Az adócsökkentések ellenére folyamatosan nő az államkassza kivabevétele

2020. 01. 17., 10:45

A kisvállalati adó (kiva) amellett, hogy az Európai Unió egyik legversenyképesebb adófajtája, még a költségvetési bevételekre is jótékonyan hat – tájékoztatott Izer Norbert adóügyekért felelős államtitkár.

Míg 2018-ban 41,7 milliárd forint volt a költségvetés kiva bevétele, addig tavaly 70,5 milliárd forint – ismertette Izer Norbert. A mintegy 70 százalékos növekedés legfőbb oka az, hogy egyre népszerűbb ez az adófajta. 2015. január 1-jén még csak 6500 kivást tartott nyilván az adóhivatal, számuk már 2019. november végére több mint hatszorosára nőtt – magyarázta az államtitkár.

A taglétszám és az adóbevétel növekedésben, a versenyképes kisvállalati adószabályokon túl, szerepet játszhatott az adó mértékének folyamatos csökkentése is. A tavalyi 13 százalékos adómérték ugyanis már három százalékponttal kisebb volt, mint 2015-ben.

Ez a tendencia folytatódik, hiszen tavaly december 31-ig további 10 671 vállalkozás választotta a kivát, így létszámuk idén átlépi az 50 ezres határt is. Ráadásul az adócsökkentési tendencia is változatlan: idén már csak 12 százalék adó terheli a kivásokat.

Pontos adatok majd január végén várhatóak, hiszen az adóhivatal munkatársai folyamatosan dolgozzák fel azok kérelmeit, akik az újévre új adózási módot választottak, így többek között a több mint 10 ezer kivára-valtó cég kérelmét is.

A kiva az Európai Unió egyik legversenyképesebb adófajtája – jelentette ki Izer Norbert. Nemzetközi szinten is előremutató adónemről van szó, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha egy cég növekedni, bővülni szeretne, akkor a kiva olyan adómegtakarítást biztosít, amelyet szinte egyetlen unióban jelenleg hatályban lévő adófajta sem képes nyújtani.

Az adó alapja a bértömeg és az a profit, amit a tulajdonosok kivesznek a vállalkozásból, vagyis a vállalkozásból kivont vagyon. Az adó mértéke az idén január 1-jétől 12 százalékra csökkent.

A váltást főképp azoknak a cégeknek érdemes megfontolniuk, amelyeknek a bértömege nagyobb a nyereségénél. Azoknak is érdemes megfontolni a váltást, akik növekedésre fordítják vissza a nyereségüket. A számítások elvégzésében segít a Pénzügyminisztérium kiva-kalkulátora. 

A kiva mindezek mellett igen rugalmas adófajta is, hiszen év közben bármikor lehet választani, és a bejelentést követő hónap első napjától már a kiva szerint adózik a cég.

A kisvállalkozók adózásán egyszerűsíteni, a közterheken pedig csökkenteni kell. A csatlakozási hullám azt jelzi, hogy a gazdasági szereplők méltányolták a kormányzati törekvéseket, de mutatja azt is, hogy a kisebb vállalkozások hajlandóak befizetni az egyszerű és alacsony adót – fogalmazott Izer Norbert. (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS