Italbeszerzések: ágazati vizsgálatot indított a GVH

2020. 10. 26., 17:30

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ágazati vizsgálatot indított a hazai éttermek, kocsmák és egyéb vendéglátó-ipari egységek – azaz a HoReCa (Hotels, Restaurants, Cafés) szektor – italbeszerzéseinek elemzésére.

Az elmúlt évek piaci folyamatai arra utalnak, hogy a hazai szereplők kifejezetten nehezen nyitnak új beszállító partnerek felé, nehézkes a kínált italválaszték bővítése. Ez a jelenség szűkebb kínálathoz, magasabb fogyasztói árakhoz vezethet, így hosszabb távon károsíthatja a vendégeket.

A Gazdasági Versenyhivatal rendelkezésére álló, a HoReCa szektorra vonatkozó ismeretei alapján az iparágat átszövik az olyan kikötéseket tartalmazó beszállítói megállapodások, amelyek arra ösztönzik a vendéglátói-pari egységeket, hogy kizárólag egy vagy limitált számú vállalkozás termékeit kínálják a vendégeiknek. A jelenség jellemzően a széles portfólióval és jelentős tőkeerővel rendelkező italbeszállítóknak kedvez, miközben gátolhatja az új beszállítók piacra lépését, köztük a kisebb magyar szereplők terjeszkedését. E kikötésekkel kapcsolatban a versenyhivatal korábban vizsgálódott a sörpiacon, jelenleg pedig az üdítőital és egyéb italtermékek piacán folytat versenyfelügyeleti eljárást erőfölénnyel való visszaélés gyanújával.

Ezek a folyamatok végső soron csökkenthetik a termékkínálatot a hazai vendéglátói-pari egységekben, illetve növelhetik az árakat. Az ilyen típusú piaci gyakorlatok hosszabb távon a vendéglátósokra is hátrányosak lehetnek, hiszen az alternatív beszerzési források visszaszorulásával csökkenhet váltási lehetőségük, és növekedhet kiszolgáltatottságuk. Különös jelentőséget ad a vizsgált kérdéseknek a COVID-19 járvány, amely a hazai éttermek, kocsmák és egyéb vendéglátó-ipari egységeket súlyosan érinti.

Az ágazati vizsgálat során a GVH betekintést nyer az italtermékek beszállítói és a hazai vendéglátóipari egységek közötti üzleti kapcsolatok kereteibe, feltételrendszerébe, valamint a HoReCa szektor forgalmazásának jellemzőibe. A versenyhatóság feltárja a szereplők stratégiáját, üzleti gyakorlatait és ezek hatásait az érvényesített árakra, valamint a fogyasztói jólétre gyakorolt hatást. A kötelező adatszolgáltatáson alapuló ágazati vizsgálat kiterjed mind az alkoholmentes, mind az alkoholos italkategóriák forgalmazására a HoReCa szektorban.

Az érintett piac vállalkozásai kötelesek együttműködni a versenyhivatallal az ágazati vizsgálat során, amelyet a hatóság nyilvános jelentés közzétételével zár majd le. Amennyiben a vizsgálat piaci torzulásokat tár fel, ezek kezelésére a GVH versenyfelügyeleti eljárást indíthat, ajánlásokat tehet a piac szereplőinek, vagy jelzéssel élhet a jogalkotó felé. (GVH)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 03., 15:55
Több mint 900 jelölést mérlegelve választották ki azt a 30 művészt, sportolót, újságírót, oktatót és tudóst, akik közül tízen vehetik majd át a Prima Primissimákat és húszan a Primákat megillető kisplasztikát és az idén jelentősen megemelt pénzdíjat december 6-án a Művészetek Palotájában.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS