Az áprilisban harmadik alkalommal megrendezett közép-kelet-európai üzleti csúcstalálkozón elhangzott észrevételek a globalizáció olyan stratégiai megközelítéseire világítanak rá, amelyek kihasználják a régió erősségeit.
A bukaresti csúcstalálkozót támogató iBanFirst nemzetközi pénzforgalmi szolgáltató cég a meglátásokat a vállalatok nemzetközi terjeszkedése során felmerülő 5 fő kihívásaként összegezte.
Negatív regionális márkaarculat: A régiót a megfizethetőbb árak miatt gyakran a magasabb kockázat és az alacsonyabb minőség megítélése jellemzi. A vállalatoknak azonban van lehetőségük lerombolni ezeket a tévhiteket, javítani a nemzetközi hírnevüket, és növelni a terjeszkedési lehetőségeiket, amennyiben a magasabb minőségű ajánlatokat részesítik előnyben.
A tőkéhez és finanszírozáshoz való hozzáférés: A likviditás kulcsfontosságú, a tőke kockázatos, továbbá a finanszírozás biztosítása kihívást jelenthet. Bár az angyalbefektetők, a kockázati tőke és a magántőkealapok nyújtanak lehetőségeket, de ahhoz, hogy ezekhez hozzáférjen, szilárd üzleti javaslatokra és a nemzetközi pénzügyi környezetben való jártasságra van szükség.
Toborzás és tehetséggondozás: A vállalatok terjeszkedése során elengedhetetlen a megfelelő szakemberek kiválasztása és megőrzése ahhoz, hogy támogassák az új piacokon való növekedést. Ez nemcsak a piacot jól ismerő helyi szakemberek toborzását jelenti, hanem a különböző országokban dolgozó különféle munkaerő irányítását is, miközben a rugalmasság továbbra is kiemelt fontosságú.
Ügyfélszerzés: Ez a helyi fogyasztói magatartás és preferenciák mélyreható ismeretét igényli. Az ügyfélszerzés magában foglalja, hogy a marketingstratégiát és a termékkínálatot kifejezetten az egyes piacok egyedi igényeihez igazítsuk, biztosítva, hogy az ügyfelek bevonása és kiszolgálása kulturális szempontból rezonáns és nyelvileg is elérhető legyen.
Pénzügy és devizamenedzsment: A vállalatoknak foglalkozni kell az árfolyam-ingadozásokkal, amelyek hatással lehetnek a profitabilitásra és a pénzforgalomra. A fintech megoldások integrációja megkönnyíti ennek bizonyos aspektusait, de a különböző piacok pénzügyi összetettsége továbbra is nagy akadályt jelent, így elengedhetetlen, hogy szakértő partnert találjunk.
Johan Gabriels, az iBanFirst regionális igazgatója kiemelte, hogy a siker alapvető elemei közé tartozik, amikor egy cég változó körülmények esetén is a jó ellenálló- és alkalmazkodó képességéről tesz tanúbizonyságot, ha él az emberi kreativitással, valamint ha rugalmas marad a döntéshozatalnál és a stratégiai tervezésnél. A felsorolt tényezők rendkívül fontosak ahhoz, hogy egy cég el tudjon igazodni a globális kereskedelem és a technológiai fejlődés kiszámíthatatlan vizein. A nemzetközi terjeszkedés bonyolult, de ha a vállalat jól bánik az ügyfelekkel, és elkötelezett marad az innovatív megoldások mellett, jó eséllyel fog majd boldogulni az idegen környezetben.
A magyar úttörők
Magyarországon az olyan cégek, mint a Component Group és a PastPay, jól illusztrálják, hogyan kell dinamikus stratégiákat alkalmazni a sikeres piaci terjeszkedéshez.
Az olaj-, gáz- és vegyipari folyamatszabályozó műszerek és berendezések kereskedelmével foglalkozó Component Group elképzelése, hogy értékesítési hálózatot alakítson ki a régióban, és jelen legyen az összes szomszédos országban. Nagy Dániel ügyvezető igazgató szerint bár a külföldre való terjeszkedés időigényes, a gyakorlatban a regionális terjeszkedés kulcsa a jó felkészülés és a rengeteg erőfeszítés.
A PastPay nemcsak a helyi piacon könnyíti meg az üzleti és ügyfélfizetésekkel való határátlépést, hanem a nemzetközi terjeszkedés során is. Berényi Benjámin vezérigazgató és társalapító úgy látja, hogy az Európán belüli kereskedelem az elmúlt években egyre szorosabban összekapcsolódott egymással: „Lengyelország, Németország, Magyarország például minden eddiginél intenzívebben kereskedik egymással, ezért nagy szükség van arra, hogy ezeket a tranzakciókat megkönnyítsük”.
Pierre Antoine Dusoulier, az iBan First alapítója és vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy nem szabad földrajzi korlátok között gondolkodni: „Vállalkozóként soha nem szerettem a határokat, különösen a mentálisakat. Nehéz egy vállalatnak a saját országában növekedni, főleg, ha az kicsi, mint a közép-kelet-európai régió számos állama. Ezért is alapítottam a devizaszolgáltatásokat nyújtó iBanFirstöt, amely a nemzetközi üzlethez szükséges kiindulópont”.
Radu Georgescu, a SeedBlink igazgatótanácsának elnöke szembement azzal a sztereotípiával, miszerint a Kelet-Európából származó termékek az alacsonyabb költségek miatt silányabbak. Megközelítésének középpontjában a minőségbiztosítás áll, hogy a vállalkozásait sikeres európai entitásokká alakíthassa.
A küllemében is a Balatont idéző sütemény helyi alapanyagokból készült, hangsúlyosan jelenik meg benne az otelló szőlő, szeder, málna.
Folytatódik a munkagödör kialakítása az 5. blokk területén – jelentette be Szijjártó Péter.