Elérte az érett működési szintet a magyar üzleti szolgáltató szektor

2023. 06. 06., 18:22

Az utóbbi évtizedekben sorra települtek az üzleti szolgáltató központok a közép-európai régióba, és egyre növekvő mértékben járulnak hozzá mind az anyavállalatok, mind a régió gazdaságának teljesítményéhez – állapítja meg az iparág érettségét vizsgáló tanulmányában a Deloitte. Az ABSL Hungary-vel (Association of Business Service Leaders in Hungary) közösen végzett elemzés szerint jelen gazdasági környezetben még inkább felértékelődik ezen vállalatok szerepe, ráadásul a magyar központok átlagosan jobban teljesítenek régiós versenytársaiknál.

Látványos fejlődésen mentek keresztül a régióban működő szolgáltató központok az utóbbi húsz évben – derül ki a Deloitte első alkalommal elkészített, kifejezetten a közép-európai üzleti szolgáltatóközpontok érettségi szintjét felmérő tanulmányából. A megállapítás gyakorlatilag az összes vizsgált országra (Bulgária, Csehország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Románia, Szlovákia) érvényes.

Ehhez adódik hozzá, hogy a jelenlegi, folyamatosan változó gazdasági környezetben még inkább felértékelődött az üzleti szolgáltatók szerepe, melyek fontos eszközei a működési hatékonyság javításának, a magas szolgáltatási minőség biztosításának és az innovációnak, ezzel hozzájárulva a vállalatok versenyelőnyének növeléséhez.

Közép-Európa elsősorban a kedvező üzleti környezet, a képzett munkaerő és a költséghatékonyság miatt lett a szolgáltatóközpontok egyik legfontosabb terepe. Ugyanakkor a Global Business Services (GBS) szektor az Európai Unió egészében megkerülhetetlenné vált: ma már az övezet GDP-jének 11 százalékát állítják elő ezek a cégek.

Magyarország szempontjából kedvező hír, hogy a hazai üzleti szolgáltatóközpontok átlagos érettségi mutatója meghaladja a régiós átlagot: a Deloitte felmérése szerint a Magyarországon működő üzleti szolgáltató központok több mint fele már érett fejlődési szakaszban van, sőt, közülük kettő a legfelső kategóriába lépett.

Lukács Eszter, a Deloitte GBS tanácsadási igazgatója szerint ez azt mutatja, hogy nagyon jók a magyarországi központok fejlődési lehetőségei. „Proaktív növekedési stratégiák, tudatos tervezés és folyamatos fejlődés szükséges ahhoz, hogy a szolgáltató központok tovább növelni tudják hozzáadott értéküket és hozzájáruljanak az anyavállalatok üzleti teljesítményéhez, ezáltal tovább erősítve Közép-Európa gazdaságának szerepét a GBS lokációk között” – szögezte le Lukács Eszter.

Akárcsak Közép-Európában, nálunk is a munkaszervezésben a leginkább fejlettek a vizsgált üzleti szolgáltatók, a legalacsonyabb érettségi szintet pedig a szervezeti dimenzióban érték el, ezzel kijelölve a GBS vezetők számára a fő fejlesztési irányt. Az elemzés egyúttal összehasonlítási alapként is szolgál, mely lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy értékeljék teljesítményüket az iparági szabványokhoz viszonyítva, és azonosítsák a potenciális fejlesztési területeket.

A tanulmány eredményei alapján a legtöbb üzleti szolgáltató központ a régióban jelenleg a teljesítő vagy az érett kategóriába sorolható, azaz ezek a cégek egyértelműen felfelé mozognak a bejárható fejlődési pályán. A válaszadók szerint a központok kiemelt figyelmet fordítanak a tehetséggondozásra és a technológiai fejlődésre, élen járnak például a távoli munkavégzés támogatásában és fejlesztésében. Ezzel a régió gazdaságának fontos katalizátorai ezeken a területeken, például a tehetségek felkarolásában, valamint az innovatív technológiák adaptálásában.

„Az érett fázisban működő szolgáltatóközpontok fontos motorjai a vállalati kompetenciafejlesztésnek egyedi technológiai készségek és end-to-end folyamati tudás kialakítása révén” – vélekedett Illés Gábor, a kutatásban részt vevő Syngenta üzleti szolgáltató központ vezetője. Hozzátette: az átlag feletti fejlettségű szolgáltatóközpontok nem csupán hozzájárulnak, hanem kifejezetten az élen járnak az anyavállalatok számára hasznot hozó kezdeményezések kialakításában és megvalósításában.

A teljes tanulmány ide kattintva érhető el.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-06 11:05:00
Hiába szorított az adóprésükön a kormány, a bankok így is növelni tudták a nyereségüket. Kilenc hónap alatt már 1419 milliárd volt a profitjuk, holott a jegybank a tavalyinál jóval alacsonyabban tartja az alapkamatot, és augusztus óta magasabb tranzakciós illetéket kell fizetniük – írja elemzésében a Bank360.hu.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS