Csak lassan tér magához idén a használtautó-piac a kereskedők szerint

2021. 02. 16., 15:30

A használtautó-kereskedők várakozása szerint a hazai használtautó-piac mérsékelt, 2-3 százalékos ütemben bővülhet, ami mintegy 800 ezer gazdát cserélő személyautót jelent – derül ki a JóAutók.hu február első felében végzett felméréséből. A használtautó-importot illetően borúsabbak a piaci kilátások: a tavaly elszenvedett 17 százalékos visszaesést idén stagnálás vagy további kisebb visszaesés követheti, így a behozott járművek száma akár a 2020-ban regisztrált 130 ezer alá is csökkenhet.

A mintegy 200, a JóAutók.hu által minősített használtautó-kereskedő partner megkérdezése nyomán született elemzés adatai szerint az autópiac működése legkorábban tavasz végén térhet vissza a koronavírust megelőző, régi kerékvágásába. A kereskedők 43 százaléka erre már néhány hónapon belül is lát esélyt, 21 százalékuk nyárra, 18 százalékuk a második félévre teszi ennek várható időpontját, ugyanakkor a fennmaradó 18 százalék szerint a konszolidáció egészen a jövő évig várat majd magára.

Bár a prognózisok átlaga 2-3 százalékos bővülést mutat, különféle időbeli várakozásokkal párhuzamosan a piaci szereplők eltérően ítélik meg a hazai autópiac kilátásait is: 39 százalékuk számít idén növekedésre, további visszaeséssel 14 százalék kalkulál, míg 47 százaléknyian tavalyhoz képest változatlan piaci aktivitást várnak.

„A növekedést várók elsődleges okként az elmaradt vásárlások pótlását említették, valamint a környezetvédelmi szabványok és a devizaárfolyamok miatt megdráguló új autók helyett a fiatal használt autók iránt növekvő igényt jelölték meg – avat be a részletekbe Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – Ezzel szemben a piaci aktivitás csökkenése irányába hathat a járványhelyzet további elhúzódása, illetve az a tény, hogy továbbra is ötéves mélyponton áll a külföldről behozott használt járművek száma is.”

A hazai használtautó-piac meghatározó utánpótlási forrása, a használtautó-import 2017-ben, 155 ezer darabszám mellett gyakorlatilag csúcsra ért, majd két év stagnálást követően tavaly 17 százalékos mínuszba fordult. A kereskedők a visszaesés fő okát a magánimportnak a határzár miatti kiesésében látják, de sokan a koronavírustól független tényezőket is említenek.

Egyrészt a romló forintárfolyam sem tett jót a behozatalnak, hiszen forintban csökkentette azt az árkülönbözetet, ami az import egyik fő hajtóereje. Másrészt szerepet játszanak adminisztratív okok is: a külföldről behozott használt autók első műszaki vizsgáztatását végző vizsgabázisok szűkös kapacitása miatt az év második felében jelentős várakozási idő alakult ki.

A használtautó-import idei kilátásait illetően a kereskedők véleménye nagyon megosztott: 28 százalékuk további visszaesést, 25 százalékuk növekedést vár, 22 százalékuk pedig az idei forgalom ismétlődésére számít. A válaszadók negyede ugyanakkor bármit elképzelhetőnek tart, a fejleményeket nem utolsósorban a forint árfolyamának idei változásától, illetve a honosítási szabályok idősebb autókat érintő év eleji szigorításának hatásától teszi függővé. A válaszok összegzése alapján a tavalyi 130 ezres forgalom megismétlődése már az átlagos várakozásnál kedvezőbb eredmény lehet.

A járványhelyzet – különösen a tavaszi első hullám alatt bevezetett zárlat – igen érzékenyen érintette a használtautó-kereskedéseket. 75 százalékuk 2020 kapcsán forgalomcsökkenésről számolt be, 18 százaléknyian 20-50 százalék közötti, 7 százaléknyian pedig 50 százalékot meghaladó visszaesést szenvedtek el az előző évben.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2022-10-04 10:17:00
A jogviták végleges eldöntése a bíróság feladata. Azonban a vitában álló feleknek nem feltétlenül kell a bíróság ítéletére bízniuk magukat. Lehetőségük van arra, hogy a perben bíróság előtt megegyezzenek. A perbeli egyezségkötés legfontosabb szabályait dr. Szabó Gergely ügyvéd foglalta össze.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 09. 23., 12:05
epizód: 2022 / 9   |   hossz: 18:38
Milyen a gazdaság, a vállalkozások helyzete Covid után, a háború és az energiaválság árnyékában? Mekkora sokkokat okozott az elmúlt pár év? Nyílnak-e kivezető utak az európai és a magyar gazdaság előtt? Hogyan segítheti a kilábalást az államilag támogatott Széchenyi Hitel MAX program? A kérdésekre Krisán László, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgatója válaszol.
2022. 07. 26., 10:30
epizód: 2022 / 8   |   hossz: 20:30
Milyen új utakat nyitott az internet a csalók előtt? Hogyan azonosíthatjuk vállalkozóként az átverési kísérleteket? Mikor kell szakértőhöz, esetleg egyenesen a rendőrséghez fordulnunk? És mitől menthet meg bennünket egy kis önképzés? Dr. Kocsis Ildikó ügyvéd olyan céges csalásokra is felhívja a figyelmet, amelyek még a hozzáértők előtt sem feltétlenül nyilvánvalóak.
2022. 06. 26., 09:15
epizód: 2022 / 7   |   hossz: 21:02
Milyen volt a Hannoveri Technológiai Kiállítás és Vásár a Covid után, de háborús időben? Hol tart az ipar 4.0 napjainkban, melyek a digitalizáció legfontosabb új irányai? Mit jelent a virtuális üzembe helyezés? Hogyan hat az automatizálás a munkaerő-piacra? Hogyan szimulálható a Marsra szállás? Mit jelent Európa egyik legnagyobb ipavállalatának, hogy kivonul az orosz piacról, ahol 1851 óta jelen volt? A kérdésekre Jeránek Tamás, a Siemens Zrt. vezérigazgatója válaszol.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Áprilisban és májusban olyan sok esőt esett, majd olyan agresszív lisztharmat támadta meg a szőlőt, amilyennel tisztességben megőszült borászok sem találkoztak még soha életükben arrafelé.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS