Így reagált az otthonfelújítási boomra a Poli-Farbe

Így reagált az otthonfelújítási boomra a Poli-Farbe
2021. 07. 07., 12:00

Jó évet zárt tavaly a Poli-Farbe, a festékipari cég a pandémiával terhelt 2020-as évben közel 10 százalékkal növelte árbevételét, nyeresége pedig a másfélszeresére emelkedett. Az eredményeket nagyban befolyásolták a lengyel többségi tulajdonossal, a Śnieżka Csoporttal való együttműködésből fakadó előnyök, valamint a járvány alatt tapasztalt „felújítási boom”. A Poli-Farbe 2021-ben is nagy hangsúlyt helyez a K+F tevékenységre, valamint folyamatosan korszerűsíti logisztikai szolgáltatásait.

A járvány alatt is volt igény a minőségre

Erős évet zárt tavaly a Poli-Farbe, a Śnieżka Csoport magyarországi tagvállalata. A festékipari társaság gazdasági eredményein nagyot lendített a többségi tulajdonos lengyel Śnieżka Csoporttal való együttműködés, a szinergiák kiaknázása, de emellett az is, hogy az egész régióban rendkívüli kereslet mutatkozott a koronavírus-járvány alatt a lakásfelújításhoz kapcsolódó termékekre.

A Poli-Farbe összes árbevétele 2020-ban 9,5 százalékkal nőtt, 14,51 milliárd forint volt az előző évi 13,25 milliárd forinttal szemben, üzemi és adózott profitja pedig egyaránt több mint két és félszeresére ugrott: az üzemi eredmény 2,476 milliárd forintra emelkedett az egy évvel korábbi 966 millió forintról, az adózott profit pedig 2,287 milliárd forint volt 2020-ban az előző évi 883 millió forint után. A magyar vállalat tavaly közel 20 százalékát adta többségi tulajdonosa, a lengyel Śnieżka Csoport összesen 821,3 millió zlotyt (184.816.347 EUR, 64.901.179.250 HUF) elérő árbevételének. 

A vállalat gazdasági eredményeit az egyszeri „Covid-hatás” mellett támogatta az is, hogy a Śnieżka Csoporttal 2019-ben kezdődött együttműködésnek köszönhetően optimalizálta beszerzéseit, hatékonyabbá tette gyártási és logisztikai tevékenységét, emellett nagy hangsúlyt helyezett a Poli-Farbe név magyar piacon való elismertségének fenntartására.

Szabó Antal, a bócsai festékgyár ügyvezetője a 2020-as évet értékelve elmondta, hogy a második negyedévben soha nem tapasztalt „felújítási boom” kezdődött, ami ezután egészen nyár végéig kitartott, ugrásszerűen megnőtt a kereslet a felújítási, karbantartási, építési anyagok iránt, de ugyanezt tapasztalták a dekorációs termékeknél is.

„Úgy tűnt, mindenki felújít, barkácsol vagy kertet rendez, akit a járvány miatti korlátozások otthonmaradásra kényszerítettek” – fogalmazott. Megjegyezte, hogy a vásárlók a piackutatók adatai szerint ekkor is azokat a márkákat keresték, amelyekhez a legnagyobb bizalom fűzte őket, így a Poli-Farbe árbevétel-növekedésében fontos momentum volt termékei ismertsége, a márka megbízhatósága. Ugyanezen folyamatok jellemezték a lengyel és az ukrán piacot is.

A társaság tapasztalatai szerint sokan előre hozták tavaly a lakásfelújítást, amiben annak is szerepe lehetett, hogy számos háztartás a korábban utazásra szánt összegeket a Covid miatti bezártság idején inkább szűkebb környezete, lakása, háza, nyaralója renoválására, szépítésére fordította.

A világjárvány nem változtatott azon a több éve megfigyelhető trenden, hogy a vásárlók a prémiumkategóriás és a közép árkategóriás termékeket részesítik előnyben, vagyis egyre inkább a minőség felé fordulnak.

Az ügyvezető kitért arra, hogy tavaly telephelyi épületfelújításokra, korszerűsítésekere a cég jelentős összegeket fordított, többek között megépült egy alkalmazás technikai tesztekhez, képzésekhez használható helyiség. A telephelyi fejlesztések tortájából a legnagyobb szeletet természetesen az új termelést támogató eszközök, festéküzemi gépek üzembe helyezése alkotja, amelyek a termelési hatékonyságot hivatottak növelni, például egyik gyártócsarnokuk pontforrását modernizálták. Ezen felül irodai, informatikai eszközök beszerzése, a géppark részleges megújítására is szántak az erőforrásokból.

Idén júniusban korszerűsítették logisztikai szolgáltatásukat, növelték a rendelési minimumok értékét, és jelenleg is dolgoznak egy online rendszer bevezetésén, amelynek segítségével üzleti partnereik valós időben követhetik nyomon rendeléseik aktuális állapotát.

Festékpiaci tendenciák

A GfK adatai szerint a magyar festékpiac 12 százalékkal nőtt tavaly (12,2 százalékos mennyiségi növekedés – LKG; 20,2 százalékos növekedés forintban), 7 százalékos áremelkedéssel. Mennyiség tekintetében a zománcok kivételével szinte minden festékkategóriában növekedés volt tapasztalható 2019-hez képest. A festékkategóriák között nem történt nagyobb átrendeződés, csak a favédelem kategória súlya nőtt, jelezve, hogy a pandémia idején a kertfelújítások is előtérbe kerültek.

Az értékesítési csatornák között 2020-ban továbbra is meghatározó volt a szakkereskedések szerepe, a festékek 64 százaléka ezekben az üzletekben talált gazdára. Ugyanakkor folytatódott a barkácsáruházak elmúlt öt évben megfigyelhető térnyerése, 2020-ban már a festékforgalom 25 százalékát adták. Ennek a növekedésnek az értéke 27 százalék, mennyisége 18 százalék volt 2020-ban 2019-hez képest.

Nagyobb szerep nemzetközi téren

A Poli-Farbe fejlesztése összhangban áll a Csoport stratégiai terveivel, amelyek célja a Csoport kapacitásának növelése Közép- és Kelet-Európa piacain.

A Śnieżka Csoport tavaly jelentős, 14,5 százalékos növekedéssel 821,3 millió zloty (184.816.347 EUR, 64.901.179.250 HUF) árbevételt ért el, ennek közel 20 százalékát adta a magyarországi bevétel, tehát a Poli-Farbe a Csoporton belül stratégiai jelentőséggel bír, ami meghatározó a jövőre nézve is. (Összehasonlításképpen: a Śnieżka ukrán érdekeltsége a csoport bevételének 9,3, a fehérorosz pedig 2,8 százalékát adta tavaly. A bevétel legnagyobb része, 63,8 százaléka Lengyelországban realizálódott.)

Piotr Mikrut a FFiL Śnieżka SA vezetőségi elnöke elmondta: „A magyar piac – amely a csoport bevételeinek 19,7 százalékát adja (a 2020-as adatok szerint) –, jelenleg Lengyelország után a második piac a Csoporton belül, mindez bizonyítja stratégiai helyzetét és szerepét a struktúrában. A Csoport stratégiai céljai a délkelet-európai piacok fejlődését feltételezik, és a Poli-Farbe elhelyezkedése, valamint termelési kapacitása kulcsfontosságú e tervek megvalósításában.”

Folyamatos innováció

A Poli-Farbe az elmúlt években jelentős és folyamatos innovációival tudta megerősíteni piaci pozícióit, Szabó Antal ennek kapcsán hangsúlyozta: „A K+F tevékenység, a termékpaletta folyamatos megújítása a jövőben is hangsúlyos marad a cégnél, ahogyan a Śnieżka is állandó kutatási-fejlesztési tevékenységet folytat a kínálat tökéletesítése érdekében, és az iparág egyetlen olyan cége Lengyelországban, amely saját, akkreditált kutatólaboratóriummal rendelkezik brzeznicai Kutató és Fejlesztő Központjában”.

A Poli-Farbe K+F tevékenysége négy fő területre fókuszál: új termékek fejlesztése, a meglévők optimalizálása, alternatív és innovatív alapanyagok felkutatása és új mérési módszerek kidolgozása.

„Az új termékekkel, vagy a meglévők célzott változtatásával kapcsolatos alapkövetelményeket az anyavállalat határozza meg, ám a cél természetesen ugyanaz marad: minél korszerűbb, minél magasabb minőségű termékek létrehozása, az egyre igényesebb vásárlók igényeinek, és egyben egyre szigorodó jogszabályi előírásoknak egyaránt megfelelve” – mondta Szabó Antal.

Színtrendek – 2021: előtérben a természet

A falfestékek funkciójánál fogva a vásárlókat nemcsak azok beltartalma vagy extra „szolgáltatásai” (mosható és dörzsölhető, kiváló, egyrétegű fedőképesség) foglalkoztatja, de rendkívül fontos az is, hogy az elérhető színek között megtalálják az aktuális trendeknek megfelelő árnyalatokat.

A lakberendezésben 2021-ben előtérbe kerültek a természetet idéző színek és minták, ez a „festékdivatra” is rányomja a bélyegét: a harsány színek nagy felületen való használatát felváltották a lágy pasztell és teltebb meleg színek. A trendszínek meglepően széles skálán mozognak, így a bézs és barna számos árnyalata, a kék, a zöld, az okkersárga vagy a terrakotta vörösessége egyaránt divatos a falakon.

 (A fotón Szabó Antal és Piotr Mikrut)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 04., 09:04
Az előző hónaphoz viszonyítva 0,5 százalékkal csökkent, az egy évvel korábbitól – a munkanapok számát figyelembe véve – 4,1 százalékkal maradt el az ipari termelés volumene 2024. augusztusban. Az ipari termelés az év első nyolc hónapjában 3,8 százalékkal volt kisebb, mint 2023 azonos időszakában.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS