Készülünk nyitni Nyugat felé, több nyelven beszélő kereskedőket és projekt vezetőket is keresünk majd a csapatunkhoz – mondta az Üzletemnek Birtalan Tamás, az ATTA alapítója a „Nincs megállás” sorozat 7. interjújában.
– Honnan jött a papírraklap biznisz ötlete? Mennyi idő telt el az ötlet és a gyártás között?
– Az ötlet a piactól jött, partnereim már korábban is a csomagolás területén dolgoztak, így a nagy FMCG cégek vetették fel az ötletet, hogy ha ilyen eredményesen oldunk meg komplikált csomagolási eseteket, miért nem tudunk ugyanolyan módon hullámpapírból raklapot gyártani? Hiszen, ha adódik más lehetőség, ők nem akarnak fát használni/pazarolni. Ráadásul kötelességünknek érezzük, hogy óvjuk a minket körülvevő környezetet, különösképpen az erdők épségét. Az egyik legsúlyosabb környezeti probléma a globális felmelegedés, és erre az erdők CO2 felvevő ereje az egyik leghatékonyabb megoldás: CO2 kibocsátást csökkenteni, az erdő területeket növelni, ami megint leköti a levegőben levő CO2-t. A termék több évnyi fejlesztésen futott át, először a raklap kifejlesztésére volt szükség, hogy megfeleljen hagyományos felhasználási feltételeknek. Utána vissza kellett bontani a raklapot és végiggondolni, hogyan lehet ezt a leghatékonyabban megépíteni. Az elmúlt 3 évben kifejlesztettünk egy teljesen automata gépsort, ami csak ezt a raklapot gyártja. Sikerült önerőből felépíteni a gyárat, fontos volt számunkra, hogy bebizonyítsuk, megtudjuk csinálni és működik a technológia.
– Mennyivel olcsóbb a papírraklap gyártása a fa raklap gyártásánál? Mekkora a különbség a raklapok fogyasztói ára között?
– Nincsen fix raklap ár Magyarországon, nagyon különböző árakkal találkozunk, azt sem lehet pontosan megmondani, hogy valaki kis vagy nagy vevő. Mi ezzel ellentétben transzparens és egységes árat képzünk és tőlünk, a gyártótól van lehetőség megvenni a raklapokat. A fa raklap árakat nem akarjuk tönkre tenni, ezért az EPAL (Európai Raklap Szövetség) raklap árainak megfelelően fogjuk kínálni, persze az elején egy kicsit ár alatt, hogy minél szélesebb körben lehetőség legyen kipróbálni, megismerni és megkedvelni a mi termékünket.
– Miért ajánlja a papír raklapot a fa helyett?
– Első sorban a természet és a fenntarthatóság aspektusából fontos. Az ATTA raklap hulladékpapírból készül, így előállításához nincs szükség fák kivágására. Én mindig sajnálom, amikor e célból kivágnak egy fát, raklapot csinálnak belőle, ezután egyszeri használat után el is dobják. Az ATTA-t használat után, mint hulladék papírt újból értékesíteni lehet. És akkor még nem beszéltünk a higiéniai előnyökről! Mivel a fa organikus anyag, bevonzza a kórokozókat, rágcsálókat, rovarokat, illetve felveszi a vizet, így gombásodik és penészesedik. Ez a mai higiénikus elvárásoknak már nem felel meg. A hullámlemez csíra- és minden mentes, ráadásul egy élelmiszer-csomagolásra minősített papírt használunk, ezt nyugodtan be lehet vinni a gyár területére. A súly is előny: egy Euroraklap minimum 25 kg, nehéz megemelni és szállítani. Ehhez kepést az ATTA 5 kg és ugyanazt tudja. A súlyok közötti különbség főleg három helyen lényeges: kézi pakolásnál, hogy ne sérüljön az ember háta vagy nyaka, a teherautós fuvarnál, ahol 30-66 raklap van egy teherautón, és így több tonna raklap súlyt szállít mindenhova, s főleg a repülőgépes szállításnál, ahol minden kiló számít. A sérülést már említettem, Murphy soha nem alszik, egy fa raklapnál pont oda nyúlunk, ahol egy szálka vagy szög kiáll belőle és máris megvan a baj. Ez sem fordulhat elő egy ATTA-nál.
– Hány embert foglalkoztat a cég?
– Most még csak 7 teljes munkaerő és 3-6 külsős ember segít. De ha majd 3 műszakban gyártunk, szükség lesz még 7-9 szakemberre. A géphez elég műszaki ismeret, viszont a karbantartáshoz azért ennél több kell. Plusz készülünk nyitni Nyugat felé, több nyelven beszélő kereskedőket és projekt vezetőket is keresünk majd a csapatunkhoz.
– Magyarországon mekkora a forgalom, mennyire ismeri itthon a szakma a papír raklapot?
– Fa raklapból rengeteg fogy Magyarországon. Termelő ország vagyunk, nagy cégekkel. Nem egy céget ismerünk, amelyik több mint egy millió raklap forgalmat bonyolít le évente. Fa raklap mellett, használnak pár helyen műanyag raklapokat, és vannak már elszórtan papír raklap használók is. De ATTA-n kívül ma nincs más olyan papírraklap, amelyik megfelel az összes technológiai és műszaki elvárásnak, mint például az állványba helyezhetőség, a teherbírás és a nagy gyártási kapacitás elérhetősége.
– Milyen terjeszkedési terveik vannak külföldön?
– Az első üzembe helyezett gyártósor, itt Szombathely mellet, referenciagyárnak készül annak érdekében, hogy a terméket, a gyártást és a technológiát be tudjuk mutatni a piaci szereplőknek. A közeljövőben a cél az, hogy Európában 5-10 gyárat tudjunk telepíteni és üzemeltetni, így más országba is expandálni.
– Milyen hatással volt a vállalkozásukra a Covid-járvány?
– Maga a koronavírus-járvány is arra figyelmeztet bennünket, hogy az életmódunk és a folyamatos növekedés fűtötte hagyományos gazdasági modell többé nem fenntartható, legalábbis nem az eddigi formájában. Amerika es Kína a világjárványból kilábalva nagyon erős építkezésbe kezdett, és hajlandó drágábban is megvenni a faanyagot Európából. Ha már az építkezésre nem áll rendelkezésre elegendő fa, akkor egy raklapra főleg nem pazarolhatják el a famennyiséget. Nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában is fizikai raklaphiány keletkezett, ezért a fa árak elszaladtak.
– Hogyan látja: Magyarországon mennyire környezettudatosak a vállalkozások?
– Itthon szeretünk erről beszélni, de még nem teszünk annyit amennyit tudnánk. Nyugaton már máshogy látják ezt, ott aktívan keresnek és tesznek a környezettudatosságért, ami valamikor még magasabb költséggel vagy más kompromisszummal is jár. Nem csak a részvény tulajdonosok, hanem a vevők is figyelnek arra, hogy a vállalatok minden évben javítsanak a fenntarthatóságukon. Ezt az új szívószálakkal, műanyagmentes csomagolással, papírzacskókkal és most velünk, a hulladék papírból készült raklapokkal tudják elérni.
– Bonyolult volt az Európai Raklap Szövetségnél az engedélyeztetési procedúra?
– Próbáltuk felvenni velük a kapcsolatot, de még túl fiatalok és kicsik vagyunk ahhoz, hogy komolyan vegyenek. Majd, ha legyártottunk pár százezer/millió ATTA raklapot, megint jelentkezni fogunk náluk.
– 2022 végére milyen eredménnyel lenne elégedett?
– A jövő évben a meglévő, Szombathely melletti gyártósort szeretnénk 3 műszakban üzemeltetni, és egy második gyártósort megépíteni. Az, hogy a második gyártósort is Magyarországon üzemeljük-e be, még a jövő zenéje.
(Fotók: ATTA)
A Gourmet egy óriási szabadtéri sétálókóstoló, ahol elveszhetünk a legjobb fővárosi és vidéki éttermek kínálatában.
Az Európai Bizottság jóváhagyta a projekt kivitelezési és finanszírozási szerződését.