Dr. Barta Anita: Minden nehéz feladat egy újabb remek megmérettetés

Dr. Barta Anita: Minden nehéz feladat egy újabb remek megmérettetés
Szerdahelyi Csaba  |  2022. 12. 15., 09:18

Nagy változáson megy keresztül az autós szakma. Folyamatosan változó környezetbe kerültünk, állandó mozgásban kellett és kell lenni ahhoz, hogy megfelelően tudjunk dönteni – mondta az Üzletemnek dr. Barta Anita, a Barta Cégcsoport vezetője.

A FIVOSZ 2022-ben először ismerte el az Év Fiatal Családi Vállalkozóját, a címet Ön nyerte el. Hogyan vezetett idáig az út?

– Nagy megtiszteltetés számomra az elnyert díj! Az ide vezető út, úgy érzem, már gyerekkoromban eldőlt. Kicsi korom óta az autók körül forog minden a családunkban, ugyanis édesapám a rendszerváltást követően a ’90-es évek elején kezdett el Németországból autókat behozni, ügyfeleknek autót vásárolni, segíteni. Már általános iskolás koromban a „mi leszel, ha nagy leszel” kérdésre azt feleltem, hogy autókereskedő. 2010-ben a második diplomám megszerzése után kezdtem dolgozni a Barta Cégcsoportban. Nagyon nehéz volt a gyakorlati tudást, a szemléletmódot elsajátítani úgy, hogy meg tudjam hozni identitásomból eredő önálló saját döntéseim, de folyamatosan tanultam és tanulok most is. Folyamatosan képeztem magam, több diplomát szereztem, mindig inspirálódtam és fejlődtem. Alapvetően szeretem a kihívásokat, így minden nehéz feladat egy újabb remek megmérettetés, amiből tapasztalatot tudok gyűjteni. Persze vannak és voltak is nehéz időszakok, de szeretek a végső pozitív végeredményre koncentrálni, és csak a kitűzött célt látni.

Második generációs cégvezetőként hogyan látja: miért nem jelentett gondot a Barta Autó Cégcsoportnál a generációváltás?

–  A generációváltás kényes és nehéz téma, hiszen már önmagában probléma tud lenni, hogy tartósan összetartó családot tudjunk összekovácsolni, de az meg pláne, hogy a családból vezetőt és tulajdonost tudjunk kinevelni. Azt gondolom, édesapámnak eddig mindkettő sikerült, ami nagy mértékben köszönhető  a bölcsességének és stabilitásának. A nehéz helyzetekben sem a hibákra és hiányosságokra koncentrált velem kapcsolatban, hanem arra, hogy az „élni és élni hagyni” elvvel azonosulva engedje, hogy magam tapasztaljam meg döntéseim következményeit, és egyesével, lassan, ám folyamatosan lépjek előre. A nehéz helyzetekben mindketten meg tudtunk felelni a helyzet adta követelményeknek, a felmerülő problémákat mindig megbeszéltük egymással és a csapattal is. Célom, hogy a Barta Cégcsoportot időtálló módon továbbfejlesszem, sikerre vigyem, és egy napon majd eredményesen adjam át a feladatokat a következő generációnak ugyanazzal bizalommal, amilyen bizalmat én édesapámtól és az egész cégcsoporttól megkaptam.

Melyek voltak az idei év legnagyobb kihívásai a cégnél?

– Az autós szakma nagy változáson megy keresztül. Folyamatosan változó környezetbe kerültünk, ahol állandó mozgásban kellett és kell lenni ahhoz, hogy megfelelően tudjunk dönteni. A nyári időszak különösen nehéz volt, hiszen meg kellett tervezni a bérautós ágazatba szükséges ideális autóflotta-darabszámot. Óriási nehézségek voltak a beszerzés területén: autórendeléseink nagy részét visszamondták az importőrök, vagy óriási késéssel szállítottak. Bizonyos beszerzésünkre az importőr a megrendelésben leírt 6 hónapos teljesítés helyett 52 hónapot tudott vállani. Így nyárra a terveinkhez képest minden újraíródott. Az orosz-ukrán háború bizonyos esetekben lassította, olykor ellehetetlenítette a gyártást, ami nagy nehézséget okozott a szakmánknak mind a kereskedelem, mind a kölcsönzés terén.

Milyen ma egy családbarát, környezettudatos munkahely?

– Szerintem a családbarát munkahely központja mindig az egyén és a hozzá kapcsolódó attitűd. Fontos, hogy a dolgozó szeressen bemenni a munkahelyére, és szeresse azt, amit csinál. Ehhez a környezet nagy mértékben hozzájárul. 2020-ban mi lettünk az Év Családbarát Vállalata egyik cégünkkel, a Barta Autó 2000 Kft.-vel. Ez a cím nagy büszkeséggel és boldogsággal tölt el, igyekszünk a jövőben is még jobbak lenni, a családbarát szemléletet napról napra még jobban fejleszteni az egész cégcsoportnál. Van nálunk szülinapos szabadnap, rugalmas munkaidő, rengeteg céges családi rendezvény, csapatépítés, támogatjuk a lombikprogramot, a picik számára gyereksarkokat alakítottunk ki. Fontosnak tartjuk a társadalmi felelősségvállalást, ami kiterjed az egészségtudatos munkakörnyezetre is. Felnőttképzési lehetőségeink vannak, nem utolsó sorban pedig az a mottónk, hogy „Egy jó munkahelyen vidáman telik a nap!” Hiszem, hogy egy jó vezetőnek kötelessége kellemes munkakörnyezetet teremteni, és gondoskodni arról, hogy mindenki a lehető legjobban érezze magát a csapatban.

Hogyan kívánják bővíteni külföldi kapcsolataikat?

– Több fontos hazai és nemzetközi rendezvényen is részt veszünk, amelyek lehetőséget adnak a hazai és külföldi kapcsolatteremtésre.  De szerintem az a legfontosabb, hogy partnereink szívesen ajánlanak bennünket, mert elégedettek velünk, 30 éves szlogenünk is híven jellemez minket: „Suzuki Barta, a garancia!”

Az utóbbi években mennyire javult a női vezetők megbecsülése Magyarországon? Mennyire támogatja a FIVOSZ a női vállalkozókat?

– Azt gondolom, a FIVOSZ nagy hangsúlyt fektet a női vezetők támogatására, és remek munkát végez mind a fiatalok, mind a vezetői szerepet dédelgető fiatal nők körében. Amikor dolgozni kezdtem a cégünknél, csak tettem a dolgom, nőként sikeresen beilleszkedtem abba a munkavilágba, ami körülvett, mert a személyiségem és a helyzet is ezt adta. Mára azonban észrevettem azt is, hogy több fiatal nőben kérdésként merül fel: vajon lehet-e egyszerre családja és karrierje, vagy valamelyikről esetleg le kell-e mondania... Örülök, hogy a jelenleg divatként elterjedt női támogatottságban ezek a hölgyek megtalálják a választ, és közelebb kerülhetnek ahhoz a szerephez, ami illik az életükhöz.

Milyen sikereket ért el az Ön által létrehozott Ételintoleranciás és Ételallergiás Gyermekekért és Családokért Alapítvány?

– Az alapítvány idén nagy sikerrel adta át országos díjait kis- közép- és nagyvállalati kategóriában. Az a célunk, hogy azoknak segítsünk, akik ételallergiában kényszerülnek élni. Mi vagyunk az egyetlen olyan országos alapítvány, amelyik az ételallergia kérdésével foglalkozik- Nagyon elhivatottan tevékenykedünk, lobbizunk a mentes élelmiszerek áfájának 5 százalékra csökkentéséért és a kora gyermekkori vizsgálatokért, hogy időben fel tudjuk tárni az esetleges problémát.

A munka mellett mennyi ideje marad a családra, mivel tölti legszívesebben a szabad idejét?

– A kislányom nagyon szeret a cégnél lenni. Egyenesen rajong érte, ha bejöhet, mert minden adott, hogy jól érezze magát: zongora, aranyhalak az akváriumban, játéksarok és nem utolsó sorban kedves kollégák. Én pedig nagyon szeretem, ha a közvetlen közelemben van. Amikor nagyon elfoglalt vagyok, szuper segítségem van, mert mindig van, aki figyel rá. A cégen kívül is igyekszem a legtöbb minőségi időt tölteni vele, de vízióm az is, hogy elsajátítsa azt a sajátos szemléletet, amivel családunk és cégünk rendelkezik, amit a legjobban a munkakörnyezetemben tud érzékelni. Férjem és én is rugalmas munkaidőben dolgozunk, mivel mindketten vállalkozók vagyunk, így előszeretettel csempészünk bele a hétköznapokba egy közös délutánt, és sokszor utazunk el hármasban. Mindig megtervezzük a következő nyaralást vagy kikapcsolódást, nagyon nagy gondot fektetünk arra, hogy mindig legyen közösen eltöltött idő.  Éjjel is hatékonyan tudok dolgozni, meg tudok oldani több feladatot, amikor csend van és alszik a család. Motivál, ha előre tudok dolgozni, így másnap több figyelmet szentelhetek a kislányomnak. Szabad időmet legszívesebben családi utazással, táncolással, meditációval és olvasással töltöm.

A felvételen dr. Barta Anitának dr. Kovács Patrik, a FIVOSZ elnöke adja át az Év Fiatal Családi Vállalkozója díjat.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 04. 16., 09:10
Kötelezővé teheti a munkáltató a túlórát? Van beleszólása a munkavállalónak a kötelező túlóra elrendelésébe? Megtagadhatja a munkavállaló a túlórázást vagy minden esetben köteles eleget tenni a munkáltató ilyen irányú utasításának? A kérdésekre dr. Kocsis Gergely ügyvéd válaszol.
2024-04-19 20:10:18
A 2023-2027. közötti időszakra vonatkozó, magyar Közös Agrárpolitika Stratégiai Tervvel összefüggő információk megújult formában új honlapon, a kap.gov.hu oldalon érhetőek el.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

Az Országos Atomenergia Hivatal elindította Instagram oldalát, amelynek célja az ismeretterjesztés: rövid, szórakoztató posztok formájában mutatja be az atomenergia és annak békés célú alkalmazásához kapcsolódó érdekességeket elsősorban a diákoknak, illetve mindenkinek, aki az atomenergia iránt érdeklődik.