Csak lassan tér magához idén a használtautó-piac a kereskedők szerint

2021. 02. 16., 15:30

A használtautó-kereskedők várakozása szerint a hazai használtautó-piac mérsékelt, 2-3 százalékos ütemben bővülhet, ami mintegy 800 ezer gazdát cserélő személyautót jelent – derül ki a JóAutók.hu február első felében végzett felméréséből. A használtautó-importot illetően borúsabbak a piaci kilátások: a tavaly elszenvedett 17 százalékos visszaesést idén stagnálás vagy további kisebb visszaesés követheti, így a behozott járművek száma akár a 2020-ban regisztrált 130 ezer alá is csökkenhet.

A mintegy 200, a JóAutók.hu által minősített használtautó-kereskedő partner megkérdezése nyomán született elemzés adatai szerint az autópiac működése legkorábban tavasz végén térhet vissza a koronavírust megelőző, régi kerékvágásába. A kereskedők 43 százaléka erre már néhány hónapon belül is lát esélyt, 21 százalékuk nyárra, 18 százalékuk a második félévre teszi ennek várható időpontját, ugyanakkor a fennmaradó 18 százalék szerint a konszolidáció egészen a jövő évig várat majd magára.

Bár a prognózisok átlaga 2-3 százalékos bővülést mutat, különféle időbeli várakozásokkal párhuzamosan a piaci szereplők eltérően ítélik meg a hazai autópiac kilátásait is: 39 százalékuk számít idén növekedésre, további visszaeséssel 14 százalék kalkulál, míg 47 százaléknyian tavalyhoz képest változatlan piaci aktivitást várnak.

„A növekedést várók elsődleges okként az elmaradt vásárlások pótlását említették, valamint a környezetvédelmi szabványok és a devizaárfolyamok miatt megdráguló új autók helyett a fiatal használt autók iránt növekvő igényt jelölték meg – avat be a részletekbe Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – Ezzel szemben a piaci aktivitás csökkenése irányába hathat a járványhelyzet további elhúzódása, illetve az a tény, hogy továbbra is ötéves mélyponton áll a külföldről behozott használt járművek száma is.”

A hazai használtautó-piac meghatározó utánpótlási forrása, a használtautó-import 2017-ben, 155 ezer darabszám mellett gyakorlatilag csúcsra ért, majd két év stagnálást követően tavaly 17 százalékos mínuszba fordult. A kereskedők a visszaesés fő okát a magánimportnak a határzár miatti kiesésében látják, de sokan a koronavírustól független tényezőket is említenek.

Egyrészt a romló forintárfolyam sem tett jót a behozatalnak, hiszen forintban csökkentette azt az árkülönbözetet, ami az import egyik fő hajtóereje. Másrészt szerepet játszanak adminisztratív okok is: a külföldről behozott használt autók első műszaki vizsgáztatását végző vizsgabázisok szűkös kapacitása miatt az év második felében jelentős várakozási idő alakult ki.

A használtautó-import idei kilátásait illetően a kereskedők véleménye nagyon megosztott: 28 százalékuk további visszaesést, 25 százalékuk növekedést vár, 22 százalékuk pedig az idei forgalom ismétlődésére számít. A válaszadók negyede ugyanakkor bármit elképzelhetőnek tart, a fejleményeket nem utolsósorban a forint árfolyamának idei változásától, illetve a honosítási szabályok idősebb autókat érintő év eleji szigorításának hatásától teszi függővé. A válaszok összegzése alapján a tavalyi 130 ezres forgalom megismétlődése már az átlagos várakozásnál kedvezőbb eredmény lehet.

A járványhelyzet – különösen a tavaszi első hullám alatt bevezetett zárlat – igen érzékenyen érintette a használtautó-kereskedéseket. 75 százalékuk 2020 kapcsán forgalomcsökkenésről számolt be, 18 százaléknyian 20-50 százalék közötti, 7 százaléknyian pedig 50 százalékot meghaladó visszaesést szenvedtek el az előző évben.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 05. 25., 16:55
Hosszú ideje a vállalkozás világában élők is sokat tanulhattak a VOSZ Páholy első három rendezvényén, ahol a résztvevőknek lehetősége van a tanulás mellett egymás és a másik vállalkozás tevékenységének megismerésére. Nagyon készülünk az év további rendezvényeire is – mondta Micski Marianna, a VOSZ Heves vármegyei elnöke a vosz.hu-nak.
2023-06-05 16:13:00
A háborúban álló szomszédos ország egyik automatizálással foglalkozó vállalata saját fejlesztésű megoldást kínál a termőföldek aknamentesítésére. Sok korábbi hadszínteret újra gazdálkodásra alkalmassá tehetnek a robottraktorok.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 05. 29., 17:20
epizód: 2023 / 8   |   hossz: 22:26
Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének elnökével áttekintettük az építőipar első negyedévi visszaesésének okait, és arra is megkértük, hogy vázolja az ágazat továbbiakban várható sorsát. Bár nem minden szakmabeli járt rosszul az utóbbi időben, „sok pozitívumot nehezen tudna mondani“. Az elnök tisztázta a nemzeti tüzépek körül halmozódó félreértéseket, és azt is elárulta, hogy milyen modern éptőipari megoldásokat kedvelnek az embereket, illetve melyek felfutását reméli.
Dr. Baracsi Katalin internetjogászt az általa cégek kollektívái számára tartott online jogi tréningek kapcsán a legfontosabb, az embereket leginkább aggasztó problémákról kérdeztük. A szakértő maga is meglepőnek tartja, hogy hányszor találkozik olyan emberrel, aki még mindig nincs tisztában az interneten elkövethető bűncselekmények súlyával. Sőt, azzal sem, hogy online egyáltalán lehet bűnt elkövetni. Ha mindez nem lenne elég, azt is viszonylag kevesen tudják, hogy mit tehet meg a céges IT-eszközökkel és a rajta felhalmozódott adatokkal a dolgozó, illetve maga a vállalat. Utóbbi egyébként nem árt, ha jó előre leszögezi, hogy mire lehet használni a céges számítógépet és mire nem.
Ebben az epizódban bebizonyítjuk, hogy szemléletváltással sokkal olajozottabb és jóval jövedelmezőbb szervezetté válhat bármely vállalkozás. A gyengeség szemléletet felváltó erősség szemlélet megváltást jelenthet a cégeknek, akik olyan erőforrástömegre bukkannak meglévő kollektívájukban, amire jó eséllyel nem is számítottak. Arról, hogy vezetőképzéssel, csapatépítéssel és mindezek tudományosan megalapozott stratégiáival hogyan lehet sikerre ítélni egy üzletet, az [eureka] Consulting and Games fehérgalléros ügyfélkörrel dolgozó üzleti tanácsadó cég társalapítójával, Bódi Gabriellával beszélgettünk.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS