Így készülnek a jövőre a munkaadók

2018. 12. 07., 17:13

Bár a legtöbb vállalat felismeri a sikerhez vezető képességeket, sokuk nem teszi meg a szükséges lépéseket ahhoz, hogy ezek megjelenjenek vagy kiépüljenek szervezeteikben – derül ki a PwC friss felmérésből.

Ahhoz, hogy a jövő dolgozói számára a munkahely ne csak a munkavégzés színtere legyen, hanem tehetségük és adottságaik kiaknázásnak támogatója lehessen, a munkáltató kezében számos eszköz van. Adatalapú megoldások és az automatizáció is támogathatják ezt a folyamatot, azonban nem megfelelő felkészüléssel könnyen hátráltathatja is. A PwC felmérésében azt vizsgálta, milyen mértékben vannak felkészülve a szervezetek a már nem is olyan távoli jövőre. A tanulmány 79 ország 1 246 üzleti és HR vezetőjének megkérdezése alapján készült és 45 képességre fókuszálva azt határozza meg, hogy a szervezetek melyek tekintetében vannak leginkább kockázatnak kitéve.

Bár a legtöbb vállalat felismeri a sikerhez vezető képességeket, sokuk nem teszi meg a szükséges lépéseket ahhoz, hogy ezek megjelenjenek vagy kiépüljenek szervezeteikben. Ilyen lépés például, hogy adatelemzéseket használjanak a munkaerővel kapcsolatos döntések meghozatala során és a munkavállalók számára izgalmas munkaélményt teremtsenek – olvasható a PwC friss közleményében.

Ez a hiány veszélyeztetni fogja a jövőben azt, hogy képesek legyenek magukhoz vonzani, fejleszteni tudják és meg is tudják tartani a sikerek eléréséhez szükséges tehetséges munkavállalókat.

„A technológia és az olyan trendek mint a várható élettartam növekedése, a társadalom és a környezet irányából érkező nyomások, valamint a gig economy gyökeresen átalakítják a munka világát. Azok a vállalatok lesznek sikeresek a jövőben, amelyek megértik a munkavállalókkal kapcsolatos változásokat és most teszik meg a szükséges lépéseket. A közelmúltban készült kutatásunk során közel 20 000 középiskolás és felsőoktatásban tanuló munkahely-választásai preferenciáit mértük fel. Az eredmények segítségével a munkáltatók könnyebben felkészülhetnek jövendőbeli dolgozóik elvárásaira” – mondta Bencze Róbert, a PwC Magyarország People & Organisation, HR-tanácsadási szolgáltatások igazgatója.

Aranyat ér az adat

A cégek nehezen tudják megvalósítani, hogy adatokat és fejlett elemzéseket használjanak – ezáltal azonban jobb döntések születnének a munkavállalóikkal kapcsolatban. A három legnagyobb arányban kockázatot jelző képesség mindegyike a munkaerő-piaci elemzésekkel és azoknak a munkakörnyezet és a munkavállalók viselkedésének javítása érdekében történő felhasználásával kapcsolatos.

Annak ellenére, hogy a válaszadók több mint 60 százaléka fontosnak tartja az adatelemzések használatát a munkavállalókkal kapcsolatos döntések során, csupán 27 százalékuk használja azokat. Ezen belül csak 38 százalék használ adatelemzéseket a készségek hiányának előrejelzésére és figyelemmel kísérésére, csak 31 százalék használ kifinomult munkaerő-tervezési és prediktív adatelemzéseket és csak 28 százalék használja az adatelemzéseket annak érdekében, hogy a munkaerő-felvétel során csökkentse a részrehajlást és egyénre szabott ösztönzőket dolgozzon ki.

Szinte az összes ágazat nehezen halad az adatok és az elemzések terén. Kivétel az egészségügy, ahol az adatokat a készségek meghatározására, valamint a munkaerő-felvétel és javadalmazás terén felmerülő részrehajlás kezelésére használják.

A cégek egyre nagyobb arányban hoznak adatvezérelt döntéseket a tehetséges munkavállalókkal kapcsolatban, melyek célja lehet a készségek hiányának előrejelzése és megszüntetése, a munkaerő-felvétel vagy a teljesítménnyel és javadalmazással kapcsolatos döntések során a részrehajlás kiküszöbölése, illetve a munkavállalók összetételének az üzleti forgatóköny-tervezés segítségével történő meghatározása.

„A felmérés eredményei arra világítanak rá, hogy a szervezeteknek be kell ruházniuk olyan digitális eszközökbe, amelyek segítik a munkaerővel kapcsolatos döntések meghozatalát, ezt mindenképpen érdemes megtenni a jövőre történő felkészülés érdekében. Ehhez azonban pontos alapadatokra van szükség, amivel kapcsolatban kihívást jelent, hogy a munkakörökből nem tűnik ki azok tartalma. Számos vállalat nem rendelkezik pontos adatokkal arról, hogy ki, milyen tevékenységet és hol végez, és csak néhányuk vezet fejlesztési céllal nyilvántartást a munkavállalói készségekről. Ezekben az esetekben jelenthet valóban előrelépést az adatok és adatelemzések használata” – tette hozzá Bencze Róbert.

A megfelelő munkavállalói élmény megteremtése alapvető fontosságú

Az első tíz helyen álló, kockázatot jelző képesség közül hat a munkavállalói élményhez kapcsolódik. A munkaelosztás az egyik olyan terület, ahol a szervezeteknek még akad tennivalójuk. A válaszadók 76 százaléka tartja ezt fontosnak, de csak 50 százaléka nyilatkozott úgy, hogy tesz is ennek érdekében. Ezáltal ez a képesség globális szinten a hatodik helyen áll a kockázatot jelző képességek listáján. Ez különösen fontos téma a Közel-Keleten és Észak-Amerikában, ahol ez a képesség a lista élén áll, illetve Ázsiában, ahol a harmadik helyen végzett. Sokkal kevésbé jelent kockázatot Nyugat-Európában, ahol a tizenegyedik helyre került.

Rengetegen dolgoznak megterhelő munkakultúrában, ezen a téren csak akkor érhető el fenntartható változás, ha a munkáltató magát a munkát élhetővé, a környezetet pedig a produktív energiaszint fenntartását elősegítővé alakítja. A céges wellness kedvezmény tehát kezd kevésnek bizonyulni.

A szervezeteknek a munka jövőjével kapcsolatos aggályok enyhítésére is oda kell figyelniük.

„Mivel gyakran hallunk a mesterséges intelligenciáról, az automatizálásról és a robotok térhódításáról, sokan tartanak ettől és a saját elképzeléseiket alkotják meg a munka jövőjével kapcsolatban. A szervezetek feladata, hogy párbeszédet kezdeményezzenek a témáról, illetve állást foglaljanak arról, hogy a munka jövőbeli világa mit jelent a vállalat és annak munkavállalói számára. Kommunikálniuk kell, hogy a cél szem előtt tartásával hogyan fognak nagyobb fokú átláthatóságot biztosítani a terveikkel és döntéseikkel kapcsolatban” – hangsúlyozta Bencze Róbert.

Néhány további, a munkavállalói élményhez kapcsolódó és kockázatot jelző képesség:

  • Alkalmazkodóképesség és agilitás: a válaszadók 78 százaléka fontosnak tartja a munkavállalók alkalmazkodóképességének és agilitásának fejlesztését, azonban csak 52 százaléka számolt be arról, hogy a munkavállalókkal kapcsolatos gyakorlata ezt elő is segíti. Ez egyre fontosabbá válik, mert a munkavállalóknak alkalmazkodniuk kell a változásokhoz és a változásokon keresztül kell fejlődniük.
  • Szervezeten belüli kezdeményezőkészség: a válaszadóknak csupán 56 százaléka nyilatkozta, hogy a munkavállalói számára lehetőséget biztosít az innovatív ötletek megosztására és támogatja őket ezen ötletek megvalósításában. Ha egy szervezet nem teremt lehetőségeket a kezdeményező készségű munkavállalói számára, elveszítheti innovatív csapattagjait és azok ötleteit.
  • Autonómia: a tehetséges munkavállalók vonzása és megtartása érdekében egyre fontosabbá válik az, hogy a munkavállalók szabadon eldönthessék, hol és mikor szeretnének dolgozni. A válaszadók 70 százaléka tartja ezt fontosnak, jelenleg azonban csak 45 százaléka biztosít munkavállalóinak nagyfokú szabadságot.

A tanulmány arra hívja fel a figyelmet, hogy a szervezeteknek a nem várt következményekre is figyelemmel kell lenniük.

„A szervezeteknek alaposan végig kell gondolniuk, hogy milyen hatásokkal jár, ha a munkahelyen kívüli munkavégzést támogatják. Bizonyos esetekben ez azt az érzést is keltheti a munkavállalókban, hogy folyamatosan rendelkezésre kell állniuk ahhoz, hogy bizonyítani tudják, hogy dolgoznak. Keskeny lehet a határvonal az autonómia és az elszigeteltség között is. Nem megfelelő keretek között ez elszívja az energiát és visszaveti a szociális rugalmasságot. A túlzott felügyelet ugyanakkor rombolhatja az autonómiát és a bizalmat” – foglalta össze Bencze Róbert.

Elszalasztott jó ötletek és rugalmas tehetségek

A munkavégzés módja és a munkavállalók szervezetekkel fennálló kapcsolata egyre képlékenyebbé válik. A vállalkozók, szabadúszók és portfólió-munkások száma növekszik, a nagyobb szervezetek és kisebb startup vállalkozások közötti bővülő együttműködés révén igény szerint azonnal hozzáférhetővé válik az innováció és a tehetség.

A szervezetek számára egyre fontosabbá válik annak felismerése, hogy mely területeken és hogyan tudják foglalkoztatni a rugalmas tehetséges munkavállalókat, de kevés szervezet készült fel erre a váltásra. A válaszadóknak csupán 8 százaléka értett egyet teljes mértékben azzal az állítással, hogy az általa képviselt szervezet a szükséges módon és időben könnyedén képes ezt az értékes erőforrást igénybe venni. A válaszadók 58 százaléka úgy nyilatkozott, hogy nem tudja használni a nyílt innovációt és a crowdsourcing eredményeként született ötleteket és csak 9 százaléka ért egyet teljes mértékben azzal az állítással, hogy képes erre.

Egyértelmű, hogy a szervezeteknek a hagyományos munkavállalóikon túl jobban ki kellene használniuk a szélesebb piacról érkező ötleteket és készségeket.

A jövő munkavállalói” című PwC tanulmány további fontos megállapításai:

  • A HR vezetők a többi vezetőhöz képest elégedettebbek a jövő munkavállalóinak felkészítése terén tett lépéseikkel. A 45 képesség közül 42 esetében az üzleti vezetőknek a HR vezetőknél nagyobb hányada vélte úgy, hogy szervezetük kockázatnak van kitéve.
  • A szervezetek számára a kockázatot jelző képességek közül a lista elején szerepel a HR osztály technológiai környezet kezelésére való képessége.  Ezt azonban a HR és egyéb vezetők különbözőképpen látják: a HR vezetők 41 százaléka meg van győződve arról, hogy a HR osztályaik megfelelően teljesítenek ezen a területen, ezzel azonban az üzleti vezetőknek csupán negyede ért egyet.
  • Jó hír, hogy a válaszadók által a legfontosabbként megjelölt képességek egyben azok is, amelyek terén a legtöbb lépést teszik. Az első tíz helyen álló, kockázatot jelző és a tíz rendkívül fontosnak tartott képesség között nincs átfedés.

A PwC „A jövő munkavállalói - Hogyan készüljünk fel?” című 2018. évi tanulmánya 79 ország 1 246 üzleti és HR vezetőjének felmérése alapján készült. A válaszadók 59 százaléka HR szakember, 41 százaléka vezető üzletember, közülük 13 százalék felsővezető. A tanulmány elkészítésében Lynda Gratton, a London Business School vezetéstudományi  professzora működött közre. A megállapítások azon válaszadók számán alapulnak, akik szerint egy adott képesség fontos a vállalatuk jövője szempontjából, de azt jelezték, hogy még nem tesznek ezzel kapcsolatban lépéseket.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-10-10 10:10:10
A munkaviszony többféleképpen szűnhet meg. Lehet munkáltatói vagy munkavállalói felmondás, de a felek közös megegyezéssel is dönthetnek a munkakapcsolat végéről. Olyan is lehetséges, hogy felmondás közös megegyezéssel? Vagy itt már valami nem stimmel? – teszi fel (és válaszolja meg) a kérdést dr. Kocsis Ildikó ügyvéd, vitarendezési szakjogász.
2024-10-09 20:09:00
A Credipass szakértői összefoglalták, hogy milyen célokra fordítható a lakástakarék-pénztárban gyűjtögetett összeg, hogy miért is érdemes egyáltalán takarékoskodásba kezdeni, és hogy mit kell tudni az egyik legfrissebb, 10 éves megtakarítási módozat előnyeiről.
2024-10-09 18:39:00
Arra kell törekedni, hogy a kiskereskedelemben a magyar tulajdonú üzletláncok részesedése, a kínálatban pedig a magyar áru aránya emelkedjen, elérve azt a szintet, ami a nyugati államokban megszokott a helyi termékeknél – mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a 20. Európai Kereskedelem Napja rendezvényen október 9-én.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS