A használtautó-kereskedők várakozása szerint a hazai használtautó-piac mérsékelt, 2-3 százalékos ütemben bővülhet, ami mintegy 800 ezer gazdát cserélő személyautót jelent – derül ki a JóAutók.hu február első felében végzett felméréséből. A használtautó-importot illetően borúsabbak a piaci kilátások: a tavaly elszenvedett 17 százalékos visszaesést idén stagnálás vagy további kisebb visszaesés követheti, így a behozott járművek száma akár a 2020-ban regisztrált 130 ezer alá is csökkenhet.
A mintegy 200, a JóAutók.hu által minősített használtautó-kereskedő partner megkérdezése nyomán született elemzés adatai szerint az autópiac működése legkorábban tavasz végén térhet vissza a koronavírust megelőző, régi kerékvágásába. A kereskedők 43 százaléka erre már néhány hónapon belül is lát esélyt, 21 százalékuk nyárra, 18 százalékuk a második félévre teszi ennek várható időpontját, ugyanakkor a fennmaradó 18 százalék szerint a konszolidáció egészen a jövő évig várat majd magára.
Bár a prognózisok átlaga 2-3 százalékos bővülést mutat, különféle időbeli várakozásokkal párhuzamosan a piaci szereplők eltérően ítélik meg a hazai autópiac kilátásait is: 39 százalékuk számít idén növekedésre, további visszaeséssel 14 százalék kalkulál, míg 47 százaléknyian tavalyhoz képest változatlan piaci aktivitást várnak.
„A növekedést várók elsődleges okként az elmaradt vásárlások pótlását említették, valamint a környezetvédelmi szabványok és a devizaárfolyamok miatt megdráguló új autók helyett a fiatal használt autók iránt növekvő igényt jelölték meg – avat be a részletekbe Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – Ezzel szemben a piaci aktivitás csökkenése irányába hathat a járványhelyzet további elhúzódása, illetve az a tény, hogy továbbra is ötéves mélyponton áll a külföldről behozott használt járművek száma is.”
A hazai használtautó-piac meghatározó utánpótlási forrása, a használtautó-import 2017-ben, 155 ezer darabszám mellett gyakorlatilag csúcsra ért, majd két év stagnálást követően tavaly 17 százalékos mínuszba fordult. A kereskedők a visszaesés fő okát a magánimportnak a határzár miatti kiesésében látják, de sokan a koronavírustól független tényezőket is említenek.
Egyrészt a romló forintárfolyam sem tett jót a behozatalnak, hiszen forintban csökkentette azt az árkülönbözetet, ami az import egyik fő hajtóereje. Másrészt szerepet játszanak adminisztratív okok is: a külföldről behozott használt autók első műszaki vizsgáztatását végző vizsgabázisok szűkös kapacitása miatt az év második felében jelentős várakozási idő alakult ki.
A használtautó-import idei kilátásait illetően a kereskedők véleménye nagyon megosztott: 28 százalékuk további visszaesést, 25 százalékuk növekedést vár, 22 százalékuk pedig az idei forgalom ismétlődésére számít. A válaszadók negyede ugyanakkor bármit elképzelhetőnek tart, a fejleményeket nem utolsósorban a forint árfolyamának idei változásától, illetve a honosítási szabályok idősebb autókat érintő év eleji szigorításának hatásától teszi függővé. A válaszok összegzése alapján a tavalyi 130 ezres forgalom megismétlődése már az átlagos várakozásnál kedvezőbb eredmény lehet.
A járványhelyzet – különösen a tavaszi első hullám alatt bevezetett zárlat – igen érzékenyen érintette a használtautó-kereskedéseket. 75 százalékuk 2020 kapcsán forgalomcsökkenésről számolt be, 18 százaléknyian 20-50 százalék közötti, 7 százaléknyian pedig 50 százalékot meghaladó visszaesést szenvedtek el az előző évben.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.