Ezzel az öt fő kihívással szembesülnek a nemzetközi szinten terjeszkedő régiós vállalatok

2024. 05. 08., 19:10

Az áprilisban harmadik alkalommal megrendezett közép-kelet-európai üzleti csúcstalálkozón elhangzott észrevételek a globalizáció olyan stratégiai megközelítéseire világítanak rá, amelyek kihasználják a régió erősségeit.

A bukaresti csúcstalálkozót támogató iBanFirst nemzetközi pénzforgalmi szolgáltató cég a meglátásokat a vállalatok nemzetközi terjeszkedése során felmerülő 5 fő kihívásaként összegezte.

Negatív regionális márkaarculat: A régiót a megfizethetőbb árak miatt gyakran a magasabb kockázat és az alacsonyabb minőség megítélése jellemzi. A vállalatoknak azonban van lehetőségük lerombolni ezeket a tévhiteket, javítani a nemzetközi hírnevüket, és növelni a terjeszkedési lehetőségeiket, amennyiben a magasabb minőségű ajánlatokat részesítik előnyben.

A tőkéhez és finanszírozáshoz való hozzáférés: A likviditás kulcsfontosságú, a tőke kockázatos, továbbá a finanszírozás biztosítása kihívást jelenthet. Bár az angyalbefektetők, a kockázati tőke és a magántőkealapok nyújtanak lehetőségeket, de ahhoz, hogy ezekhez hozzáférjen, szilárd üzleti javaslatokra és a nemzetközi pénzügyi környezetben való jártasságra van szükség.

Toborzás és tehetséggondozás: A vállalatok terjeszkedése során elengedhetetlen a megfelelő szakemberek kiválasztása és megőrzése ahhoz, hogy támogassák az új piacokon való növekedést. Ez nemcsak a piacot jól ismerő helyi szakemberek toborzását jelenti, hanem a különböző országokban dolgozó különféle munkaerő irányítását is, miközben a rugalmasság továbbra is kiemelt fontosságú.

Ügyfélszerzés: Ez a helyi fogyasztói magatartás és preferenciák mélyreható ismeretét igényli. Az ügyfélszerzés magában foglalja, hogy a marketingstratégiát és a termékkínálatot kifejezetten az egyes piacok egyedi igényeihez igazítsuk, biztosítva, hogy az ügyfelek bevonása és kiszolgálása kulturális szempontból rezonáns és nyelvileg is elérhető legyen.

Pénzügy és devizamenedzsment: A vállalatoknak foglalkozni kell az árfolyam-ingadozásokkal, amelyek hatással lehetnek a profitabilitásra és a pénzforgalomra. A fintech megoldások integrációja megkönnyíti ennek bizonyos aspektusait, de a különböző piacok pénzügyi összetettsége továbbra is nagy akadályt jelent, így elengedhetetlen, hogy szakértő partnert találjunk.

Johan Gabriels, az iBanFirst regionális igazgatója kiemelte, hogy a siker alapvető elemei közé tartozik, amikor egy cég változó körülmények esetén is a jó ellenálló- és alkalmazkodó képességéről tesz tanúbizonyságot, ha él az emberi kreativitással, valamint ha rugalmas marad a döntéshozatalnál és a stratégiai tervezésnél. A felsorolt tényezők rendkívül fontosak ahhoz, hogy egy cég el tudjon igazodni a globális kereskedelem és a technológiai fejlődés kiszámíthatatlan vizein. A nemzetközi terjeszkedés bonyolult, de ha a vállalat jól bánik az ügyfelekkel, és elkötelezett marad az innovatív megoldások mellett, jó eséllyel fog majd boldogulni az idegen környezetben.

A magyar úttörők
Magyarországon az olyan cégek, mint a Component Group és a PastPay, jól illusztrálják, hogyan kell dinamikus stratégiákat alkalmazni a sikeres piaci terjeszkedéshez.

Az olaj-, gáz- és vegyipari folyamatszabályozó műszerek és berendezések kereskedelmével foglalkozó Component Group elképzelése, hogy értékesítési hálózatot alakítson ki a régióban, és jelen legyen az összes szomszédos országban. Nagy Dániel ügyvezető igazgató szerint bár a külföldre való terjeszkedés időigényes, a gyakorlatban a regionális terjeszkedés kulcsa a jó felkészülés és a rengeteg erőfeszítés.

A PastPay nemcsak a helyi piacon könnyíti meg az üzleti és ügyfélfizetésekkel való határátlépést, hanem a nemzetközi terjeszkedés során is. Berényi Benjámin vezérigazgató és társalapító úgy látja, hogy az Európán belüli kereskedelem az elmúlt években egyre szorosabban összekapcsolódott egymással: „Lengyelország, Németország, Magyarország például minden eddiginél intenzívebben kereskedik egymással, ezért nagy szükség van arra, hogy ezeket a tranzakciókat megkönnyítsük”.

Nyugat szemben a Kelettel: a sikeres európai üzleti történetek két oldala

Pierre Antoine Dusoulier, az iBan First alapítója és vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy nem szabad földrajzi korlátok között gondolkodni: „Vállalkozóként soha nem szerettem a határokat, különösen a mentálisakat. Nehéz egy vállalatnak a saját országában növekedni, főleg, ha az kicsi, mint a közép-kelet-európai régió számos állama. Ezért is alapítottam a devizaszolgáltatásokat nyújtó iBanFirstöt, amely a nemzetközi üzlethez szükséges kiindulópont”.

Radu Georgescu, a SeedBlink igazgatótanácsának elnöke szembement azzal a sztereotípiával, miszerint a Kelet-Európából származó termékek az alacsonyabb költségek miatt silányabbak. Megközelítésének középpontjában a minőségbiztosítás áll, hogy a vállalkozásait sikeres európai entitásokká alakíthassa.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 03., 15:55
Több mint 900 jelölést mérlegelve választották ki azt a 30 művészt, sportolót, újságírót, oktatót és tudóst, akik közül tízen vehetik majd át a Prima Primissimákat és húszan a Primákat megillető kisplasztikát és az idén jelentősen megemelt pénzdíjat december 6-án a Művészetek Palotájában.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS