Helyzetbe hozható Kalocsa

2019. 07. 15., 14:55

Akut munkaerőhiányról beszélünk, ami strukturális munkaerőhiány is egyúttal – mondta el Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke a Kalocsai Vállalkozói Klub alakuló rendezvényén.

Parrag László előadásában elmondta, a 2010-es kormányprogramban 1 millió új munkahelyről volt szó, és mostanra 850 ezer fővel sikerült növelni a foglalkoztatottak számát, de a vállalt 10 évből még hátra van másfél év – számolt be a KALOhírek.

A növekedés egyik alapja a stabil gazdasági háttér és a kiszámítható gazdasági környezet, és eredményes volt a 6 éves bérmegállapodás is. Ennek legfontosabb eleme a munkára eső járulékterhek csökkentése. Az MKIK elnöke úgy látja, vannak még potenciális tartalékok a munkaerőpiacban: az egyik a fiatal korosztály, hiszen nagy a lemorzsolódás az iskolarendszerben (15-24 évesek között). Tartalékot jelentenek a duális képzésben tanuló hallgatók, az oktatásból kiesők, az 55 év felettiek, a dolgozó nyugdíjasok, az atipikus foglalkoztatási területek (távmunka) szereplői, a közmunkások, és a külföldön dolgozók is számításba jöhetnek.

A reálbér-növekedésről Parragh László elmondta, egy „ősbűn” árát kell megfizetnünk, annak a gazdaságpolitikának árát, ami azt mondta, hogy az olcsó munkaerőre építve lehet gazdaságot növelni. Ez legfeljebb rövidtávon lehet eredményes.

A munkaerő-megtartás az egyik legnagyobb kihívás a foglalkoztatók számára az MKIK elnöke szerint: egyre inkább eltűnnek a határok a felsőoktatás és a középfokú képzések között, és minden korábbinál nagyobb szerepe van a life long learningnek.

Ugyanakkor a munkaadók is megtanulták már azt, hogy a bér önmagában már nem szempont: a munkakörnyezet javítása, a mobilitás erősítése, a rugalmas munkavégzés is fontos. Akik ma belépnek a munkaerőpiacra, várhatóan hétszer fognak munkahelyet váltani. Ugyanakkor a Visegrádi négyek közül még mindig Magyarországon a legalacsonyabb a minimálbér, amit fokozatosan, a rárakodó közterhek enyhítésével is növelni szükséges – hangsúlyozta Parragh László.

Font Sándor, a térség országgyűlési képviselője szerint el kell gondolkodni, hogy mi az a különbség, ami mentalitásban, fogékonyságban, helyzetben, területi elhelyezkedésben a szomszédos településeken megvan, Kalocsán pedig más hatásfokon működik.

A politikus elmondta: javaslatot tesz, hogy hozzák létre az érseki városok polgármestereinek tanácsát, mert Nyugat-Európában igen jelentős az egyházi turizmus, és mások mellett ezzel lehetne a vendégéjszakák számát fokozni. Kalocsa ráadásul Duna-parti település, népművészete, paprikája hungaricum.

A város a Duna-híd megépítése után a gyorsforgalmi úthálózatba is be tud kapcsolódni. Kormánydöntés alapján megépül az M8-as autópálya Kecskemét, illetve Székesfehérvár felé, így a Balaton Kalocsáról is gyorsan elérhető lesz. Ezek olyan tényezők, amelyek helyzetbe hozzák a várost, növelik az erősségeit, és amelyeket ki kell használni – mondta Font Sándor.

A képen Parragh László (b.) és Font Sándor. Fotó: Zsiga Ferenc/KALOhírek

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-06-13 14:10:00
A gazdálkodók 81 százaléka számolt be arról, hogy a tartósan alacsony terményárak miatt kieső bevételek miatt az elmúlt egy év során volt olyan tervezett gépvásárlása, amit végül el kellett halasztania. Ebben a helyzetben tovább nőtt a gépi bérmunka jelentősége – derül ki az Agroinform.hu felméréséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS