Elérte az érett működési szintet a magyar üzleti szolgáltató szektor

2023. 06. 06., 18:22

Az utóbbi évtizedekben sorra települtek az üzleti szolgáltató központok a közép-európai régióba, és egyre növekvő mértékben járulnak hozzá mind az anyavállalatok, mind a régió gazdaságának teljesítményéhez – állapítja meg az iparág érettségét vizsgáló tanulmányában a Deloitte. Az ABSL Hungary-vel (Association of Business Service Leaders in Hungary) közösen végzett elemzés szerint jelen gazdasági környezetben még inkább felértékelődik ezen vállalatok szerepe, ráadásul a magyar központok átlagosan jobban teljesítenek régiós versenytársaiknál.

Látványos fejlődésen mentek keresztül a régióban működő szolgáltató központok az utóbbi húsz évben – derül ki a Deloitte első alkalommal elkészített, kifejezetten a közép-európai üzleti szolgáltatóközpontok érettségi szintjét felmérő tanulmányából. A megállapítás gyakorlatilag az összes vizsgált országra (Bulgária, Csehország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Románia, Szlovákia) érvényes.

Ehhez adódik hozzá, hogy a jelenlegi, folyamatosan változó gazdasági környezetben még inkább felértékelődött az üzleti szolgáltatók szerepe, melyek fontos eszközei a működési hatékonyság javításának, a magas szolgáltatási minőség biztosításának és az innovációnak, ezzel hozzájárulva a vállalatok versenyelőnyének növeléséhez.

Közép-Európa elsősorban a kedvező üzleti környezet, a képzett munkaerő és a költséghatékonyság miatt lett a szolgáltatóközpontok egyik legfontosabb terepe. Ugyanakkor a Global Business Services (GBS) szektor az Európai Unió egészében megkerülhetetlenné vált: ma már az övezet GDP-jének 11 százalékát állítják elő ezek a cégek.

Magyarország szempontjából kedvező hír, hogy a hazai üzleti szolgáltatóközpontok átlagos érettségi mutatója meghaladja a régiós átlagot: a Deloitte felmérése szerint a Magyarországon működő üzleti szolgáltató központok több mint fele már érett fejlődési szakaszban van, sőt, közülük kettő a legfelső kategóriába lépett.

Lukács Eszter, a Deloitte GBS tanácsadási igazgatója szerint ez azt mutatja, hogy nagyon jók a magyarországi központok fejlődési lehetőségei. „Proaktív növekedési stratégiák, tudatos tervezés és folyamatos fejlődés szükséges ahhoz, hogy a szolgáltató központok tovább növelni tudják hozzáadott értéküket és hozzájáruljanak az anyavállalatok üzleti teljesítményéhez, ezáltal tovább erősítve Közép-Európa gazdaságának szerepét a GBS lokációk között” – szögezte le Lukács Eszter.

Akárcsak Közép-Európában, nálunk is a munkaszervezésben a leginkább fejlettek a vizsgált üzleti szolgáltatók, a legalacsonyabb érettségi szintet pedig a szervezeti dimenzióban érték el, ezzel kijelölve a GBS vezetők számára a fő fejlesztési irányt. Az elemzés egyúttal összehasonlítási alapként is szolgál, mely lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy értékeljék teljesítményüket az iparági szabványokhoz viszonyítva, és azonosítsák a potenciális fejlesztési területeket.

A tanulmány eredményei alapján a legtöbb üzleti szolgáltató központ a régióban jelenleg a teljesítő vagy az érett kategóriába sorolható, azaz ezek a cégek egyértelműen felfelé mozognak a bejárható fejlődési pályán. A válaszadók szerint a központok kiemelt figyelmet fordítanak a tehetséggondozásra és a technológiai fejlődésre, élen járnak például a távoli munkavégzés támogatásában és fejlesztésében. Ezzel a régió gazdaságának fontos katalizátorai ezeken a területeken, például a tehetségek felkarolásában, valamint az innovatív technológiák adaptálásában.

„Az érett fázisban működő szolgáltatóközpontok fontos motorjai a vállalati kompetenciafejlesztésnek egyedi technológiai készségek és end-to-end folyamati tudás kialakítása révén” – vélekedett Illés Gábor, a kutatásban részt vevő Syngenta üzleti szolgáltató központ vezetője. Hozzátette: az átlag feletti fejlettségű szolgáltatóközpontok nem csupán hozzájárulnak, hanem kifejezetten az élen járnak az anyavállalatok számára hasznot hozó kezdeményezések kialakításában és megvalósításában.

A teljes tanulmány ide kattintva érhető el.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023-09-21 20:21:00
A debreceni lakáspiacon is jellemző a túlkínálat és a csökkenő forgalom, ezért a ténylegesen fizetni tudó vevők határozzák meg a piacot, azok az eladók tudják sikeresen értékesíteni a lakásukat, akik hajlandók az alkura, amely jelenleg elérheti akár a 10–15 százalékot is – mondta el Dupka Melinda, a Melinda Ingatlan tulajdonosa az ingatlan.com-nak.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Egy igazán kreatív szakács, Szatmári Ferenc, alias Főzelékes Feri elárulja, hogyan építi forradalmi megoldásokkal a vállalkozását. A hartai gasztroblogger és influenszer több szakácskönyvvel a háta mögött, unokatestvérével közösen hívta életre a HIPPEACE főzelékbárt, amelynek alapjait a vásárlók is segítenek lerakni, közösségi finanszírozással. Ez az a helyzet, amikor a kedves vendég a receptet is hazaviheti az étteremből, de bőven van még újítás, amivel a franchise-ban szintén gondolkodó szakács előállt. Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
2023. 09. 04., 12:00
epizód: 2023 / 13   |   hossz: 27:16
Az epizódban cégvezető- és szervezetfejlesztésről, a munkahelyi kommunikáció gyógyításáról és csapatok összehangolásáról beszélgetünk Szopkó Beatrixszal. Az [eureka] consulting üzletágvezetője 20 év szakmai tapasztalattal rendezi vállalatok működési struktúráját és konfliktushelyzeteit, vagy hozza helyre a döntések lehetséges negatív következményeit.
2023. 08. 06., 10:25
epizód: 2023 / 12   |   hossz: 28:19
Vajon hogyan vizsgázunk napjainkban stresszkezelésből és időmenedzsmentből – pont akkor, amikor a karrierünkre gazdasági nehézségek lehetnek hatással? Hogyan segíthet ezen az irányított játék, az ún. gamifikált fejlesztési folyamat, és hogyan gyógyít vele munkahelyi közösségeket, döntéshozó stratégiákat, karrier és magánélet egyensúlyában keletkezett zavarokat a „Mit játsszunk?” vlog egyik vezetője, Győri-Nádai Réka? A kreatív szakembert a vállalati soft skill tréningek és a játszva megoldható céges folyamatok sajátosságairól is faggattuk.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS