egy évvel később egy új, talán még turbulensebb gazdasági környezetben igyekszik mindenki talpon maradni és a lehető legtöbbet megtenni kollégáiért és a cégért. Ebben a helyzetben a cégek jóval nagyobb hangsúlyt fektetnek a csapatok eredményes együttműködésére, a változás kezelésének eszközeire, valamint a kulcsemberek fejlesztésére.

A kutatásban résztvevő vállalkozások több mint 71 százaléka esetében a vezetők fejlesztésén van a legnagyobb hangsúly, azonban ezzel egyidőben megfigyelhető, hogy minél nagyobb egy szervezet, annál inkább eltolódik a fókusz az egyéni fejlesztésről a csoportos fejlesztés felé.

Ezek az igények magukkal hozzák a fejlesztések középpontjában álló témák rangsorolásának változását is. A korábbi években sláger témának számító kommunikáció helyét átvette a vezetők képzése, a vezetői készségek fejlesztése – ami a válaszadók kétharmada számára kiemelt fontosságú, valamint a csapaton belüli együttműködés fejlesztésének igénye, ami a válaszadók felénél élvez idén prioritást.

Megvágták a büdzsémet. Mit teszek?

A nagyvállalatok költésszintje a tavalyi bázisérték 80 százalékára esett vissza, azonban nem ez az egyetlen változás a képzés-fejlesztések szervezése területén. Egyre több cég különít el arra erőforrásokat, hogy bizonyos képzéseket a vállaltba integrált munkatársak segítségével, külső partner bevonása nélkül oldjon meg. A külső partnerek felé pedig egyre hangosabban fogalmazódik meg az igény, hogy a „dobozos” termékek helyett az ügyfél egyedi helyzetére és igényeire szabott megoldással álljon elő.

A szervezetfejlesztési projektekben kiemelten igaz, hogy ami az egyik cégnek beválik, a másiknak nem feltétlenül. Számos olyan tényezőt kell ugyanis figyelembe venni a fejlesztési stratégiák tervezésénél, melyek az adott cég sajátosságai, a szervezeti kultúrájának részei. Éppen ezért nem mond ellent egymásnak a Képzés-Fejlesztési Körkép két állítása: miszerint a tanácsadó partnerek kiválasztásánál a referencia az előszámú tényező, mégis rendszeresen néznek szét a piacon a megrendelők új partnerek iránt.

A változatosság realizálható előny: a szemléletmódok sokfélesége jobb döntésekhez és hatékonyabb problémamegoldáshoz vezet. Úgy látszik, ezt az összefüggést a képzés-fejlesztésért felelős vállalati szakemberek nagy része már felismerte.

Dr. Kalmár Péter, az [eureka] Consulting & Games alapítója bizakodó, véleménye szerint ez a kritikus gondolkodás a szolgáltatókkal szemben csak arra fejlődésre, az egymástól való tanulásra ösztökéli a szektort.

„Természetesen látszik az eredményeken, hogy a vállalkozások jelentős része, több mint harmada úgy véli, idén a képzés-fejlesztés hátrébb szorul a szervezeti prioritások között, többen prognosztizálnak büdzsécsökkentést, a képzések számának csökkenését is. Mégis ott van az az 50 százalék, akik ebben a helyzetben is inkább előretekintenek, és a fejlődésben látják a kihívásokra adott választ. Nagyon érdekes volt látni, hogyan változtak egy év alatt azok a témakörök, amikre a fejlesztés fókuszát helyezik a vállalkozások, és hogy ezek párhuzamba állíthatók a várható kihívásokkal. Számomra az idei Képzés-Fejlesztési Körkép tanulsága az volt, hogy fejlődni és előre haladni a legjobban együtt, közösen tudunk, a kulcs pedig a tudásmegosztás” – mondja a szakember.

A siker és a kudarc faktoraiból is tanulhatunk

A cégek – bár már mutatnak előre lépéseket ezen a területen – még mindig nem fektetnek túl nagy hangsúlyt az egyes képzés-fejlesztési aktivitások utánkövetésére és visszamérésére. A válaszadók csupán 13,5 százaléka jelezte vissza, hogy a fejlesztési folyamataik során mindent mérnek, jól működő eszközökkel. A többség azonban vagy nem rendelkezik megfelelő eszköztárral, hogy elvégezze ezt a feladatot, vagy fél meglátni azokat a sarokpontokat – a számos siker mellett – amelyek további fejlesztést igényelnek.

Mivel ez nehezen körülhatárolható terület, a válaszadók közel fele (47,1 százalék) a külső fejlesztő partnertől vár megoldást a visszamérések területén. 

„Idén új kérdéssel bővítettük a mérések témakörét. Arra voltunk kíváncsiak, hogy milyen elvárással van a szervezet/vezetőség a képzés-fejlesztést szervező, ezért a témakörért felelős kolléga iránt. Az első helyen a hasznos tudás jelent meg, míg a második helyen az eredmény. Felmerül tehát a kérdés, hogy a felülről érkező elvárásoknak hogyan lehetne megfelelni, ha nem tudunk számszerűsíteni vagy egyértelmű válaszokat adni a hasznos tudás megszerzésére vonatkozóan. Ezért is nagyon fontos, hogy a fejlesztési programok kialakítása, mérése kapcsán a szolgáltató és a megrendelő között kialakuljon egy párbeszéd” – vélekedik Szopkó Beatrix, az [eureka] Consulting üzletágvezetője.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-07 08:07:00
Az utazási kedv 2024-ben csúcsra járatja az utasbiztosításokat, és az egészségüket, nyugdíjukat is jóval többen igyekeznek bebiztosítani. Megtörtént az is, amire másfél évtizede nem volt példa: újra növekszik az életbiztosítások száma – derül ki a Bank360.hu elemzéséből.
2024-12-06 11:05:00
Hiába szorított az adóprésükön a kormány, a bankok így is növelni tudták a nyereségüket. Kilenc hónap alatt már 1419 milliárd volt a profitjuk, holott a jegybank a tavalyinál jóval alacsonyabban tartja az alapkamatot, és augusztus óta magasabb tranzakciós illetéket kell fizetniük – írja elemzésében a Bank360.hu.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS