Batiz András: A karizma nem adottság, hanem spektrum, amin mindenki előre léphet

Batiz András: A karizma nem adottság, hanem spektrum, amin mindenki előre léphet
2025. 06. 12., 20:31

A Business Festen a VOSZ által szervezett Érdekvédelmi Piknik egyik vendége volt Batiz András, az Impact Works alapítója. A VOSZ színpadán a kkv-k jövőjéről, jogokról, AI-ról, adózásról, adatvédelemről, generációváltásról és vállalkozói jóllétről hallhattak gyakorlati tanácsokkal és inspiráló történetekkel.

Mi történik, ha egy volt televíziós műsorvezető, kormányszóvivő, aki egyúttal pszichológiát is tanult és az improvizációs színház eszköztárát is ismeri egy személyben – csapatával együtt – kutatja és tanítja, hogyan lehetünk hatásosabbak, hitelesebbek, karizmatikusabbak? Az Europion friss reprezentatív kutatásából kiderül, mi befolyásolja leginkább a személyes varázst – és az is, hogy ez nem a kevesek kiváltsága. Batiz András, a kutatás vezetője, a Karizma Coaching program megalkotója mesél a módszerről, a tapasztalatokról, és arról, miért lehet a nyár a legjobb időpont önmagunk megerősítésére.

–  Közel húsz éve tart tréningeket, előtte ismert televíziós műsorvezető és kormányszóvivő volt. Honnan jött az ötlet, hogy másokat is segítsen a megszólalásaikban?

– Egyszerűen onnan, hogy éveken át kérdeztem — riporter voltam —, majd éveken keresztül válaszoltam — mint kormányszóvivő. Ez a két szerep együtt adta a gondolatot: ha ezek a készségek bennem működnek, talán meg is lehet őket tanítani. Egyébként a Színház- és Filmművészeti Egyetemen televíziós műsorvezető osztályba jártam, és érdekes módon ott sok mindenre megtanítottak minket, de a kommunikációnak ez az aspektusa — a személyes jelenlét, a hatás, a karizma — nem volt része a tananyagnak. Ez akkor is hiányzott, és ma is úgy érzem: rengeteg tehetséges, képzett és hozzáértő ember nehezen tud érvényesülni, mert nem kapta meg azokat az eszközöket, amelyek segítenék.

A legutóbbi kutatásuk is épp ezt támasztja alá. Miről szólt a vizsgálat, és miért érezték aktuálisnak?

– Az Europion reprezentatív kutatásában azt vizsgáltuk, mennyire befolyásolja egy megszólaló fizikai jelenléte — testbeszéd, hanghasználat, energiaszint — a hallgatóság megítélését. Ma, amikor vezetők, előadók, sőt, hétköznapi emberek is rendszeresen kerülnek nyilvános megszólalási helyzetekbe — akár online, akár személyesen —, egyre fontosabb, hogy tudatosabban bánjanak ezekkel a készségekkel.

Hogyan zajlott a kutatás?

– 1231 fő vett részt a felmérésben, amely reprezentatív a 16 és 69 év közötti korosztályra Magyarországon. Az Europion okostelefonos applikációján két videót mutattunk be, egyiket is, másikat is cca 600-600 ember látta. Ugyanaz a szöveg hangzott el, ugyanattól az előadótól, de az egyik felvételen neutrálisan, a másikon pedig sokkal energikusabban, aktívabb testbeszéddel adta elő. A résztvevők nyolc szempont alapján értékelték a videókat — többek között a karizma, a hitelesség, a figyelem fenntartásának képessége, a meggyőzőerő és a motivációs hatás alapján. Az eredmények egyértelműek: a második, dinamikusabb videó minden szempontban jobban teljesített.

Mondana példát a különbségekre?

– A magabiztosság megítélésében például 23 százalékpontos eltérés mutatkozott (82 százalék vs. 59 százalék). Karizmatikusnak 64 százalék ítélte a második videót, míg az elsőt csak 42 százalék. A motiváció, a figyelem lekötése és az együttműködési szándék is szignifikánsan magasabb volt. Érdekes módon az iskolai végzettség is voltak különbségek: a középiskolai végzettségűeknél például még kiugróbb volt a hatás. A diplomások pedig kétszer akkora arányban tartották karizmatikusnak a második előadót, mint az elsőt.

Nemzetközi kutatásokkal is egybevág mindez?

– Igen, kettő is említenék. Az amerikai MIT-n (Massachusetts Institute of Technology) dolgozó Alex Pentland kutatásai azt mutatták, hogy miután a testbeszéd és a fizikai jelenlét már a nyelvhasználat előtti időkben is erőteljes hatást gyakorolt, ez máig megmaradt. A svájci Lausanne-i Egyetemen végzett vizsgálatok pedig arra is rámutattak, hogy nemcsak a testbeszéd, hanem az érzelmeket is megjelenítő tartalom — történetmesélés, személyes példák — sokkal mélyebb hatást gyakorol a hallgatóságra.

A kutatás eredményeit be is építik a tréningjeikbe?

– Mondjuk inkább úgy, hogy az eredmények visszaigazolták, amiben eddig is hittünk. Az Impact Works csapatával, több mint 50 országban tartottunk tréningeket, és többek között azokat a készségeket fejlesztjük, amelyek a kutatásban eredményesnek bizonyultak. A szemkontaktus, a hanghasználat, a gesztikuláció, a szünetek, az energiaszint — mind személyre szabható és – tapasztalatunk szerint – kultúrafüggetlen módon fejleszthető. Ez nem sablonos „prezentációs technika”, hanem önazonos megszólalásokra építő gyakorlat. Ráadásul nagyon különböző korosztályokkal és iparágak képviselőivel dolgozunk: kis cégek, nagyvállalatok, fiatal vezetők és tapasztalt szakemberek is megfordultak már nálunk.

– Milyen módszertant használnak?

– Ez egy különleges elegy. Az elmúlt két évtized során pszichológiát is hallgattam, és dolgoztam együtt improvizációs színházi színészekkel is — ezekből építettük fel azt a módszertant, amit ma is használunk. Az improvizáció megtanít jelen lenni, reagálni, kapcsolatot teremteni — és ez a három az alapja minden meggyőző kommunikációnak. Ehhez társul a pszichológiai háttér és a kommunikációs tapasztalat, valamint a sok száz tréning során leszűrt tudás. A csapat is nagyon sokszínű, kommunikációs szakemberek mellett pszichológusok és színészek is hozzájárulnak a hatékony fejlesztéshez.

Sokat beszél a hitelességről, önazonosságról. Hogyan lehet ezt fejleszteni, amikor a legtöbben inkább a „jó előadásmódot” keresik?

– A legtöbb ember fejében a karizma még mindig valamiféle kiállás, egy tanult modor, egyfajta „fellépés”. Mi viszont abban hiszünk, hogy a valódi hatás belülről jön. Nem az a cél, hogy valaki „megtanulja” a jó előadó szerepét, hanem hogy megtalálja azt a saját megszólalási stílust, ami hiteles, és közben figyelmet is képes kiváltani. Hadd fogalmazzak így: mindenkinek sok arca van, sokféleképpen tud megjelenni egy szituációban. Mi abban segítünk, hogy a nehéz helyzetekben is mozgósítani tudja a „legjobb énjét”.

Milyen visszajelzéseket kapnak a tréningeken résztvevőktől? Van olyan történet, ami különösen emlékezetes?

– Sok ilyen van, és ezek nagyon inspiráló részei a munkánknak. Saját élményből hadd idézzek fel kettőt. Legutóbb egy külföldi középvezetővel dolgoztam, aki egy gyakorlat után amikor visszanéztük az előadásáról készült felvételt, azt mondta, hogy most először „hallotta magát”.  De arra a nagyvállalati vezérigazgatóra is sokáig emlékezni fogok, aki részben súlyos beszédhibával küzdött, részben ettől erősen feszengett is előadás közben. És még ezen is át tudtunk lendülni olyannyira, hogy ma már élvezi a megszólalásait, amelyek ráadásul sokkal jobban is működnek, mint korábban. Gyakran előfordul egyébként, hogy még azok is, akik sok éve tartanak előadásokat és úgy érzik, hogy elértek egy plafont, és nem tudnak új szintre lépni a közös munka után túl tudtak lépni a rutinon és jobban le tudták kötni a közönségüket, mint korábban. Márpedig ez nagy szó abban a világban, amikor az emberek figyelni kapacitása a telefonjukon futó kisvideókra szűkül.

Most nyáron új formában is elérhető a tréningprogram. Mit kell tudni erről?

– A Karizma Coaching programot most egyéni, moduláris, teljesen testre szabott formában kínáljuk. A nyári időszak erre különösen alkalmas, hiszen ilyenkor sokan kicsit szabadabban tudnak időt szakítani önmagukra. Ez a program azoknak szól, akik szeretnének meggyőzőbben, inspirálóbban és hitelesebben megszólalni — akár prezentációban, akár vezetői helyzetben, akár a médiában. A munkát videóval, elemzéssel, gyakorlással és visszajelzésekkel támogatjuk.

Mi az a gondolat, amit minden megszólalónak szíve szerint útravalóul adna?

– Hogy ne tökéletesek akarjanak lenni, hanem minél erősebben próbáljanak jelen lenni a különböző helyzetekben. Hogyan higgyék el, a közönség figyelmét azzal lehet kiérdemelni, ha mi is figyelünk a közönségünkre és minden mondandónkat megpróbáljuk az ő perspektívájukból nézni, felépíteni, megfogalmazni. És talán azt, hogy bőven elég elég karizmatikusnak lenni, ami éppúgy elérhető mindenkinek, mint ahogy – még ha nincs is olyan jó nyelvérzéke – bárki meg tud tanulni elég jól angolul is.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 07. 07., 20:10
A 130 milliárd forint keretösszegű Demján Sándor 1+1 Programban már több mint 1300 vállalkozás kapott pozitív támogatói döntést, összesen 104,3 milliárd forint értékben; a támogatások zöme a legkevésbé fejlett térségekbe kerül, a beruházások többsége az ipari, építőipari és logisztikai szektorokat érinti – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2025-07-07 16:20:00
Az Otthon Start programhoz köthetően fokozódhat a kereslet a kisebb lakások iránt, és a több adásvétel emelkedő pályán tarthatja a lakásárakat, de mivel a kamattámogatott hitelek nehezebben épülnek be a lakásárakba, és a befektetők is óvatosabbakká válhatnak, ezért drasztikus drágulás középtávon nem várható – olvasható az ingatlan.com elemzésében.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Donald Trump kriptoüzlete – és a piachoz kötődő szabályozó tevékenysége – miatt világszerte egyre nagyobb figyelem irányul a digitális valutákra. Mivel a téma egy 2025. július 1-jével érvénybe lépett kriptopiaci törvény miatt itthon is forró, megkértük Kalocsai Kornélt, a Blockchain Magyarország Egyesület alapító-elnökét, hogy segítsen tisztán látni, egyrészt az amerikai elnök által előidézett változásokkal, másrészt azzal kapcsolatban, hogy a kriptopiacot hogyan kellene mindenki javára megtisztítani. A blockchain és kripto szakértő-tanácsadó a leggyakrabban előforduló buktatókra és csalásokra is felhívta a figyelmet.
Érdekes ingatlanpiaci helyzetet teremt a helyi önazonosság védelméről szóló törvény, amely júliustól már hatályba is lép. Sokan gondolják, hogy önmagában a létezése befolyásolhatja az árakat, de ez szinte kizárólag az önkormányzatokon múlik. Bár Szegő Péterrel még a parlamenti szavazás előtt beszélgettünk a témáról, a Duna House PR és elemzési szakértőjeként átfogó képet tudott adni róla, hogy mi történik lokálisan és országosan a jogszabály bevezetése után.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közölte: sajnálattal veszi tudomásul, hogy a kormány szakmai egyeztetés nélkül hosszabbította meg a hatósági árak rendszerét, hiszen ezzel a szőnyeg alá söpörték a gazdaságban lappangó feszültségeket, amelyek így csak tovább gyűlnek és mindenképpen felszínre kerülnek. Az árrésstop legnagyobb vesztesei éppen a kisboltok lesznek, hiszen lemaradnak az árversenyben a multikkal szemben – vezeti le ebben az epizódban Kozák Tamás. Az OKSZ főtitkára azt is elmagyarázza, miért nincs rendjén az elmaradt egyeztetés és felvázolja a szövetség szakpolitikai javaslatait, amelyek viszont gyógyírt jelentenének – árrésstop helyett.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS